Friday, June 8, 2012

Telefonmenyer

Att få tala med en levande person direkt när man ringer till företag och myndigheter är en svunnen tid.
Det kräver en hel del tålamod och påhittighet för att komma till rätt person och avdelning genom de telefonmenyer som numera finns överallt.

Det är inget unikt varken för USA eller Sverige utan de här menyerna finns i båda länderna. Här i Kalifornien får man nästan alltid valet att också få menyn på spanska förutom engelska. När jag var i Sverige nyligen fanns valet att få menyn på engelska och det var nästan att jag av gammal vana tryckte på det valet :) eftersom man ofta får göra det här i USA för att fortsätta just på engelska.

Idag skulle jag ringa ett företag som jag beställt ett par saker från och jag råkade hosta (min förkylning har inte riktigt gett med sig än) och helt plötsligt kom jag till en avdelning som jag inte alls skulle till.
Ibland verkar det också vara så att den automatiska "mannen/kvinnan" inte förstår just mitt sätt att uttala ord utan jag får veta att "han/hon" inte förstod vad jag sade.

Mitt mål är alltid att komma till en levande person - de finns ju där någonstans även om de verkar vara i stort sett otillgängliga ibland ;) - så mitt standardsvar när menyvalet rullar fram är att envist säga "agent". Det brukar faktiskt få mig till en person där jag kan förklara varför jag ringer och behöver hjälp.

Antalet telefonister är nog lätträknade nuförtiden på grund av all automatik. Jag kan sakna personen som svarade när man ringde. En person som faktiskt kunde koppla till rätt avdelning.

10 comments:

Desiree said...

De där menyerna kan driva en till vansinne ibland för att man inte kommer rätt eller kanske inte riktigt vet vart man ska alla gånger och det inte finns något lämpligt att välja på. Hi hi minns fortfarande hur C många gånger stod och ropade "Operator" i luren. Ibland behöver man ju förklara lite mer innan man kommer rätt. Ibland fastnar man i någon ond loop i menyn. Men smart att de finns många gånger. Hoppas du snart är helt återställd från förkylningen.
Kram!

olgakatt said...

Undrar vad maskinen tydde din hostning som;) Jag har råkat ut för att apparaten inte fattar min vårdade skånska...

em said...

Inte heller mig förstår telefonerna alltid - ändå talar jag nog rikssvenska (om det finns något sådant). Hos somliga företag kan man välja mellan röststyrt och "knappstyrt" - så av två onda ting väljer jag då det senare. Men rätt ofta tycker jag att möjligheten finns att vänta (vänta kvar som den förfärliga nysvenska varianten lyder) tills en levande människa svarar.
Margaretha

Charlie sa ... said...

Jag blir tokig på det där. Det är som att hamna i menydjungel ibland. Man hamnar djupare och djupare in i olika val och tillslut vet man inte vad man hamnar.
AT &T har live support - love it.

Jag vill helst prata live utan massa tryck innan.

KRAM! Hoppas din förkylning ger med sig så du mår bättre snart

Thy said...

Ja röststyrda telefonmenyer är nog bland det mest frustrerande jag vet. Åtminstone i kombination med ett gäng livliga ungar. Jag blir svettig av bara tanken på att behöva navigera dylika samtal hojtandes "agent!!!" på ett sätt som kan överrösta barnen och samtidigt övertyga roboten i telefonen att jag verkligen behöver bli kopplad till en riktig människa....

Anne-Marie said...

Desiree: Visst kan de här menyerna vara riktigt frustrerande ibland. Framför allt om det inte finns något som riktigt passar det man behöver prata om just då. Ibland försöker jag följa menyerna men oftast säger jag "Agent" eftersom jag inte orkar hålla på och "spela deras spel". ;) Kramar!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Ja, det är en bra fråga. :) Jag vet inte hur man skall prata för att det inte skall bli missförstånd. Här i USA har ju massor med människor brytning på engelska.

Anne-Marie said...

Margaretha: Jag tyckte nog att jag, när jag var i Sverige nyligen, hade litet lättare att säga vad jag ville och det automatiska systemet faktiskt förstod mig. Men jag körde också med den svenska varianten av "agent". I Sverige får man ibland veta vilket turnummer man har - vilket jag aldrig varit med om i USA. Det är faktiskt rätt bra.

Anne-Marie said...

Lotta: AT&T har en del automatik också här i Kalifornien. Men man kan ju alltid komma till en levande person till slut. Ibland har jag trasslat in mig så djupt i menyvalen att jag till slut inte minns var jag är. Förkylningen ger sakta men säkert med sig. Sommarförkylningar kan vara sega ibland. Kram!!

Anne-Marie said...

Thy: Att ha skrikande barn i bakgrunden verkar inte vara det lättaste om man vill försöka prata med ett företag eller myndighet. Jag undrar hur mycket pengar företagen egentligen sparar på att ha dessa menyval i stället för folk som svarar i telefonerna. Och sedan skall man ju inte prata om kundtjänst i Indien eller Pakistan och att försöka förstå människor med stark brytning på engelska.