Sunday, March 18, 2012

Lake Siskiyou

Lördagarna ägnas ofta åt veckohandling, så även denna lördag. Här i Weed finns bara en mindre mataffär så jag brukar åka till Mt Shasta där det finns litet mer att välja på.

Idag kombinerades matinköpen med en liten utflykt tillsammans med C. Vi åkte till Lake Siskiyou som ligger en bit utanför Mt Shasta. Det är en så kallad "man-made lake" - det är vanligt här i norra Kalifornien med sjöar som bildas av dammar eller liknande.

Efter gårdagens busväder syntes till och med litet blå himmel idag. :) Det var kyligt i luften men vi gick en promenad på en del av den anlagda stigen som går runt hela sjön. För 1,5 år sedan invigdes också en bro, Wagon Creek Bridge, som förbinder båda sidorna av sjön och den har blivit mycket uppmärksammad sedan dess. Det var helt vindstilla och vattnet låg spegelblankt.

Lake Siskiyou är ett utflyktsmål både för de som bor här och de som kommer som turister. Idag var det många som var ute och promenerade.







Litet lunch blev det också efter promenaden. The Goat Tavern är en liten restaurang som alltid har många gäster. C och jag delade på en god, varm smörgås med Ahi-fisk (en slags tonfisk).

Idag är det St Patrick's Day (ett irländskt helgon) i USA. Den firas här i USA med olika slags parader och ofta med mycket alkohol. Några av lunchgästerna verkade redan ha satt igång firandet. :) I taket på restaurangen fanns de här roliga handtagen för öltappning.


16 comments:

Äventyret framtiden said...

Rolig handtagssamling i taket!
Ha en finfin dag idag Anne-Marie!

Kram i förbifarten av en småstressad Karin:)

Liza said...

Vacker bro! Sjön påminner mig om Round Lake nära min pojkväns hus i Vancouver, WA.
Det är också en damm.

Desiree said...

Vad vackert det ser ut vid sjön. Stilla och orörd natur. Tycker att bron var väldigt fin också. Alltid kul att komma iväg lite på helgerna. Det behöver ju inte vara så långt alla gånger. Jag brukar ju också köra min veckohandling på lördagar. Kul med alla roliga pubhandtag i taket.
Kram!

Charlie sa ... said...

Vad vackert!

Där skulle jag vilja gå :)

Dammar eller reservoirs är vanliga här i CT. Jag googlade och det kryllar av dem visade sig. Jag har inte sett någon med en bro och så vacker back drop ;)

Igår var det så vårigt här. Lyckokänsla! Kändes som jag förflyttades bak i tiden. Ville hoppa hopprep och cykla igen :-)

Hoppas vårvärmen kommer till Mt Shasta snart

Kram!

Annika said...

SÅ vackert du bor!
Jag skulle så gärna komma och se allt i verkligheten.
Japp, st Paddys där är STORT!!!
Vi hade så fint väder igår, runt 24 grader.
Hoppas verkligen att ert väder ska bättra sig!
Kram!

Anonymous said...

Vad vackert det är!
Och vilken snygg bro.
Lite roligt med alla handtagen i taket=)
/CC

Min plats i solen said...

Otroligt vackert och vilka underbara bilder Anne-Marie! Matinköp blir bra mycket trevligare kombinerat med utflykter som denna. :)

Kul med alla handtag i taket! :)

Jag hoppas att vårvärmen slår till rejält hos er snart så att ni får njuta av sköna vårdagar. Sådana då man inte behöver klä på sig en massa då man ska gå ut.

Kram Lotta

Anne-Marie said...

Karin: Hoppas att stressen lagt sig. :)
Visst var handtagen roliga. Har faktiskt aldrig sett något liknande tidigare på en restaurang.

Ha en finfin måndag Karin!

Kramar!

Anne-Marie said...

Liza: Visst är bron fin. Den har verkligen gett litet karaktär åt sjön.

Det verkar finnas väldigt många "man-made lakes" i USA. De hade väl ingen istid så som vi hade i Sverige då de flesta av sjöarna bildades.

Anne-Marie said...

Desiree: Det var ovanligt vindstilla igår. Reflektioner i vatten är allt fint tycker jag.

Tycker att det är enklast att göra alla matinköp under en dag. Så är det ur världen sedan.

Pubhandtagen var verkligen en kul detalj på den här restaurangen.

Kram!

Anne-Marie said...

Lotta: Om du ser mitt inlägg från idag har vi långt till våren. Ni verkar ha full sommar i östra halvan av USA.
Läste att du är inne i en "hopp-period" nu. ;)

Bron är verkligen vacker och litet annorlunda så där mitt ute i skogen. Tror att det finns väldigt många konstgjorda sjöar här i USA. Saknar faktiskt de svenska, "riktiga" sjöarna litet.

Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Ni har full sommar hos er medan vi går påpälsade i vinterkläder. När jag pratar med folk i Sverige och berättar hur det är här nu tycker de det är litet konstigt med tanke på att jag bor i Kalifornien. Det verkar mer vårlikt även i Stockholm faktiskt.
Det var vackert med alla reflektioner i vattnet och bron är fin.
Kram!!

Anne-Marie said...

CC: Det finns mycket vacker och dramatisk natur i Mt Shasta-området.
Bron tog lång tid att bygga eftersom det tydligen var många volontärer som hjälpte till men den blev fin när den väl var klar. :)

Anne-Marie said...

Lotta: Vad roligt att du tyckte om mina bilder. :) Vi hade tur med vädret igår eftersom det snöat och haglat idag.
Visst kan man göra matinköpen litet roligare med promenad i naturen och lunch på restaurang. :)
Idag var det kallt, bara +3-4 grader. Vinterkläderna går inte att hänga undan ännu.
Kram!

Saltistjejen said...

Ootrligt vakcra Bilder!!
Du bor verkligen vackert också Anne-Marie! Storslagen natur runt omkring dig!
Tack för att du visar upp och delar med dig lite av den!
kram!

Anne-Marie said...

Saltis: Vad roligt att du tyckte om bilderna. :) Det var tur att vi gjorde vår lilla utflykt i lördags. Hade inte varit roligt att vara ute i snöfall och hagel.
Kram!