Tuesday, June 5, 2012

Solen, månen och Venus

Medan jag befann mig i Sverige pågick något i västra USA som jag gärna hade varit med om. En solförmörkelse som syntes helt och hållet i nordligaste Kalifornien.

Jag fick rapporter om att lilla Mt Shasta hade invaderats av människor som ville vara med om denna händelse. Staden som alltid har parkeringsplatser i överflöd hade helt plötsligt fullt med bilar överallt. Restaurangerna hade sin bästa dag någonsin.

Den här solförmörkelsen syntes under ett par timmar och folk hade köpt speciella glasögon för att kunna titta på den. Det hade varit en upplevelse att få vara med om den. Bilder från Mt Shasta News: http://www.mtshastanews.com/photos/x1898613271/Eclipse-of-May-20-2012-from-Mount-Shasta-California

Igår lär det ha varit en partiell månförmörkelse som också kunde ses från västra USA - ja, under förutsättning att man kunde se himlen förstås. Vi hade moln och regn igår.

Och idag är det en mycket speciell händelse som det kommer att dröja 105 år tills den sker igen - planeten Venus passerar framför Solen. Den kan också ses (om man har tur och har glasögon så att man kan titta direkt på Solen) från västra USA och faktiskt stora delar av världen. Det här är en stor händelse för astronomer och flera observatorier kommer att ha utsändingar via nätet.
NASA har till och med en egen hemsida för detta "once in a lifetime event":
2012 Transit of Venus

Som sagt, igår var det svensk sommar här i Weed. :) Bara runt +12 och regn. Mt Shasta slog regnrekord. Och vi fick allt regn på en dag som brukar komma under hela juni. Just nu ser det ut att vara litet sol, blandat med moln.





4 comments:

Charlie sa ... said...

Min man är på väg till stans observatorium och "Astronomical Society" för att (förhoppningsvis) få en skymt av Venus framför solen.

Vädret är precis som i dina trakter, inte det bästa

Kram!

Desiree said...

Coolt med solförmörkelsen. Den förstår jag att du gärna hade velat se. Jag läste i tidningen häromdagen om Venus passagen. Har dock inte kollat om man kan se något härifrån. Oj det måste verkligen ha regnat hur mycket som helst om ni fick allt regn på en dag som ni normalt sett får under juni.
Kram!

Anne-Marie said...

Lotta: Pratade med en god vän i mina trakter och han hade lyckats få en skymt av Venus som passerade Solen. Han hade speciella glasögon och en kikare och kunde tydligen se det hela under en stund. Fick din man också en skymt?
Kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Ja, det hade varit roligt att se solförmörkelsen, men jag fick nöja mig med att se bilder som andra tagit. Min chef hade tagit en rätt fantastisk bild.
Det regnade hårt under större delen av natten och berget var riktigt vitt idag när alla moln skingrats.
Kram!