Thursday, March 29, 2012

De svenska veckonumren

Här i USA har vi inga namnsdagar och väldigt sällan används veckonummer.
Numera har jag vant mig vid att bara ange datum eller vilken dag veckan börjar med. Skulle man börja prata om veckonummer med de flesta amerikaner blev det troligen ett förvånat, oförstående uttryck.

Min mamma hade lämnat ett meddelande igår på min telefonsvarare. Meddelandet innehöll veckonummer och jag var glad att jag har en svensk almanacka. :) Min amerikanska almanacka visar bara datumet och månaden.
Eftersom jag inte använder mig av veckonummer här i USA har jag helt tappat kollen på när olika veckor infaller.

USA skiljer sig på många sätt från t ex Sverige, bland annat när det gäller veckor och veckodagar. 1972 infördes en internationell standard (ISO 8601) som angav att måndagen var veckans första dag. Men här i USA är veckans första dag söndag.

ISO 8601 anger format för datum och tid. Datum skrivs med år/månad/dag. I USA skriver man månad/dag/år. Jag får verkligen tänka efter hur man skriver datum på svenskt sätt numera. Svenska Wikipedia skriver "Sverige har påståtts vara ett av få länder att använda ISO 8601 i det dagliga livet." Varför blir jag inte förvånad när jag läser det? ;)

Fick ett fint påskkort litet i förtid med posten idag. Det var från min mamma. Påsk firas också väldigt sparsamt här i USA jämfört med hur den helgen firas i Sverige.

26 comments:

olgakatt said...

Veckonummer har jag aldrig kunnat lära mig och ser nog ut som en amerikan när någon hänvisar till sådant. Vad är det för fel på att ange datum, kan man fråga sig. När jag kommunicerar med amerikaner skriver jag ut månaden med bokstäver för att undvika missförstånd.
Men namnsdag vill jag ha! Än har ingen flyttat på min, tack och lov!

Freedomtravel said...

Jag har också ganska svårt att hålla reda på veckonummer. Ibland säger folk "vi åker till Spanien vecka 31" och då vet jag inte ens vilken årstid de pratar om... Men veckonumren finns ju definitivt här, och de står ju i almanackan.

Äventyret framtiden said...

Jag tycker inte heller om det här med veckonummer. Varför inte säga datum och månad. Allra enklast.
Veckonummer använder jag bara som ett extra förtydligande om det skulle uppstå frågor vid bokningar etc.

Kram
Karin

em said...

Här tycks vi vara rörande eniga om att veckonumren är onödiga.
Med vetskap om hur många veckor året har, så kan jag ju ana mig till om det är i början, mitten eller slutet av året - men närmare än så kommer jag aldrig.
Men jag har mött rätt många av de svenskarna som anser att vi är normgivande och försökt frälsa obildade utlänningar - men jag har aldrig sett att någon lyckas prångla ut varken veckonummer eller vårt sätt att skriva datum.
Margaretha

Senchaholic said...

De är ju ökända för att inte använda överenskomna standarder. Det finns en ISO-standard för papper t.ex, som de inte följer. I USA är det ju inte A4, utan "letter".

Och att de envisas med att använda det krångliga imperialsystemet istället för meter.

Desiree said...

Jag gillar inte längre systemet i Sverige med veckonummer. Tycker att det är helt förvirrande. Jag känner att jag inte alls har koll på när v 34 infaller. Kan hålla rätt på de första 10-12 veckorna på året och sedan så funkar det inte längre. Vill helst att folk säger datum. Men tycker det är förvirrande med amerikanska kalendrar där veckan alltid börjar med söndag istället för måndag.
Fint påskkort.
Kram!

Axelfrank said...

Hej Anne-Marie , jag undrar hur många läsare du har på bloggen. hur många läser din blogg? :)

Anonymous said...

konstigt då för i svenska hollywood fruar så firade apan isabelle sin dotters namnsdag och hon hette monday lily och inget av de namnet finns i svenska almanackan

Mimmi said...

@ Anoymous;
Hollywood fruar lever väl i sin egna lilla värld, för oavsett vad de firar så finns det inget som motsvarar Svenska namnsdagar i USA.

Cari said...

Som boende i Sverige så tycker jag veckonummer fungerar bra om det är en längre tid man pratar om. Som sportlivet som alltid är v 9 i Stockholm. Då vet man när det är oavsett om det är slutet av februari eller början av mars.

Angående vårt sätt att skriva datum så är det ju inte svenskt om det är en ISO-standard, då är det ju internationellt.

Önskar dig en trevlig påsk.

Anna said...

På sidan vecka.nu kan man se vilken vecka det är just nu :)

Anne-Marie said...

Olgakatt: När jag bodde i Sverige hade jag total koll på veckonummer. Troligen mycket beroende på att jag hade ett sådant arbete att jag var tvungen att veta exakt vilken vecka det var.
Numera är det mer naturligt för mig att skriva ut månad/dag/år (som man gör i USA) eftersom jag har vant mig vid det men det skulle säkert gå snabbt att vänja sig vid det svenska sättet återigen.
Namnsdagar är en trevlig del av den svenska almanackan. :)

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Jag har koll såpass mycket fortfarande att jag vet att veckor under sommaren ligger runt slutet av 20-"talet" och hälften ungefär av 30-"talet". Min svenska almanacka hade självklart numren, klart och tydligt. :)

Anne-Marie said...

Karin: Visst är det mycket tydligare att skriva dag och månad. Men jag minns att mycket i Sverige involverade veckonummer när jag bodde där i alla fall.
Det som är underligt tycker jag är att man i USA måste skilja sig inom så många områden från stora delar av övriga världen.
Kram!!

Anne-Marie said...

Margaretha: Det verkar vara rätt samstämmigt betr. hur man känner inför veckonummer.
Visst kan man få ett hum om när på året en viss vecka infaller. Men skall man veta exakt får man nog ta fram almanackan. Såvida man inte jobbar, som jag gjorde, med sådant som kräver veckonummer hela tiden.
Eftersom Sverige har en tendens att följa regler är jag inte alls förvånad att man tagit till sig ISO-standarden mer kanske än andra länder.

Anne-Marie said...

Senchaholic: Det mesta skiljer sig i USA från övriga världen.
Numera tycker jag att svenska papper ser stora ut :) jämfört med de amerikanska. Man vänjer sig vid det mesta.
Men måtten här i USA vill jag inte lära mig - de är ologiska tycker jag. Vårt decimalsystem är mycket enklare att förstå.

Anne-Marie said...

Desiree: Tydligen är det många i Sverige som känner som du (och jag) gör. Datum och månad är mycket tydligare och enklare att förstå. Ibland när jag pratar med kompisar i Sverige säger de, "jag har semester vecka 29-32" - jaha, och vad är då det undrar jag. ;)
Jag tyckte också att det var underligt i början av min USA-tid att se veckan börja med söndag.
Kul med litet påskkort. Blir troligen det enda jag får.
Kram!!

Anne-Marie said...

Axelfrank: Vet faktiskt inte hur många som läser bloggen. Men det verkar vara en hel del. Varför undrar du?

Anne-Marie said...

Anonym: Jag hoppas att du inte menar allvar när du hänvisar till Svenska Hollywoodfruar! De kvinnorna lever i sin egen värld. Som Mimmi skriver - vi har inga namnsdagar i USA såsom vi har i Sverige.

Anne-Marie said...

Mimmi: Tack för det! Jag blir mörkrädd när jag ser hur svenskar verkar se på USA genom program som Hollywoodfruar.
Ingen verklighetsanknytning alls egentligen till hur de allra flesta lever i USA.

Anne-Marie said...

Cari: Bor man i Sverige tror jag att det blir mer naturligt att ha veckonummer i sin tankevärld. Mycket beroende på att det hänvisas till veckonummer i olika sammanhang.
Det är sant att en ISO-standard är internationell men jag tror att svenskar ofta tar till sig regler mer än många andra nationaliteter.

Anne-Marie said...

Anna: Tack för det tipset! :) Bra att veta.

Charlie sa ... said...

Jag är inkörd på mån/dag/år - ingen big deal men ibland blir det missförstånd. Veckor har jag ingen koll på förutom v 9 och de typiska semesterveckorna ;)

Kram från Stockholm!

Anne-Marie said...

Lotta: Bor man i USA lär man sig snabbt hur man skriver datum här tycker jag.
Vecka 9 kanske man känner till mer om man har barn. :) Semester var länge sedan jag hade i Sverige så har nog ingen riktig koll.
Kramar!

olgakatt said...

Det är litet intressant att notera att folk som säger att de ska göra nåt ett visst veckonummer ofta inte kan säga vilka datum det gäller. En gång skulle vi köpa nåt på IKEA och fick beskedet att varan kom en viss vecka så kunde damen inte översätta det till månad och datum.

Anonymous said...

Vill ni ha koll på svenska/europeiska veckonummer idag så kolla denna.
Här kan man också se helgdagar, flaggdagar och namnsdagar
Gäller såklart bara de som använder ISO standarden.