Monday, March 19, 2012

Ja, jag är svensk, men ...

Skulle slänga ett par saker i soptunnan i morse men det gick inte eftersom locket var helt fastfruset! Det var kallt med flera minusgrader. I kväll viner vinden i mina enkelglasfönster. Vad skulle jag göra utan ramarna med plast?

Eftersom jag brukar klä mig efter väderleken och temperaturen och inte efter vilken tid på året det är var jag riktigt varmt klädd idag.
En av lärarna som undervisar på morgonen hade ett ärende till vårt kontor och kommenterade att jag såg frusen ut. Jo, det höll jag med om.

Hon verkade litet förvånad eftersom jag ju är från Sverige. Hmmm. Jag borde vara van sade hon. Visst är jag van vid vinter och kyla men det innebär ju inte att jag inte tycker det är kallt.
Varje gång jag berättar att jag egentligen aldrig hade sett så mycket snö i Stockholm som jag har sett här är förvåninggen lika stor. Men du är ju från Sverige är den stående kommentaren.

Och när jag berättar hur det är här för folk i Sverige verkar ingen riktigt förstå att det kan vara så kallt och så mycket snö - jag bor ju i Kalifornien. Sunny California. :)

Att bo på havsnivå (som jag gjorde i Stockholm) och att bo 1000 meter över havet (även om det är i Kalifornien) är en väldigt stor skillnad. En skillnad är att det kan snöa MYCKET om man bor högt. Visst har Stockholm haft riktiga vintrar ett par år men för det mesta blir det inte fullt så intensivt som det blir hos oss uppe i bergen.

Att vara svensk verkar vara litet "speciellt". ;) Vi svenskar verkar vara omnämnda i alla möjliga sammanhang. Många TV-program omnämner ofta svenskar - har aldrig hört att man pratar lika mycket om norrmän, danskar och finnar.
Seinfeld och Kramer är inte sämre än att de också kan prata om Sverige. Och att det är kallt. :)

17 comments:

Äventyret framtiden said...

Allting är relativt som sagt:).
Jag kan tänka mig att det känns extra kallt och kymigt när inte vinterisoleringen i din bostad är detsamma som vi är vana med i Norden. Det gör säkert en stor skillnad och precis som du skriver så gör det säkert en hel del om man betänker att du nu är tusen meter högre upp än vid havsnivå.
Vi på Åland brukar få veta att vi har så mycket kallare och råare klimat här än i Stockholm, vilket vi har också. Mina utflyttade (Sverige) barn säger alltid när de kommer "hem" att så kallt ni har det!:)Då menar de förstås utsidan
Ta varmt på dig, håll dig varm, våren kommer säkert så småningom.
Här fick vi ett litet "backslag" igår

Kramar
Karin

em said...

Precis som Karin, tänker jag att just därför att vi är vana vid kyla, så klär vi oss vettigt (nåja, inte alla) och bygger varma bostäder (fast inte min).
Jag får ofta en känsla av att allt sverigeprat mest är ett försök till att vara rolig - och att hitta på något att säga när man inte riktigt vet vad man ska säga.
Enklast att inte tala om att man kommer från Sverige. Och då talar jag om tillfälliga bekanta, naturligtvis.
Margaretha
som även hon
har fått snö
under natten

em said...

Glömde säga att jag på vintrarna knyter fast en blomsterpinne under locket på soptunnan, så att locket inte ligger dikt an mot själva tunnan. Kanske något för dig - om du inte har den runda sorten med löst lock - då är det kanske svårare att få det att fungera.
M

Katarina said...

Brr, jag trodde våren hade kommit till er nu.. Att ha en glas fönster måste vara kallt när kylan och vinden biter i..

Jag log när jag såg video snutten ovan!

Kram

Annika said...

Ingen snö här inte.
Den har lyst med sin frånvaro denna vinter.
OCH det har kylan också gjort.
Hoppas verkligen att lita varma vindar ska strömma upp till er i bergen nu.
Håller med om att det ofta är svenska pilar lite överallt på TV, mkt mer så än de andra nordiska länderna.
Kramar!!

Desiree said...

Ja man blir imponerad över den mängd snö ni kan få på mycket kort tid i Weed. Även om det kan komma rejält med snö här så blir det aldrig i de mängderna du får uppe hos dig. Stockholm skulle sluta fungera och inte klara av om det kom så mycket snö som ni ibland får. Nog spelar det stor roll på vilken havsnivå man bor på. Men hoppas att det kommer in lite varmare vårvindar till er som sagt.
Kram!

Saltistjejen said...

Haha ja jag tror att fördomar lever kvar om länder och kulturer som man inte känner till så mycket om. Jag har ju själv säkerligen en massa fördomar om länder och personer från länder som man knappt hört talas om än mindre varit i eller känner någon från. Som adopterad möts jag ofta av överraskning såklart över att jag är svensk eftersom jag inte ser svensk ut. Och här tror ju många att alla svenskar är blonda och blåögda. ;-)
Snö fick vi knappt ngn i vinter alls här vilket jag saknat. Men nu har jag accepterat och nu vill jag inte ha kallt igen utan hoppas våren fortsätter att vara fin.
Förhoppningsvis får ni varmare snart ni också!
Kramar!!

Charlie sa ... said...

"Inga from Swiiiiden" - en klassiker.

Såg Ombytta Roller häromdagen, då var det läderhosen, flätor och Inga som åkte tåg.

Man vänjer sig nog inte vid kyla, man vet kanske bättre hur man ska klä sig och hålla sig varm...

KRam!!

Anne-Marie said...

Karin: Just det, allting är relativt. ;)
Att bo i hus som inte är välisolerade gör att kylan helt klart blir mer påtaglig. Jag frös igår kväll och kunde inte få det varmt hemma.
Intressant att ert klimat anses våra mera rått och kallt än i Stockholm. Jag minns att jag ofta tyckte det var rått och kallt i Stockholm.
Har kollat på väderprognoserna och det ser rätt kyligt ut ett bra tag framöver. Stockholm verkar få mer vår snart än vad vi har. Trots att jag bor i Kalifornien. ;) Kramar!

Anne-Marie said...

Margaretha: Det finns nog många, också i Sverige, som inte klär sig efter hur vädret och temperaturen är. Minns att mössor till exempel var helt ute när jag gick på högstadiet och gymnasiet. Jag hade mössa och det ansågs givetvis vara lustigt. Nu har väl mössorna kommit tillbaka vilket verkar vara smart. Man lär ju förlora den mesta kroppsvärmen genom huvudet.
De flesta som jag har kontakt med vet givetvis att jag är från Sverige. Min lilla brytning avslöjar mig snabbt. :)

Anne-Marie said...

Katarina: Nej du, det är envetet kallt här. Idag har det blåst riktigt kallt. Jag brukar ha väldigt låg värme på när jag inte är hemma så det är nog kallt när jag kommer hem i kväll efter jobbet.
Visst är Seinfeldsnutten roligt. :)
Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Det har fortsatt vara kallt även idag - trots att det är First Day of Spring. Så här var det förra året också - kylan höll i sig fram till juni nästan.
Antar att du har fortsatt behaglig sommarvärme. :)
Jag har aldrig fattat vad det beror på att det blir så många "gliringar" gentemot svenskar. Vi måste vara väldigt speciella. ;)
Kramar!!

Anne-Marie said...

Desiree: Jag var i chocktillstånd under ett tag min första vinter utanför Mt Shasta. Det bara snöade och snöade och verkade som om det aldrig skulle sluta. Efter det ovädret hade vi nog fått mellan 1 och 1,5 meter snö.
Stockholm blir väl litet smått kaotiskt bara efter några centimeter snö. Trots att alla som bor där har kört i snö tidigare och har lärt sig att köra i halka.
Hoppas att du och C kan ta med er litet varmare väder till Kalifornien. :)
Kram!

Anne-Marie said...

Saltis: Det är nog alltid så att folk har fördomar mot det och de som är annorlunda. Jag ser ju inte annorlunda ut men jag har ju en liten brytning och pratar inte helt som en amerikan. Det gör mig annorlunda.
Många som bor i andra länder tror jag inte är medvetna om att det bor så väldigt många invandrade personer som det gör i Sverige.
Förstår att du vill ha vår nu. Det vill jag också. :)
Kram!!

Anne-Marie said...

Lotta: Ja, en riktig klassiker. :)
Men läderhosen är väl inte svenskt. Mer österrikiskt eller tyskt. Hon måste vara från Tyskland.

Jag har alltid klätt mig efter hur vädret är, oavsett årstid. Är det +10 på sommaren går jag inte i shorts och T-shirts utan har mer på mig. Många här i Kalifornien verkar tro att bara för att de bor här skall de ha shorts på sig trots att det är nollgradigt, snöfall och blåser kulingstyrka. Mysko.

Kram!

olgakatt said...

Nog är det märkligt att man i ditt kalla klimat inte bygger ordentliga hus! I Storbritannien är det ju också eländigt otäta och dragiga hus med usel uppvärmning än i denna dag.
Men brant stigande energipriser måste man nog tänka om.
Och att inte vi svenskar fryser beror säkert på att vi tar på oss ordentligt.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Man bygger inte ordentliga hus eftersom det trots allt är Kalifornien. :) Och jag läste någonstans att hälften av alla hus i USA har enkelglasfönster. Man kan helt enkelt inte bygga hus i USA så som vi är vana vid i Sverige.
Hus i England är lika bedrövliga ofta som i USA.
Jag tror att man har det varmare inomhus i Sverige än vad man har här på USAs västkust.