Sunday, February 5, 2012

Söndag utan Superbowl

Idag har det varit söndag med stort S i USA - Superbowlsöndag. Den allra sista matchen för säsongen i NFL-ligan (National Football League) En dag då de flesta amerikaner sitter bänkade framför TVn, hemma eller på någon "sportsbar". Jag har faktiskt noll intresse av Superbowl-evenemanget och har tillbringat dagen i stället med ett par samtal med Sverige och promenad i februarisolen.

På min promenad insåg jag att större delen av Weeds befolkning satt framför TVn. Det var nästan helt folktomt ute. Solen sken och det var härliga +10. Det kändes bra att komma ut en stund. Igår var det runt +15 i södra Oregon när Carol och jag var där. Häftigt med så varmt i februari tycker jag.

Nu har den nya datorn packats upp! Wow, den är så snabb. Men så mycket att lära sig. Har aldrig haft eller sett Windows 7 och det är det operativsystem som den nya datorn kom med. Kommer absolut att köpa en bok så att jag fattar vad jag håller på med. :) Vet redan vilken jag skall köpa men har inte hunnit beställa den än. Känner mig litet förvirrad just nu faktiskt. Men jag tycker om att lära mig nya saker när det gäller datorer så det blir roligt. Många program också som skall laddas ner så att datorn i stort sett blir en kopia av den äldre. Har äntligen kunnat få helt moderna webbläsare vilket kommer att göra det enklare att surfa.

Det är tur att jag har båda datorerna eftersom jag kommer att behöva "köra dubbelt" ett tag och ännu kan jag bara ladda ner foton i den äldre datorn. Skriver mitt första inlägg på bloggen på den nya datorn så det får bli utan foton idag.

Den här helgen har försvunnit hur snabbt som helst. Känner mig inte riktigt redo att gå till jobbet i morgon.

Denna går till vinnaren av Superbowl som i år vanns av New York Giants.

Bilden från Wikipedia.

13 comments:

Desiree said...

Härligt med en promenad i det fina vädret. Låter vårlikt och jätteskönt. Jag ska snart skicka iväg svar på ditt mail.
Ha en fin måndag.
Kramar!

Annika said...

Här tittade vi, men på denna kust börjar ju SB efter mörkrets inbrott. kan tänka mig att det var folktomt på gator och torg hos dig under matchen.
DET är ju gigantstort!
Jag tycker det är kul även om jag inte bryr mig om själva spelet.
Härligt med nya datorn!
Verkligen!!
Kram!!

Saltistjejen said...

Åå vi kollade också och jag gillade för första gången American Football! Det var så kul och otroligt spännande!!!! Nu fattar jag verkligen vad amrisarna menar när de pratar om sin älskade sport. Riktigt så biten lär jag aldrig bli men det känns roligt att ha insett att det faktiskt kan vara roligt att kolla! :-)
KUL med din nya dator också!!! Det tar alltid lite tid att lära sig nya saker, men det är ju roligt på samma gång.
Kram!!!

Anita said...

Du får skaffa dig någon som kan förklara reglerna, då blir det kul.
När mitt barnbarn började spela och jag fick lära mig lite regler blev det riktigt roligt och nu är jag lika biten som resten av USA.

Charlie sa ... said...

Jag tittade inte non-stop, men det var kul och speciellt som Annika givit lite "background info" - det blev mer personligt. Jag kollade in Eli och Tom lite extra :)

Kul att datorn kommit! Det nya operativsystemet gillar jag massor.

Kram

Anne-Marie said...

Desiree: Vi har haft otroligt väder för att vara i början av februari. Tar gärna mer av det. :) Fick ditt mail och har skickat ett svar. Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Jag tror att jag kommit in mer i de här sportevenemangen om Michael varit litet mer social (han var en riktig eremit) och vi haft folk hos oss eller varit bortbjudna just kring denna typen evenemang. Vet att det är superstort. :) Älskar min nya dator. Den är så snabb och jag har fått alla mina gamla tillbehör att fungera. Kramar!

Anne-Marie said...

Saltis: Vad roligt att du fattat tjusningen som amrisarna har med sin "football". :) De är fantastiskt duktiga på att skapa feststämning och verkligen göra sådana här evenemang till stora tillställningar. Jag har mycket kvar att lära om min dator men älskar hur snabb den är och hur enkelt det varit att få gamla tillbehör att fungera. Kramar!

Anne-Marie said...

Anita: Jag fick förklarat för mig reglerna mer än en gång men de fastnade inte av någon anledning. Jag gillar sport och kan regler till många stora sporter som finns i Sverige. Men just amerikansk fotboll och baseball har inte fastnat hos mig. Kul att du blivit biten. :)

Anne-Marie said...

Lotta: Du verkar ha fattat vad hela feststämningen handlar om (läste ditt inlägg). Det är troligen lika mycket det som är kring evenemanget som själva matchen som folk gillar. Windows 7 är annorlunda men det är kul att lära sig något nytt. Kram!

Liza said...

Windows 7? Varför inte ha Windows XP istället? Mycket bättre och dessutom nyare :)

Anne-Marie said...

Liza: Nu tror jag att du har fått det hela litet om bakfoten. ;) XP är det äldre operativsystemet. Windows 7 är det senaste. Mycket snabbare än XP. Du får nog "googla". ;)

Liza said...

Oj, nu blandade jag ihop det med ett annat operativsystem. Yes 7 är det nyaste :)
Men gillar fortfarande XP bättre.