Thursday, March 8, 2012

Solstorm och fullmåne

Det är nästan ljust utomhus trots att det är natt. Fullmånen är väldigt stor och stark. Den lyser över Weed och berget. Eftersom vi har få gatljus här i Weed är det bra med litet extrabelysning. :)

Idag sken solen och jag kände att den börjar bli varmare. Vårdagjämningen närmar sig. Om ett par veckor är det dags.

Just nu har solen kommit in i en riktigt aktiv fas. Jag brukar följa en hemsida som berättar om vad som händer på solen - SpaceWeather.com.

Vad som kommer att hända efter utbrottet igår på solen verkar ingen veta just nu. En så kallad "coronal mass ejection" är på väg mot jorden och en annan hemsida (Space.com) talar om påverkan på satelliter, elnät och andra system.
Forskarna har sagt att solen kommer att bli mer och mer aktiv under de närmaste 1-2 åren och att det kan komma stora solstormar till jorden.

Tydligen ser många människor norrsken på olika håll i världen. Det här året har varit ovanligt aktivt hittills. Har sett den ena mer fantastiska bilden efter den andra hos SpaceWeather.com. Har aldrig själv sett norrsken men nog är naturen rätt fantastisk.

Bilden från Wikipedia.

12 comments:

Äventyret framtiden said...

Vi vet att det var ett fint norrsken här igår, men tyvärr gick det inte att se på grund av att vädret inte var klart. Vandrade ut och in för att titta upp på natthimlen, men vi missade allt det vackra.

Trevligt inlägg!
Kramar:)

Annika said...

Ja, jag hörde på nyheterna om det hela igår, och läste om det i Washongton Post idag samt hörde om det på radion.
Hörde att man sett norrsken långt söderut.

Fullmånen älskar jag. Sover aldrig så bra som de nätter då månen är full och stålar in i mitt rum...
Nej, jag drar aldrig för ngra gardiner på nätterna.

Dåligt med gatljus i Reston också. Måste vara ett amerikansk fenomen som gäller över hela riket.

KRAMAR!!

Katarina said...

Häftigt! Vilka läckra bilder du bjuder på.. Så starka. Norrsken ser jag nästan alltid vintertid då jag är hemma i norra Sverige, i år var det starkare och intensivare.

Kram

Saltistjejen said...

Å norrsken var det åratal sedan jag såg, men det är otroligt häftigt!!!
:-)
Kram!

Charlie sa ... said...

Fint med norrsken! Det var åratal sedan jag såg det med.

Vi har haft varmt idag, sommarfeeling :)

Kram!!

Anne-Marie said...

Karin: Jag har inget som helst minne av att jag någonsin sett norrsken i Sverige. Kanske Stockholmsområdet inte är rätt plats att kunna se den typen fenomen. Alltför många andra ljus från hus, gatlyktor osv. Tydligen blev effekterna mindre än de trott men flygbolag här i USA hade tydligen lagt om en del av sina flygrutter. Roligt att du tyckte om inlägget. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Den här solstormen var tydligen den största på flera år. Tur att inga stora, katastrofala effekter uppstod. Har läst en del om vad som faktiskt kan hända om det blir stora påverkningar av en solstorm.
Vet att du tycker om månskenet. Jag är faktiskt glad att jag har mörka gardiner. Behöver ha det mörkt för att kunna sova.
Gatubelysning verkar vara dåligt med på många platser i USA. Vet att du skrivit om det.
Kramar!!!

Anne-Marie said...

Katarina: Hade önskat att jag kunde ha lagt ut egna bilder men, som sagt, jag har faktiskt aldrig sett norrsken.
Tydligen ser folk norrsken även långt söderut i USA. Har läst om norrsken till och med i Arizona.
Blir solen mer aktiv kanske det blir mer och mer vanligt.
Kram!

Anne-Marie said...

Saltis: Hoppas att jag också får se norrsken någon gång. Trodde att jag kanske skulle se något igår kväll här i mina trakter men det var bara månen som lyste. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Lotta: Det verkar nästan som om alla utom jag sett norrsken. Jag måste ha varit på "fel" platser.
Vi hade också litet sommar"feeling" idag med runt +17. Nästa vecka däremot skall det bli kallt, regn, snö och blåst. Tror att ni på öskusten haft mycket varmare hela vintern än vad vi haft på västkusten.
Kramar!

Desiree said...

Jag läste i tidningen idag att solstormarna är extra starka just nu. C gick ut för att kolla igår om vi kunde se lite norrsken men tyvärr var det alldeles igenmulet. Jag skulle så otroligt gärna vilja se norrsken någon dag för det ser så otroligt vackert ut på alla bilder.
Trevlig helg.

Anne-Marie said...

Desiree: Jag hade faktiskt trott att jag skulle se något här i mina trakter eftersom det var klart och oftast väldigt mörkt eftersom vi bor i "obygden". Men inget syntes som jag kunde upptäcka. Kanske månen också var för ljus. Skulle också väldigt gärna se norrsken. Ha en fin helg! Kramar!