Tuesday, June 12, 2012

Ett par filmer

Eftersom TV-utbudet var tunnsått i helgen - jag har inte särskilt många TV-kanaler - hyrde jag ett par filmer i mataffären Ray's i Weed. Tidigare kunde man hyra ett par filmer för bara en dollar men nu kostar en film $1. Fortfarande är det mycket billigt.

Det blev en thriller/actionfilm och en dramafilm.
"Body of Lies" med Leonardo DiCaprio och Russell Crowe var en film med mycket skjutande och explosioner. Litet väl mycket för mig faktiskt. Den utspelade sig i mellanöstern och hade många "skurkar" som var inblandade. Leonardo DiCaprio och Russell Crowe är duktiga skådespelare. De gjorde filmen mer intressant än vad den annars skulle ha varit.

Dramafilmen hette "Ondine". Jag hade helt klart problem att förstå irländskan ibland (hade filmen haft textning hade det hjälpt) men det var en historia om en fiskare som en dag får en kvinna i sitt fisknät. Kvinnan verkar föra lycka med sig och hon är möjligen en vattennymf. En annorlunda och rätt charmig film som fick ett lyckligt slut. :)

För någon vecka sedan gick en film på TV som jag kan rekommendera - X-Men/First Class. Jag har sett flera X-Men filmer men den här gav en bakgrund till de senare filmerna. De som har övermänskliga förmågor anlitas av USAs regering för att stoppa en ondskefull diktator. Det var många häftiga specialeffekter och tanken kom ibland under filmen att det kanske inte skulle vara helt fel att ha några sådana förmågor som man såg i filmen. ;)

Bilden från Wikipedia.

11 comments:

Min plats i solen said...

Tack för filmtips Anne-Marie! :)

X-Men First Class är en favorit här hemma. Speciellt för mig som växte upp med dessa som serietidningar. Och bara det att James McAvoy spelar en av huvudrollerna räcker för mig. ;)

Kram på dig

Annika said...

Trevligt med filmtips.
Ondine har jag läst om. Blir sugen på den nu.
Jag brukar alltid kolla textat då jag ser film. Tycker oftast att jag missar en del om jag inte har texten på.
Kramar!

Marianne said...

Jag är så dålig på att se filmer, det blir bara inte av längre. Men jag vill gärna se Prom...eus vad det nu är den heter, rymdfilmen med Naomi Rapace. Vi får se om den kommer till Älmhult, annars får man väl vänta tills den finns att hyra/köpa.

Kram!

Erik said...

X-men first class är absolut en film som måste ses :)

Charlie sa ... said...

Alla dessa filmer är okända titlar för mig...och jag som brukar vara bra på film!

Alltid kul med filmtips, så jag ska kolla upp de här.

Kram!

Anne-Marie said...

Lotta: Varsågod! :) Har faktiskt aldrig läst X-Men serietidningar. Har bara sett filmerna. Gillar den här typen filmer som innehåller litet mer än "det vanliga". Har nog inte sett James Mcavoy i så många filmer. Var tvungen att kolla vilka han medverat i. Tydligen var han Mr Tumnus i den första Narnia-filmen - ytterligare en favoritfilm. Kramar till dig!

Anne-Marie said...

Annika: Jag kunde bara få fram spansk text? för Ondine-filmen. Hjälper mig inte ett dugg eftersom jag inte kan ett ord spanska. Kul med litet annorlunda filmer tycker jag. Tror att du säkert skulle gilla Ondine. Kramar!

Anne-Marie said...

Marianne: Jag är inte heller så bra på filmer men tycker det är roligt att titta på olika slags filmer. Prometheus tror jag den heter. Naomi Rapace verkar vara otroligt "het" just nu eftersom man ser henne i var och varannan film. Tyckte mycket om henne i filmerna som baseras på Stieg Larsson-böckerna. Numera verkar amerikanska filmer kommer snabbt till Sverige men kanske Älmhult inte får filmerna lika snabbt.
Kram!!

Anne-Marie said...

Eric: Visst var den bra! :) Tycker om de andra X-Men filmerna också.

Anne-Marie said...

Lotta: Vad bra att jag kunde komma med litet filmtips. :)
Jag hade heller inte hört talas om dem innan jag såg dem. Ibland får man hyra filmer litet på vinst och förlust.
Kramar!

Desiree said...

Hej Anne-Marie, hoppas att allt är ok bara och att tillståndet med din mor inte har förvärrats.
Kramar!