Saturday, October 13, 2012

Heldag med svenska

Idag har jag pratat mer svenska än vad jag har gjort på ungefär en månad. För det mesta tänker jag inte ens på att jag inte pratar svenska varje dag utan det är så naturligt att prata och tänka på engelska.

Min mamma och jag brukar prata 1-2 gånger/vecka i telefon. I somras var det litet oftare men nu verkar det gå bra att prata litet mer sällan. Tyvärr har min mamma ingen dator så vi kan inte Skypa men vi har alltid "bara" pratat i telefon så det känns helt okej trots allt.
Eftersom min mammas minne inte är riktigt som det var innan fallen och allt annat som hänt får jag ofta höra samma saker både en och två gånger. :)
Idag fick jag bland annat höra om ett möte hon haft hemma i lägenheten med kvinnan som nu officiellt utsetts till min mammas Goda Man. De kommer tydligen bra överens och min mamma sade att hon har förtroende för henne. Det känns bra att det nu är klart med den biten och jag inte är den enda personen som har laglig rätt att hjälpa min mamma med olika saker.

Litet senare var det dags för nästa samtal med min kompis I som bor i Åkersberga. Hon har dator så vi brukar Skypa. Vi har känt varandra i snart 20 år och vi lärde känna varandra när vi båda bodde i Kärrdal i Sollentuna. Hon är litet äldre än mig men det spelar ju ingen roll när man kommer bra överens. Hon skall åka till Argentina tillsammans med sin syster om ca 1 vecka. Skall bli spännande att höra om vad hon varit med om där framöver. De skulle bland annat besöka någon plats som ligger 4000 meter över havet! Jag som tycker att jag bor högt. 1000 meter som Weed ligger på är ju ingenting jämfört med det.

Sedan ringde en annan kompis (M) helt apropå. Hon och jag har också känt varandra länge och det var även där Kärrdal som sammanförde oss. Vi bodde i husen bredvid varandra och det var väldigt trevligt och roligt att ha en nära vän så nära inpå. Vi saknade varandra när jag flyttade till USA. Hon har också lämnat Kärrdal och bor numera i Dalarna på en liten ort som heter Stjärnsund. Jag har varit där några gånger och hälsat på. Dalarna är en plats som jag tycker om. M och jag reste runt där för länge sedan och besökte många fina platser. Om M ringer till mig kan hon ringa till ett svenskt telefonnummer jag har genom Skype. Hon har inte Skype men hon ringer som till ett vanligt telefonnummer.

Som sagt, så mycket svenska som jag pratat idag var länge sedan jag gjorde. Svenskan sitter där som den gjorde när jag bodde i Sverige trots att jag pratat engelska till 99% under 15 år. Det är jag otroligt tacksam över. 

En bild från söder i Stockholm som jag tog i maj 2011 när jag var där på besök. Får passa idag denna heldag med svenska.

10 comments:

Desiree said...

Jättekul att det ringde så många från Sverige på en och samma dag. Din Svenska är det inget fel på och det märks att du har den kvar intakt fast du bott utomlands så många år. Språk kräver ju ofta ett visst underhåll. Jag försöker se till att underhålla engelskan här eftersom det inte blir att man pratar så mycket engelska. Läsa böcker hjälper för att inte tappa vokabuläret.
Sedan är det ju toppen att det finns Skype och att det inte längre kostar så mycket att ringa i telefon heller till USA så att man på ett smidigt sätt kan underhålla kontakten med nära och kära. Glad för din mamma att det känns bra med kvinnan som blivit hennes goda man.
Fin bild från Söder också.
Kram!

Annika said...

Vad trevligt, AM!
Många som ringde samma dag och snackade.
GILLAR!!
Jag kan tänka mig att din svenska inte ändrats sedan du for. Det märks i sättet du skriver på.
Det vågar jag påstå att min inte har heller. Delvis för att jag tänker på att bevara dent i båda tal och skrift, men också det faktum att jag uppfostrat K tvåspråkigt. Hon och jag talar alltid svenska.
Men att börja tala ett blandspråk det kämpar jag emot hela tiden. VILL INTE!!
Kram!
Ha en bra söndag!

Anonymous said...

Du kan man glömma svenskab. maria montezami verkar ha glömt lite ord iallafall som kund visste hon ej vad det hette i senaste avsnittet. kan man glömma svenskan helt om man bara snackar engelska

Anne-Marie said...

Desiree: Det blir litet av ketchupflaskaeffekt ;) ibland när samtal samlas så där.
Jag tror att om man är litet äldre när man flyttar utomlands att språket finns kvar relativt intakt. Och att blogga och läsa andras bloggar håller svenskan vid liv.
Jättebra med alternativ till "vanliga" telefonen. När jag kom till USA fanns ju varken bloggar, Skype eller knappt e-mail. Då kändes Sverige långt bort.
Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Kul med en svenskdag. :)
Du har också en intakt svenska - det märks i din blogg. Och att prata svenska med K är ju perfekt för er båda. När ni åker på långa besök till Sverige kan hon ju prata obehindrat med er släkt.
Nej, blandspråk är inte roligt. Vissa USA-bloggare (inga jag läser men har kollat enstaka bloggar) blandar så det låter väldigt konstigt. Men att bara kunna ord och uttryck inom vissa områden på engelska har hänt för mig (datorer och bilar). Kramar!

Anne-Marie said...

Anonym: Tror att vissa människor inte vill prata svenska när de bor utomlands. Att behålla sitt ursprungsspråk tycker jag är viktigt.

Charlie sa ... said...

Ja, trevligt att prata svenska och med flera som du tycker om!

Skype är så bra. Telefon är inte lika dyrt som det var förr när man ringde. Skönt! Det underlättar.

Kram!

Sparkling said...

Härligt när man kan hålla kontakten så. Trots stora avstånd geografiskt. Skype är verkligen toppen! Användes mycket hemma hos mig när min bror bodde i England. Har även försökt skypa med en kompis när hon var i Thailand, det funkade dock inte, men då använde hon skype i mobilen vid trådlöst internet så det var kanske lite mycket att begära av tekniken ändå :)

Anne-Marie said...

Lotta: Nu dröjer det nog några veckor innan det blir så mycket svenska igen. Det är konstigt, men jag saknar faktiskt inte att inte prata svenska numera. Engelskan känns mer naturlig faktiskt.
Jag skrev brev! när jag först kom till USA. Tala om att det hänt mycket. Kram!

Anne-Marie said...

Sparkling: Skype är verkligen en bra "uppfinning". Och det var ju svenskar som skapade Skype. :) Trådlöst Skype via mobil kanske är att utmana litet väl. ;)