Monday, October 1, 2012

Arbeta statligt i Kalifornien

Förra veckan var återigen en intensiv vecka med mest arbete och bilreparationer. Det fanns tyvärr inte mycket tid över till att blogga. Ett par dagar var jag hemifrån mer än 12 timmar. Tyvärr gjorde den första bilverkstaden inte ett helt proffsigt jobb så jag tog bilen till en annan verkstad. Att ha en bra bilmekaniker är A och O när man har en litet äldre bil. Tyvärr slutade "min" mekaniker för ett par år sedan - han var den typen bilmekaniker som man helt och hållet kunde lita på och han gjorde ett mycket proffsigt arbete.

En anledning till att min tid blivit mer begränsad överlag är att jag jobbar fler timmar per vecka denna termin. Tur är nog det eftersom det kommer att bli mindre i plånboken framöver. Min skola är en statlig skola och alla statliga skolor i Kalifornien känner av den dåliga ekonomin. Ett av de områden som drabbats hårdast i Kalifornien är skolorna. Många lärare och andra anställda inom skolområdet har sagts upp de senaste åren.

Kalifornien är en stat med mycket stora ekonomiska problem. I början av sommaren var underskottet runt $16 miljarder. Hittills har tre städer gått i konkurs: Stockton, San Bernardino och Mammoth Lakes. I Stockton bor det knappt 300,000 människor och i San Bernardino litet drygt 200,000. Det är alltså inga små städer.

Den grupp anställda jag hör till kallas "classified staff". Inom vår skola har denna grupp inte haft någon lönehöjning på 6 år!! Priserna ute i samhället har ju inte precis stått stilla under den tiden. Vi är inte ensamma om detta utan det finns många andra "classified staff" som har samma erfarenhet här i Kalifornien.

Vi tjänar alltså inte särskilt bra och nu har det kommit krav på att vi skall gå ned i lön genom olika åtgärder. Vår fackförening (CSEA - California School Employees Association - den största fackföreningen för classified staff i USA) har förhandlat en längre tid med skolledningen och den styrelse som skolan har. Som svensk är det svårt ibland att se hur svag den här fackföreningen är.

Många människor som jobbar för staten Kalifornien har det kärvt. Mina extra timmar är bra att ha just nu. :)

Det här diagrammet visar hur få som är med i fackföreningar i USA nuförtiden.

Bilden från Wikipedia.

6 comments:

olgakatt said...

Egentligen obegripligt att fackföreningar inte betyder mer än de gör i USA. T ex skulle sjukvård och försäkringssystem säkert vunnit på en starkare ställning hos "vanligt folk".
Tyvärr har även svenska fackföreningar förlorat många medlemmar på senare år; möjligen vänder trenden nu. För mig betyder medlemskapet i facket en solidaritetshandling. Är man missnöjd med sin fackförening ska man börja jobba i den och påverka i rätt riktning - inte gå ur.

Saltistjejen said...

Det låter verkligen tufft för er tycker jag. Att stå still i lön är inte roligt, men att gå NER är verkligen inte bra. Som post-doc (som jag varit inom universitetsvärlden sedan jag doktorerade fram tills nu) så vet jag hur det är att inte vara särskilt högalönad men ändå arbeta otroligt mycket. För vår del har det "orättvisa" mest handlat om att NIH sätter lönestandards och minimilöner för post-docs som gäller i hela USA. Men bor och arbetar man som vi gör i en stor stad är prisläget ett helt annat så man kommer inte lika långt på samma pengar som om man t ex bor och arbetar i en mindre stad i säg mid-west. Så jag vet att post-docs i NYC, San Fransisco och andra större städer som Boston, DC och Chicago ofta klagar över att deras lön är densamma som för post-docs i ngn liten stad i säg North Carolina eller så där hyror och matpriser kanske är en fjärdedel (om ens de) av de hyror vi betalar i större städer.
Nu sedan jag fått en tjänst på ett företag är min lön otroligt mycket bättre än tidigare, även om den fortfarande är rätt låg jämfört med andras eftersom detta fortfarande är en post-doc/trainee-utbildningstjänst. jag är ändå otroligt glad över mitt nya jobb även om bilkonstnaderna äter upp en stor el av min lön nu hahaha! Hur man än vrider sig har man ändan där bak... ;-)
Kram och Hoppas verkligen att ni slipper lönesänkningen!

Marianne said...

Så trist när de här ekonomiska tiderna börjar kännas direkt i ens egen plånbok! Märkligt att ha en speciell grupp som är urskild från alla andra och som inte får löneförhöjningar! Ja, det är tur att du har extra timmar när läget är så!

Hoppas att ni slipper få lönen sänkt, åtminstone!
Kram!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Det är märkligt med USA och att man tror att allt sådant här nästan är på gränsen till kommunism. Trist att fackföreningarna här i USA har så få medlemmar och att de är så svaga.
USA och Sverige är väldigt olika länder när det gäller arbetare och deras status och ställning.

Anne-Marie said...

Saltis: Roligt att höra litet mer om dina erfarenheter här i USA. Jag kan ingenting om "din värld" så det är jättebra att få mer information.
Hade jag jobbat på en privat skola hade löneläget säkert varit ett helt annat. Till och med den typen tjänst jag har nu skulle troligen ha en högre lön i ett storstadsområde. Vi (inom min skola) lär ha de lägsta lönerna inom Kalifornien! Inte klokt. Hoppas att bensinen inte äter upp allt du tjänar. :)
Kram!

Anne-Marie said...

Marianne: Det är litet konstigt att tjäna mindre idag än vad jag gjorde för 15 år sedan när jag bodde i Sverige. Självklart kan man inte jämföra länder och prisnivåer och löner men nog är det trist när lönerna går ner. Hade priserna gått ner också hade det ju varit litet mer okej.
Kram!