Wednesday, January 4, 2012

Mmm ... Marabou ;)

Att ha en snäll och omtänksam chef är ett stort plus. Jag har en sådan chef.

Min chef N och hennes familj hade varit i Portlandområdet i Oregon under julhelgen och besökt en skandinavisk affär - Scandia Imports. Där fanns det Marabou choklad. Och snäll som hon är hade hon köpt en chokladkaka till mig. Eftersom IKEA inte längre säljer Marabou får man tydligen besöka specialaffärer.


Eftersom mataffärerna i mina trakter inte säljer nästan några exotiska matvaror alls är det tur att det finns ett antal nätbutiker. Jag har en lista med olika butiker som är spridda över hela USA. Det är inte billigt men blir man riktigt sugen får man unna sig någon gång.

Jag blev förvånad häromdagen att den lilla mataffären i Weed (som inte har något särskilt bra sortiment) hade Jarlsbergsostar. Tänk vad god den osten är. Skall nog ta och köpa den litet då och då även om den är dyr. Den anses säkert vara exotisk och exklusiv här i den allra nordligaste delen av Kalifornien.

När jag var på väg hem från jobbet idag var jag tvungen att stanna till och fota ett så kallat "lenticular" moln. Den typen moln brukar förebåda litet sämre väder. Vi får se vad som händer i natt och i morgon. Vi har haft ovanligt soligt och fint väder den här vintern. Stora delar av USAs västkust behöver snö och regn under vintern eftersom det blir vatten som används av oss som bor här. Skidanläggningen uppe på Mt Shasta har inte ens öppnat ännu.


16 comments:

Desiree said...

De var ju väldigt coola de där lenticular molnen. Jag har inte sett sådana innan. Även om ni har haft det kallt så är det ju underbart att få en stor portion sol. Det är nog det jag saknar mest här att det är så mörkt och grått mycket under vintern. Vilken gullig chef du har som köpte med sig lite Marabou till dig. Jag känner igen Scandinavian imports. Jag kollade in deras sortiment då vi bodde i USA men insåg att det skulle bli tokdyrt att beställa därifrån. Kul med fyndet vad gäller Jarlsbergosten också. Den fanns dock ofta i Alabama i vanliga matbutiker men jag vet ju att du har lite svårare att komma över sådana varor.
Kram!

Äventyret framtiden said...

Tjusigt och spännande med lenticularmolnen. Naturen förebådar vad som är på gång. Roligt att kunna läsa av den och vad som skall hända. Så gjorde man säkert förr när det inte fanns väderleksrapporter att följa.
Första gången jag hör talas om Jarlbergsosten. Kul att få veta mera om sitt grannland.

Kramar
Karin

em said...

Lustigt att de kallar Jarlsberg för "semi soft" - vi kallar den ju för hårdost.
Jarlsberg påminner mig om den tiden då vi svenskar åkte till norska gränsen för att köpa ost, mjöl, socker, margarin och garn - nu är det ju tvärtom!
Man kan läsa om ostens historia här:
http://www.lagamedjarlsberg.se/
inte underligt att den har lite schweizerosttycke!

Tänk, det var bara ett par dagar se'n jag googlade på lentikulära moln och hamnade på en sida som nämnde Mt Shasta!
http://www.nimade.info/miljo/2010/12/Vad-ar-Lenticular-moln.html

Margaretha

Annika said...

Jarlsberg är nog den ost jag köper mest. Den finns verkligen i alla affärer runt om mig. Bra och god. Köper ibland light varianten också, god den med.

Vilka coola MOLN!! Verkligen SÅ fina!!
Till Mount Sashta ska man komma och plåta moln!!

Kram!

Saltistjejen said...

Vad gulligt av din chef!! :-) Och du jarlsberg är rätt vanligt i affärerna här men jag köper den mest till mig själv eller till matlagning för M gillar den inte så mycket. Den smakar ju lite som svens grevé och det gillar han inte alls. NU har vi hittat en affär som säljer Västerbottenost! SÅÅÅÅ gott!!! Men dyrt! Så det får bara bli någongång... Vad kostar Jarlsberg hos er? Här kostar den mellan 4.99 (extrapris i billigare mataffärer som t ex Fairway) till ca 8.99 per lb.
Lentikulära olnet var superhäftigt! Sådant har jag nog aldrig sett på riktigt! Ni har så coola väderfenomen i trakten där du bor! :-)
Kramar!!

Charlie sa ... said...

Mt Sashta är platsen för otrolig fotografering, det tycker jag med!! Läckert att du hade kameran tillgänglig och var på plats att fota lenticularmolnen. Hur länge såg det ut så där?

Nätet är så bra, gillar att man kan få sina favvisar hemskickat! jag blir toksugen på Marabou nu. Snäll och omtänksam chef du har!

Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: De här molnen är nog rätt specifika för Mt Shasta. Den länken som Margaretha angav sade just att de här molnen bara finns på vissa platser.Och Mt Shasta är en av de få platser där man relativt ofta kan se dessa vackra och speciella moln. Har aldrig haft chansen att ta foton när de ser ut som flera lager pannkakor. Det blir dyrt att köpa svensk mat via nätet men ibland "måste" man unna sig det man inte får tag på annars i affärerna. Det var verkligen förvånande att den lilla mataffären i Weed hade Jarlsberg. Kanske Weedborna är mer sofistikerade än vad jag tror. ;) Kram!

Anne-Marie said...

Karin: Jag kan inte särskilt mycket om att läsa av vädret i t ex moln, men de här molnen är typiska för ett väderomslag. Ofta finns de till vänster om berget (sett från Weed) av någon anledning. Nu var det en mycket svag front som passerade så det var inte mycket till "väder". Idag sken solen igen. Kul med litet norsk ost även i Weed. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Margaretha: Det reagerade jag också inför att det stod "semi soft". Inte är den "soft" alls tycker jag. Det står faktiskt också Swiss cheese på baksidan av osten. Även om den är norsk. Har du hört talas om smörbristen som Norge hade innan jul. Det var en allvarlig smörbrist som gjorde att folk åkte till Sverige för att handla smör. Till och med smörsmuggling förekom. Vilken bra länk till molnen. Så Mt Shasta har litet speciella förhållanden uppenbarligen så attde här molnen kan uppstå.

Anne-Marie said...

Annika: Du har allt hos dig. :) Till och med "light" Jarlsberg. Det har vi inte i Weed. Det finns riktigt maffiga varianter av den här typen moln men jag har inte sett några sedan jag skaffade min kamera. De kan ha många lager staplade på varandra då och då. Kram!

Anne-Marie said...

Saltis: Ja, min chef är verkligen snäll. Jag vet att jag har haft tur med chef. Och hon är mycket intresserad av olika kulturer vilket jag också uppskattat eftersom jag aldrig känt mig som en utlänning. Jag tittade när jag var i affären idag - Jarlsberg kostar $8.59/lb i Weeds mataffär. Molnen är häftiga. Hoppas att det blir en "stapel" någon gång av moln som jag kan fota. De ser ut som lager av pannkakor. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Lotta: Tur att man har sin kamera med sig när det finns tillfällen till kul fotomotiv. Molnen höll sig kvar ett bra tag men de ändras ofta rätt snabbt - både till färg och form. Jag äter nästan bara ekologisk choklad nuförtiden och tyckte faktiskt att Marabou-chokladen var söt. God men mycket sötare än vad jag är van vid. Kramar!

Erik said...

Häfftigt moln, har aldrig sett något likande! :O Är det något som händer ofta?

Jane said...

Jag betalade 23 dollar för en bit västerbottensost :)

ICA levererar nu till USA, frakten är dock rätt hög.

Anne-Marie said...

Erik: Välkommen hit! Visst är de häftiga. Inte särskilt ofta. Man kan se enstaka moln då och då men de riktigt "maffiga" molnen där flera tefatsliknande moln är staplade på varandra händer väldigt sällan.

Anne-Marie said...

Jane & Gavin: Inte dåligt! :) Ibland får man betala för det man tycker om. Det visste jag inte att ICA levererar till USA numera.