Monday, March 12, 2012

Reklam i USA

Häromdagen var jag inne på YouTube och hittade en video med en låt som jag hade hört på nätradion.

Numera får man ofta ta del av små reklamsnuttar hos YouTube innan man kan se på eller lyssna till det man vill. Ibland går det att avbryta reklamen men den som fanns innan videon jag hade hittat gick inte att avbryta.

Det var en McDonald's reklam som är något i "hästväg". :) Man tar sig för pannan och undrar hur de kommer på allt. Shamrock Shake från McDonald's.



Här i USA bör man aldrig egentligen se några TV-program "live" eftersom de har så mycket reklam att det är löjligt nästan. Ett 30 minutersprogram har nästan 10 minuter som består av reklam. Det finns några guldkorn men det mesta kan man verkligen klara sig utan.

Det finns även stora block under dagen i amerikansk TV som består av reklam som pågår under kanske 30 minuter. Olika skönhetsprodukter, träningsprodukter osv presenteras och man berättar om hur de fungerar och folk berättar vilka fantastiska resultat de fått. Det skall man nog ta med en stor nypa salt. ;)

Jag minns fortfarande tiden i Sverige när det fanns två TV-kanaler i svartvitt! och ingen reklam. Och de sände inte ens hela dagen utan bara några timmar per kväll. Hur gammal är jag egentligen? ;)

21 comments:

Saltistjejen said...

Jag tycker också det är så skönt när man kan spola bort reklamen. Nu kan vi inte det längre eftersom vi lämnade tillbaks vår kabelbox för något år sedan. Men å andra sidan tittar vi väldigt sällan på live TV, utan streamar nästan allt vi ser (filmer och TV-serier) antingen från Netflix eller iTunes. Och då slipper man ju reklam helt.
Kram!!

Äventyret framtiden said...

Det mest irriterande när det gäller reklam är när man inte själv har möjlighet att avgöra när man vill se den. Att ständigt bli intutad någonting som inte är av denna världen, gör en bara irriterad. Vi kan inte spola bort reklamen från ett par, tre tv-program. Mycket irriterande när man vill se på en bra film. Men man lär sig. Stiger upp och hämtar apelsiner, går på toa och allt det där lilla extra.
Märkligt nog så vänjer man sig också vid reklam i viss mån...antagligen har man redan då blivit påverkad i "rätt" riktning. Eller som Jane Fonda skulle säga: You worth it;)
En fin dag önskas!
Kram

Anonymous said...

Jaha så det var inte bara under oscar det var reklam var 5te minut

Desiree said...

Det har tyvärr blivit mer och mer reklam här också. Helt hopplöst vad mycket tid det går åt till reklam då man ska kolla en långfilm eller tv 4 nyheterna på helgen. Då är det reklam innan nyheterna, reklam efter nyheterna och innan vädret, reklam efter vädret innan filmen sätter igång igen. Känns som om det blivit mycket mer reklam bara under senaste åren. Många gånger tänker man först att man ska se klart en film som man kanske sett tidigare för man vet att det inte är så mycket kvar på filmen och sedan inser man att ska de klämma in all reklam också så kommer det lätt gå minst en timme till innan man kommer till slutet.
Kram!

Annika said...

Det börjar bli likadant hemma, AM.
Försök se en film på tv4, ska du se. GÅR nästan inte.
Det bästa här är att man kan pausa live-tv och sen skippa reklamen.
Det gör vi nästan hela tiden, eller spelar in via DVR och ser efteråt.
Sen finns det ju massor med On Demand program, och där är det pyttlite reklam.
HBO och de stora betalkanalerna har ingen reklam alls, inte PBS heller.
Men visst är det fullkomligt vidrigt att se reklamen hela tiden på national TV. En sitcom är 22 minuter men sänds under en halvtimme. Suck...
TUR att det finns en massa omvägar att ta så att man slipper reklamen.
Kram!!

Malin Karlsson said...

Hej! Jag heter Malin och jag ska nämligen till USA på en tre veckors semester och undrar om du kan tipsa om några "must sees" eller saker man måste ta kort på när man är i San fransisco, L.A och New York? :) skulle uppskatta lite tips tack på förhand :)

Charlie sa ... said...

Reklam är inte min grej! Det var det när jag var yngre men nu vill jag undvika det så mycket jag kan.

Glad att man kan skippa reklamen. Jag ser mest på svensk tv när jag tittar.

Kram!

Anne-Marie said...

Saltis: Jag är nog fortfarande litet mer "gammaldags" och ser en hel del via TVn. Jag spelar in en del program och tittar senare och då kan man ju enkelt spola förbi reklamen. Vilket är tur! :) Tycker att den amerikanska reklamen ofta är väldigt töntig. Som sagt, det finns några guldkorn, men få. Kram!

Anne-Marie said...

Karin: Visst kan man ha andra "aktiviteter" medan reklamen pågår. Jag brukar också passa på att göra litet småsaker om jag inte har spelat in programmet. Här i USA är det helt sanslöst egentligen med mängden reklam och hur fånig den är. Visst vänjer man sig vid reklam - tyvärr. Men mycket är så otroligt dåligt att jag helt enkelt inte klarar av att titta på reklamsnuttarna. Ha det gott! Kram!

Anne-Marie said...

Anonym: Det pågår dygnet runt - hela tiden i alla kanaler. Utom hos kanalen som heter PBS (Public Broadcastin Service) som sänder andra slags program - mer kultur, naturprogram osv. Där finns det bara litet reklam någon enstaka gång.

Anne-Marie said...

Desiree: Vad trist att det även i Sverige blivit så mycket reklam. Man undrar just hur mycket folk egentligen påverkas av reklamen. Jag vet att jag själv aldrig egentligen har köpt något pga reklam men det finns säkert en del som tycker att något ser bra ut och köper.
Tänk så annorlunda det var förr med reklamfria TV-kanaler. Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Jag har inte så "avancerade" sätt att slippa reklamen. Har ingen box via min kabelleverantör utan kanalerna kommer in utan någon möjlighet att kontrollera det hela.
HBO och PBS är bra just för att de inte har reklam. Men det är ju inte alltid att de har program man vill se.
Jag skulle kunna se mera via nätet men glömmer ofta bort det. Inte pga långsam dator eller internetuppkoppling utan helt enkelt för att jag fortfarande är mer van att titta på TV.
Kram!!

Anne-Marie said...

Malin: Välkommen hit! I San Francisco är nog Golden Gate Bridge ett "måste". Och gatumiljöer. Finns massor med mysiga hus som kan bli bra motiv. Los Angeles är så utspritt och stort att det är svårt att ge riktigt bra tips - havet, Hollywood. New York - Frihetsgudinnana, Empire State Building (utsikten därifrån är fantastisk), Central Park. Litet tips. :)

Anne-Marie said...

Lotta: Jag tror faktiskt att reklamen var bättre förr. Inte fullt så töntig som den är nu.
Svensk TV glömmer jag ofta bort att jag kan se via nätet. Sedan kan man ju inte se alla program pga att jag inte bor i Sverige. Men "På Spåret" har jag tittat på flera gånger. Mysigt program. Kram!

OhioGirl said...

There are commercials on in Sweden (except for the first two channels but I don't watch them a lot because... well I don't understand a whole lot!) but definitely not nearly as many as in the US which sometimes makes watching American shows here weird because you can tell where a commercial break is supposed to go, but in Sweden the show just carries on... not complaining but it is weird!!

Maria said...

Hej Anne-Marie!

Hittade in på din blogg vilket var en fullträff, jag undrar hur du blev amerikans medborgare?
Jag är nämligen oerhört sugen på att ta mitt pick och pack och lämna Sverige för USA. Kanske inte idag, vill gå klart min utbildning först och sedan läsa till någon kurs i USA. Men mitt mål är att flytta till USA för att sedan stanna där. Har dock förstått att det inte är så lätt som det låter, jag är ganska påläst om regler osv (Jag tänker börja med att bara söka visum upptill 1-3 år för att känna av USA) men allt står ändå inte riktigt klart för mig?!
Så du vore jätte snäll om du kunde ge mig lite bakrundsfakta och kanske några tips hur du gick tillväga.

Jättestora hälsningar från Maria

(hihi, om du är gift och blev därav medborgare så är det ett alternativ jag såklart inte kan lita på) :D

Lotta said...

Hej.Hamnade här av en slump.Såå rolig sida att följa,kul att läsa om allt!!Toppenide´. Men har mycket att ta mej igenom eftersom jag inte varit här tidigare....
Skriver själv lite vardagliga saker på min blogg,men även om saker o ting som händer i sverige som jag har åsikter o synpunkter på. Skönt att skriva av sej o dessutom nå ut till andra o kunna ventilera!!
Med tanke på ditt inlägg:ja,reklamen är jättejobbig,vi ligger väl lite efter usa,men hinner väl snart ifatt. haha
Det är ibland som man skiter i o titta på filmen man bestämt sej för. För nu lägger dom in nyheter,sport o väder mitt i filmen också!!!!
Så det dröjer ty 45 min tills filmen börjar igen!!
Men du kan väl titta in till mej!!!
Hade varit jättekul...
Kram från sverige/Lotta

Anne-Marie said...

OhioGirl: That's right. In Sweden you know that there was an ad but, like you say, the show just carries on without an ad. Too many ads here in the US and I am sure there are many ads also now in Swedish TV. Some of these ads are so silly that you wonder how they can put them on.

Anne-Marie said...

Maria: Välkommen hit! Vet inte vilket slags visum du har hittat. Finns inga visum som ger dig möjligheten att "känna på" att vara här under 1-3 år. Du måste ha visum som har en viss inriktning (plugga, au pair osv). Att bli amerikansk medborgare krävs att man haft grönt kort i flera år. Du kan väl skriva till min mail:
attboiusa@yahoo.com så kan jag svara litet mer.

Anne-Marie said...

Lotta: Välkommen hit du med! Roligt att du tycker om bloggen. :) Antar att Sverige hakar på det vi gör här i USA. Det brukar ju vara så.
Minns att filmer brukar ha ett avbrott med nyheter och sport numera i Sverige. Litet jobbigt att man inte kan se i ett sträck. Skall kolla in din blogg.

Camilla said...

Det här med reklamen, det beror helt på vilken kanal du ser serien/filmen på.
SVT - ingen reklam under tiden, men lite mellan programmen, då för andra serier/program de visar/kommer visa.
TV3, 4 kanal 5 osv. Ett 40-45 minutersprogram blir 60 minuter.
Animal planet, Discovery, reklam men inte så farligt och oftast för deras egna program.

Så finns det ju reklam som är som serie, t.ex. ICAs reklam