Tuesday, December 13, 2011

Kilauea, Hawaii

När jag ser saker som rör Hawaii (The Big Island) blir jag självklart litet extra intresserad. Även om jag inte har någon längtan att flytta tillbaka dit var det i alla fall mitt hem under ett år.

Häromdagen stod det att man undrade om Kilauea skulle få ett nytt explosivt utbrott. Kilauea är den allra nyaste vulkanen på den sydöstra sidan av The Big Island. Kilauea har ofta mindre utbrott men de är för det mesta "snälla" och lavan rinner utan att orsaka skador. Tydligen hade det blivit litet mer aktivitet för några dagar sedan och forskare från USGS (United States Geological Survey) berättade att den här vulkanen tydligen kan få väldigt explosiva utbrott då och då vilket inte brukar vara den allmänna uppfattningen.

Tydligen är det ingen fara just nu för alla de turister (runt 2 miljoner) som varje år kommer för att besöka vulkanen, men det kan alltså "hetta till" och ingen vet väl exakt när. M och jag besökte Kilauea och det var så lugnt att man hade svårt att förstå att det är en aktiv vulkan. Inte den minsta rökpuff såg vi.

Hela The Big Island är vulkanisk och det visar sig i badstränderna på östra sidan av ön. Oftast föreställer man sig väl att Hawaii bara har vita sandstränder. Den typen badstränder finns bara på vissa ställen på den västra delen av The Big Island. Den östra sidan (där vi bodde) har stränder som kan ha svart sand (vulkaniskt ursprung) och det lär till och med finnas en grön strand. Dessutom är en hel del stränder klippiga och har hårda stenar och ingen sand.

I ett av mina fönster finns en sten som påminner mig om hur vulkanisk den här ön är. Och hur nytt land hela tiden bildas eftersom den hawaiianska ökedjan inte ligger still utan sakta, sakta rör sig åt nordväst och allteftersom den gör det bildas nya öar pga den "hot spot" som är ursprunget till alla Hawaii-öarna.

Efter en kommentar på ett av mina inlägg har jag förstått att Spam som kommer till bloggen (och som Blogger numera blockerar) kan trigga email till de som kommenterat och de som prenumererar på bloggens kommentarer. Det låter ju inte alls bra så tyvärr inför jag nu "word verification". Vill egentligen inte göra det men vill ju heller inte att folk skall få en massa skräp från min blogg.

8 comments:

Äventyret framtiden said...

I min barndom såg man på Hawaii som rena paradiset och risken för vulkanutbrott nämndes nog aldrig utan det handlade mest om urbefolkningen och hulahuladanser och blomsterkransar:)

Intressant inlägg som vanligt!
Ha en finfin dag!

kramar

Desiree said...

Den stora ön på Hawaii skulle jag väldigt gärna besöka någon dag (har bara varit på Maui men två gånger). Jag har hört och sett bilder på just stränder med svart och även grön sand. Det är himla coolt. Skulle gärna vilja se hur lavan pyser och rinner lite på avstånd förstås.
Kram!

Annika said...

Jag har inte heller farit på Hawaii men alla jag känner som varit där har älskat öarna!
Jag vill också åka dit!
Tycker också att de svarta stränderna ser coola ut.

Spam...
Jomen, man får en del sånt som fastnar i spamfiltret, har jag märkt. Är det alltså så att det ockå drabbar de som kommenterar?
INTE kul.
Funderar också på att återinföra verifieringen igen. Men, det tar emot!

Kram!!

olgakatt said...

En god vän som besökte Hawaii hade plockat med sig två små lavastenar, en vit och en svart. Han lät göra örhängen åt mig av dem, något jag verkligen uppskattar.

Ordverifiering råddes jag att ha när jag startade min blogg och det besvärar mig inte det minsta att skriva i den på andras när jag kommenterar!

Anne-Marie said...

Karin: Jag tror att många fortfarande ser Hawaii som ett paradis. Det är en sak att komma som turist och något helt annat att bo där. Jag minns när jag bodde på Hawaii och var på besök i Sverige och folk frågade var jag bodde i USA. När jag sade Hawaii fick de något tindrande i blicken. :) Roligt att du tyckte om vulkan"rapporten". Kramar!

Anne-Marie said...

Desiree: Jag såg aldrig den gröna stranden men svart (eller mörk) sand såg jag. The Big Island är väldigt annorlunda jämfört med t ex Maui och Kauai. Litet mer gammaldags och inte alls lika turistig. Tror att du skulle gilla ön med tanke på ditt geologiintresse. Lava får gärna hålla sig på litet avstånd. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Annika: Hawaii är ett härligt turistmål. Både M och jag upplevde emellertid en helt annan tillvaro som bofasta. Inte riktigt vad vi hade trott faktiskt. Har skrivit om det i andra inlägg. Tydligen kan även de som kommenterar få Spam. I alla fall enligt en av de som skrev till mig. Har själv aldrig fått någon Spam från mina kommentarer så vet inte riktigt hur omfattande det är. Får se om jag behåller ordverifikationen. Kramar!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Kan tänka mig att det blev fina örhängen. Vulkaniska bergarter är något helt annat än urberget i Sverige. Ett litet extra moment blir det när man skall fylla i ordverifikationen men det är ju inget större besvär. Synd att det finns så mycket Spam. Får massor med Spam via min bloggmail.