Friday, March 16, 2012

Frysta kryddor

Några saker letade jag förgäves efter när jag kom till Mt Shasta-området - frysta kryddor och mager ost.
Det är mycket möjligt att jag hade haft större lycka i en storstad, men inte här.

När jag bodde i Sverige köpte jag rätt ofta frysta kryddor som persilja, dill och gräslök. De fanns i små paket i frysdisken. Antar att de fortfarande finns. Här fanns det inget sådant. Det finns frysta grönsaker som ärtor, blandade grönsaker, spenat osv, men inte frysta kryddor.

Varför jag, när jag bodde i Sverige, inte köpte färska kryddor och själv klippte ner dessa och frös är ett frågetecken. Troligen hade det blivit mycket billigare än att köpa de som fanns i paket.

Numera brukar jag köpa ekologisk persilja och klippa ner och frysa. Fungerar hur bra som helst. Även färsk, ekologisk koriander (cilantro som kryddan kallas i våra affärer) är en favorit som också fryser hur bra som helst.



Mager ost har jag get upp att leta efter vid det här laget. Det magraste jag hittat är Mozarellaost som jag brukar köpa. De där goda, svenska, magrare osttyperna verkar inte finnas där jag bor.

14 comments:

Desiree said...

Det där med frysta kryddor är himla smart. De små pakteten finns fortfarande kvar i frysdisken här men som du säger så blir det mycket billigare att köpa färska kryddor när det är rätt säsong och sedan klippa ner och frysa in själv. Brukar köpa dill, korenader och persilja och klippa ner och frysa själv. Perfekt att alltid ha i frysen.
I Alabama fanns en del magrare ostar men inte alls lika stort som utbudet är här. Ostdisken är ju rena himmelriket här.
Ha en skön helg.

Äventyret framtiden said...

Här går det förstås att få kryddor, örter i kruka året om, men vi gör som du, fryser ner säsongvarorna och har hela vintern lång till nästa skörd. På somrarna skördar vi från landet men sedan blir det klippklipp...

Jag antar att det inte finns någon specifik USA-ost?

kram
Karin

Katarina said...

Jag är också en som brukar frysa kryddor som persilja.

Saltistjejen said...

Å jag har aldrig kollat efter frysta kryddor. Varken här eller i Sverige. Däremot vet jag att min mamma alltid köpte mycket bladkryddor som t ex persilja och dill på torget hemma när det var säsong och så frös hon in det i små foliepaket som hon använde under vintern. Här har jag ibland själv fryst in cilantro och persilja. Superbra. Ett tips är att antingen frysa det i små små påsar eller foliepaket, ELLER att lägga klippta kryddor i en "iskubsform" då kan man ta en eller flera sådan när man lagar mat. Men täck formen för annars torkar kryddorna lätt i frysen om du har en frys med fläkt.
Kram!!

Anonymous said...

Om nu inte amerikaner har hall i sina hus vart hänger de då jackorna

Loppan flyttar västerut... said...

Men åh vad smart, jag köper cilantro ganska ofta, stora kvastar. Blir alltid över, o efter en vecka hivar jag den. Att jag kunde frysa den har jag inte ens tänkt på. Men från o med nu kommer jag göra!

Tack för tipset, hoppas att du har en bra helg!

Åsa

Charlie sa ... said...

Bra att frysa! Saknar min stora rejäla frys i Sverige än den vi har här.

Nu ska jag börja frysa in kryddor ;)

Kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Visst är det praktiskt att frysa in sina egna kryddor. Allt som är färdig"gjort" blir ju dyrare.
Svenska ostar är så mycket godare än de som finns i USA. Mycket av osten här lär vara "processed" och är väl egentligen inte ost så som vi är vana vid.
Köper faktiskt rätt ofta importerade ostar som givetvis är dyra men mycket godare.
Ha en fortsatt fin helg! Kram!

Anne-Marie said...

Karin: Eftersom massor med grönsaker och frukter växer naturligt här i Kalifornien året runt faktiskt, finns det för det mesta ett rätt stort utbud av t ex kryddor i affärerna. Jag tycker nog bäst om persilja och koriander. Dill är gott men det ser jag inte särskilt ofta.
Typiskt amerikansk ost är ofta en så kallad "processed cheese". Så här beskriver Wikipedia den:
http://en.wikipedia.org/wiki/Processed_cheese
Tycker mycket bättre om de skandinaviska ostarna. Kramar!

Anne-Marie said...

Katarina: Visst är det praktiskt och enkelt att frysa sina egna kryddor. :)

Anne-Marie said...

Saltis: Som sagt, jag vet egentligen inte varför jag köpte de där färdiga paketen i Sverige. Hade varit både trevligare och billigare att frysa färska kryddor och frysa in som jag gör nu.
Bra med tips på hur man fryser. :) Jag brukar lägga mina nerklippta kryddor i en plastpåse som skall fungera för frysning och sedan tar jag bara en nypa och lägger på mat till exempel. Fungerar jättebra.
Kramar!

Anne-Marie said...

Anonym: Och vad har hallar att göra med frysta kryddor? ;) I en garderob.

Anne-Marie said...

Åsa: Vad bra att jag kunde komma med ett litet tips så att du slipper slänga massor med cilantro. :) Det fungerar jättebra att frysa. Det mesta går ju faktiskt att frysa.
Ha en fortsatt fin helg!

Anne-Marie said...

Lotta: Jag har bara en sådan där frys som finns ovanpå kylskåpet. Fungerar bra för en person men om man är fler kan jag tänka mig att den skulle vara liten.
Tar en stund att skölja och ta bort bladen från stjälkarna och sedan klippa men det känns bra när man lagt in påsen i frysen. :)
Kram!