Wednesday, October 3, 2012

Distansundervisning och detaljarbete

Hela byggnaden där jag arbetar heter Distance Learning Center (distansundervisning). De klassrum som finns där är helt anpassade till de kurser som vi supportar. De är uppbyggda kring videokonferensteknologi.

Eftersom Siskiyou County är ett mycket stort "län" med få människor är det svårt för vissa elever ute i "länet" att komma till vår skola i Weed. Det är där vår avdelning kommer in i bilden. Vi supportar de här videokonferenskurserna på olika sätt - administrativt och teknologiskt. Vi har också en hel del möten som använder sig av videokonferensteknologin - framför allt mellan skolans två "campus".

Vi är också inblandade i de kurser som bara använder internet. Skolan har fått fler och fler kurser som bara erbjuds via internet. I somras när många skolor i Kalifornien (på grund av den dåliga ekonomin) ställde in sina sommarkurser, erbjöd vår skola många kurser som elever över hela Kalifornien kunde ta del av.

Det krävs en hel del detaljarbete för videokonferensbiten men där det riktigt är fråga om att ha koll på alla detaljer är vårt arbete för skolans hemsida. Gör man även små misstag kan det se väldigt konstigt ut helt plötsligt på någon av de olika sidorna.

Vårt arbetsredskap heter DreamWeaver som vi använder varje dag. Jag lärde mig en hel del HTML-kod när jag var elev vid skolan och jag lär mig något nytt nästan varje dag. HTML-kod är som ett språk för sig och riktiga webmasters behärskar det mer än vad jag och mina kollegor gör. Det är roligt att "bygga" sidor och se resultatet.

Min kollega och jag konstaterade häromdagen att ingen dag är den andra lik inom vår avdelning.

HTML-kod från Teeky.org.

4 comments:

Desiree said...

Jag håller faktiskt på att kolla in olika distanskurser som jag tänker anmäla mig till så att jag kan ha något att göra även om jag inte får jobb med en gång då vi flyttar till Basel. Jag skulle gärna vilja lära mig att kunna göra egna hemsidor eller att kunna fixa till bloggen på ett mer personligt sätt. Lite rädd bara för att det ska vara för svårt med dessa HTML kurser men man måste ju samtidigt våga anmäla sig. Jag har hittat flera stycken som jag kan tänka mig. Måste bara hem och rota fram mina gymnasiebetyg.
Kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Jag tror att det är jättebra att satsa på något sådant som har just med hemsidor och internet att göra.
Jag gjorde om min blogg för kanske 3 år sedan (börjar kännas som om det är dags för en ny design nu - har en blogg som jag "experimenterar" med och som andra inte kan se) och det tog tid att hitta rätt kod osv - mycket beroende på att Blogger har sin egen "mall" som man till viss del måste hålla sig till så att vissa saker som t ex "arkiv" fungerar.
Tror att du skulle tycka det vore roligt att plugga sådant här. :)
Kram!

Min plats i solen said...

Vad roligt att läsa mer om ditt arbete Anne-Marie och vad det är ni gör. Ett oerhört viktigt arbete och tänk vad mycket lättare det har blivit att studera på distans eller i områden med stora avstånd sedan internet kom. Vilka möjligheter som öppnar sig. :)

Kram Lotta

Anne-Marie said...

Lotta: Det arbete jag har är väldigt varierat och intressant. Distansundervisning är verkligen bra i ett glesbygdsområdet vilket det här är. Att kunna plugga via internet är ju perfekt.
Kram!