Wednesday, August 8, 2012

Försäljare

Igår ringde jag till mitt telefon- och internetbolag - AT&T. Ville kolla ett par saker kring mina telefon- och internetabonnemang.

Fick mina frågor besvarade och trodde att vi var klara. Men nej, det var vi inte. Kvinnan jag pratade med började ställa alla möjliga frågor om mina telefonvanor, hur många TV-apparater jag har, min mobil osv. Jag svarade på det hon frågade och tillade att det var en väldig massa frågor hon hade, kanske hon också ville veta när jag gick upp på morgonen. ;) Hon skrattade litet generat.

Efter det att hon var klar med sina frågor kom hon med ett förslag på hur jag skulle kunna få telefon, internet, TV och mobil genom dem för en mycket högre summa än vad jag har idag. Jag hade redan gjort klart för henne att jag inte var intresserad av att göra några ändringar utan ville bara få svar på mina frågor. Och varför skulle jag vilja betala mer? Ibland undrar man hur de tror att folk tänker.

Här i USA finns några stora bolag för mobiltelefoner - Verizon, AT&T, US Cellular och några till. US Cellular har haft många TV-annonser under sommaren. Bland annat den här där en försäljare försöker överyga en möjlig kund att han inte alls behöver en telefon som han faktiskt kan använda för samtal men att telefonen till exempel kan hjälpa till med information om någon av hans släktingar är fåglar !?! En Wonderphone som kan gör allt i stort sett utan just telefonsamtal. ;)

8 comments:

Desiree said...

Ja ibland kan man verkligen undra hur de tänker när de vill pracka på en ännu mer när man ändå talat om att man inte vill ha det. Ha en bra dag.
Kram!

Pettas said...

Jag tror helt enkelt att de inte lyssnar alls, utan är så inställda på att sälja så det bara är det som gäller.
Tur att man kan stå på sig, för jag gissar att det kan lyckas ibland. Allt kan inte stå emot försäljare

kramar

Saltistjejen said...

Sådana försäljare tycker jag är bland de jobbigaste. Just inom telefon internet och kabel-TV här. Vi gjorde oss av med kabelboxen för ett par år sedan eftersom det blev för dyrt och när vi skulle säga upp abonnemanget höll M på att aldrig bli av med försäljaren på telefonen. De kom med det ena erbjudandet efter det andra och sänkte priset hela tiden. Men vi ville inte så till slut sa M att vi skulle säga upp abonnemanget p g a att vi skulle flytta tillbaks till Europa. DÅ slutade de försöka. Himmel!

Anonymous said...

Hejsan !
Det är samma stil dom kör med i
sverige. Tele 2 ville sälja ett dyrare mobilt bredband som i princip
inte va bättre. Men bättre för dom,
med ett högre pris. Ja sa nej. Har,
ännu inte ångrat mej. Dom får svårare
att ringa folk. Folk avskyr att bli,
uppringda av telefonförsäljare.
Hälsningar stig.

Anne-Marie said...

Desiree: Det verkar som om alla medel är tillåtna nästan för att sälja produkter nuförtiden. Jag har lärt mig här i USA att stå på mig och inte ge efter men ibland undrar man verkligen. Kram!

Anne-Marie said...

Karin: Nej, det finns säkert en del som ger med sig och går med på det försäljaren föreslår. Det verkar som om det blir mer och mer okej att vara aggressiv som försäljare. Man måste lära sig att stå på sig och inte ge efter. Kramar!

Anne-Marie said...

Saltis: Man får ta till litet drastiska metoder ibland för att de skall ge upp. Jag brukar låta väldigt bestämd och inte ge dem en chans om de håller på och inte ger med sig. Och om man kan komma med en kommentar som gör att de kommer av sig eller blir generade brukar det också hjälpa. ;) Jobbigt är det. Kramar!

Anne-Marie said...

Stig: Här i USA, precis som i Sverige, kan man ju anmäla sig i register för att inte bli uppringd. Jag står med i det amerikanska registret. Nu när jag ringde till telefonbolaget var mina frågor helt andra än att byta eller ändra service. Men ändå tar de chansen. Det är bara att stå på sig. Ger man inte med sig kommer de ju ingen vart.