Monday, March 26, 2012

Spring Break - woo-hoo ;)

Den här veckan har vår skola "spring break". Jag jobbar hela veckan men det var tomt idag på skolans parkeringsplats eftersom inga kurser är igång.
Har bestämt mitt eget schema den här veckan så jag börjar litet senare än normalt vilket är skönt. Det var faktiskt ljust i morse när jag klev upp. Vilken skillnad det är jämfört med att stiga upp i becksvart mörker.

Spring break (som infaller någon gång mellan februari och april) är en vecka här i USA då många ungdomar reser bort och har vilda fester. Läste en artikel på nätet att det verkar som om festandet har avtagit litet grand på grund av sajter som Facebook och YouTube - man vill helt enkelt inte att ett mindre positivt foto eller en video skall dyka upp där.

Tog en promenad igår för att se hur våren framskrider i Weed och jag skulle vilja påstå att den inte gör det alls egentligen. Så här skrev The Weather Channel igår på sin hemsida:
"The only place in the country expected to see cooler than average temperatures today is California and southern Oregon."

Det var vitt på marken i går morse och de här små tulpanerna och bladen var ett par av de få vårtecken som finns här just nu. Det är ljusare i alla fall. :)




7 comments:

Äventyret framtiden said...

Jomenvisst Anne-Marie, visst är våren på väg hos dig också. Den där våren som alltid är så jobbigt någonting mittemellan.Det syns så bra:)
Mycket solsken önskas

Kramar!

Andreas said...

Tjena, härlig blogg! Jag vill inte framstå som desperat.. Men kan man göra annat när man vänder sig till en bloggerska och ber om hjälp!? Förlåt inget illa menat! Jag har i stort sett varje dag det senaste året försökt få jobb i usa utan framgångar över huvudtaget! Och nu vänder jag mig till alla som kan tänkas hjälpa mig! Jag vill hitta ett jobb som vanlig Bonddräng eller barn crew , ranch hand eller något liknande, jag vill gärna ha fast anställning fast jag kan gärna jobba några månader bara! Om du kan hjälpa mig är jag dig evigt tacksam! Om du vet någon som vill ha hjälp eller om du bara kan höra dig runt så är det till otroligt stor hjälp! Tack på förhand ! Jag kollar din blogg efter svar!

Annika said...

Nu syns det att våren är på stark ingång hos dig. BRA.
Här har vi svalt idag, bara 3 gr varmt i skrivande stund.
Men det gör inget. det gör inget alls.
Du vet ju hur varmt vi har haft det på östkusten.
Ja, jag såg att Spring Break blivit lite "lugnare" och det är bra det :-)
Förstår att folk är rädda för att hamna på alla möjliga siter :-)
Kram!

Anne-Marie said...

Karin: Idag kom den lilla våren som var i antågande totalt av sig. Det har varit snöstorm hela dagen med mycket snö och kraftiga vindar.
Nu längtar jag och många andra efter sol och litet torrare väder. Men meteorologerna har sagt att det kommer att fortsätta vara blött och kyligt ett bra tag till.
Kramar!

Anne-Marie said...

Andreas: Att få jobb i USA kräver antingen arbetsvisum eller ett green card. Det har jag skrivit om på min blogg:
http://bo-i-usa.blogspot.com/p/arbeta-i-usa.html
Jag avråder alla som skriver till mig att arbeta svart i USA eftersom, om det upptäcks, kan få allvarliga konsekvenser som utvisning och portning till USA under 5-10 år.
Ledsen att jag inte har bättre och mer positiv information att ge dig.

Anne-Marie said...

Annika: Som jag skrev till Karin kom våren totalt av sig idag. Helt otroligt busväder med kraftiga vindar och rena snöstormen.
Vi har mer vinterväder nu än vad vi haft tidigare i vinter.
De sade att Mt Shasta Ski Park under natten fått ca 0,5 m snö. Det är mycket snö under bara några timmar. Det verkar som om det blöta och kyliga vädret kommer att fortsätta ett bra tag till tyvärr.
Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: Av någon mycket konstig anledning kan jag inte se din kommentar här på bloggen - den kom till min e-mail. Lägger in den här:

"Vi har mött flera här i nationalparkerna som varit just på resande fot i och med spring break. Härligt att du har fått bestämma dina tider på egenhand även om du inte har ledigt så är sådan frihet guld värd. Det är lite ironiskt att vi åkte från Sverige just då det blivit vår för att åter befinna oss i vinterlandskap. Men å andra sidan är det så vackert här och finns så mycket att njuta av att det inte gör mig något. Har provat att vandra med snöskor idag som var riktigt kul men också ganska jobbigt periodvis. Men nog börjar du får skymten av lite vårtecken i och med tulpanbladen som sticker upp ur jorden. Skönt också att det är ljust nu när du vaknar. Sådant spelar stor roll.
Kram!"

Det är skönt att ha litet mer flexibilitet på jobbet än vad det annars är. Och att inte behöva stiga upp fullt så tidigt.
Ni verkar få uppleva ett Kalifornien som fått ett väldigt vintrigt väder.
Det har varit torrt och milt i stort sett hela vintern och nu kommer det ena ovädret in efter det andra. Roligt att ni trivs i snön. :)
Kram!