Thursday, October 13, 2011

Pappa-mamma

Den mänskliga kroppen är ett mysterium och hur människor ibland upplever att de föds med fel kön. En kommentar på ett tidigare inlägg fick mig att konstatera att jag bor på en ort med människor som definitivt har placerat sig på kartan över det litet mer ovanliga.

Kommentaren sade att det i Weed bor en man som fött barn! Jag fick en länk till Aftonbladet där man berättade om paret (båda män som bytt kön) och att de fått ett barn. Där stod det Weed, North Carolina men efter litet efterforskningar visade sig att det faktiskt är Weed i Kalifornien där jag bor.

Scott Moore föddes som flicka men bytte kön. Han behöll dock sina kvinnliga könsorgan. Hans partner/man/fru, Thomas Moore, har också varit kvinna men bytt kön. Thomas har två barn från ett tidigare äktenskap - med en kvinna. Numera är Scott och Thomas ett homosexuellt par. Hängde ni med? :)

Scott Moore tillhör helt klart en exklusiv skara. Pappa-mammor. :) För några år sedan blev Thomas Beatie i Oregon (staten norr om Kalifornien) gravid och lär numera ha 3 barn. Han föddes också som kvinna, "blev" man men behöll sina kvinnliga könsorgan. Kanske det är ett västkustfenomen?

Att bo på en liten ort som Weed (det bor bara runt 3000 personer här) med många konservativa människor kan inte vara lätt för en så udda familj. Vi har inte riktigt samma mångfald som till exempel San Francisco-området. Att vara ett homosexuellt par som tidigare varit kvinnor och där den ena partnern blir gravid och föder ett barn kan nog få en del Weed-bor att "sätta kaffet i vrångstrupen".

I Sverige har vi haft en lag sedan 2009 som säger att personer av samma kön får gifta sig med varandra. Bara några få länder har samma slags lag.

I Kalifornien fick par av samma kön tidigare gifta sig men numera är det inte tillåtet. I USA är det bara några få stater som erkänner denna typ av äktenskap. Tidigare var många amerikaner emot samma-kön-äktenskap men inställningen har svängt alltmer under årens lopp.
Ellen DeGeneres (som har en stor "talk-show" här i USA och är en kändis som öppet gått ut med att vara lesbisk) berättade nyligen på TV om hur hon haft många motgångar men fått alltmer acceptans. Ellen är gift med Portia de Rossi.

Här kommer några länkar där man kan läsa mer om Scott Moore från Weed, Kalifornien. Lilla Weed har definitivt placerat sig på världskartan:

Aftonbladet

NowPublic
The Money Times

Bilden från Aftonbladet.

16 comments:

The Worrying Kind - Att leva med social fobi, ångest och depression said...

Det gick en dokumentär om Scott och Thomas Moore på svensk teve ganska nyligen faktiskt. :-) Både fascinerande och berörande.

Men som jag förstod det var det inte så svårt för dem att bryta mot normerna medan de bodde i Weed i Kalifornien. Enligt dokumentären har de dock flyttat till Las Cruces i New Mexico(eftersom någon brände ner deras hus i Weed och de saknade försäkring och då valde de att flytta till Scotts familj), där folk tydligen är mer fanatiskt kristna och intoleranta av sig, så det har blivit lite tuffare för dem nu tyvärr. :-(

Äventyret framtiden said...

Där ser man! Ingenting är omöjligt längre:). Man brukar skämta om att män aldrig skulle överleva att föda barn, men...
I och för sig så är det ju väldigt praktiskt med tanke på allt jämställdhetsprat.

Och helt säkert är nog att det inte kan vara så enkelt att vara så udda/ eller komplicerad i en trakt där det bara bor tretusen personer.

Ha det bra!
Kram!

Malin said...

Det är faktiskt mycket vanligare med gender identity disorder som man kallar det, än vad man tror. Känner en liten flicka som nu vid 4 års ålder lever som pojke (naturligtvis inte med könsoperation eller hormonmediciner ännu), men han känner otroligt starkt att han ÄR pojke och vill kallas för pojke och har valt ett pojknamn nu. Föräldrarna är enligt min mening fantastiska och är med på noterna. Enligt mamman finns det en hel del sådana barn som lever bland oss, går i skolan osv.

Desiree said...

Oj det måste vara kontroversiellt i en liten stad som Weed. Är detta något folk pratar mycket om? Jag såg faktiskt just dokumentären om Scott och Thomas Moore på tv här bara för några dagar sedan. Shit bor de i Weed alltså. Jag kom in mitt i programmet så jag uppfattade inte vart i USA de bodde.
Kram!

Annika said...

DEN dokumentären skulle jag vilja se!!
Ska se om jag kan hitta den.
TÄNK att de bor i Weed!
Men, är inte Weed en ganska liberal stad?
Kram!

Anne-Marie said...

The worrying kind: Undras just om denna dokumentär finns att se via nätet. Jag hittade ingen helt aktuell information om den här familjen så visste inte att de flyttat från Weed. Det verkar ju inte alldeles lätt att bo i ett sådant område, dit de flyttat, om folk är intoleranta. De är ju inte precis den mest vanliga sortens familj. :)

Anne-Marie said...

Karin: En kvinna som tagit hormoner och "blivit" man men som behållit sina kvinnliga könsorgan kanske har litet mer "uthållighet" än en "vanlig" man. :) Även om människor i Weed inte alls tillhör biblebältet i USA (där många är fanatiskt kristna) är det trots allt litet av en småstadsatmosfär med många som bott här mycket länge (i generationer) och som är relativt konservativa. Om det stämmer som föregående kommentar sade att någon bränt ner deras hus, kan man ju undra om det gjordes pga deras ovanliga familjesammansättning. Kramar!

Anne-Marie said...

Malin: Fantastiskt att ett såpass litet barn kan vara så medveten om sin könsidentitet. Låter ju som en mycket bra familj som stödjer till 100%. Minns att Michael (som jobbade som terapeut) sade att massor med människor har olika slags "avvikelser" som t ex "cross dressing" osv och att det är mer utbrett än vad många människor kanske tror.

Anne-Marie said...

Desiree: Jag hade faktiskt inte alls hört talas om Scott och Thomas innan jag fick kommentaren på ett tidigare inlägg. Så antingen är jag helt ovetande om saker och ting som händer i Weed ;) eller så har det varken skrivits eller pratats direkt om det hela. Intressant att denna dokumentär visats i Sverige. Vet du om det var en SvT-dokumentär eller ett utländskt program? Ja, tydligen bor de (eller har bott) i Weed. Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Om du hittar den kanske du kan ge mig länken? Vore intressant att se om man känner igen sig här i Weed. :) Weed är en relativt liberal stad men samtidigt finns det familjer som är väldigt konservativa och som bott i området under många generationer. Jag tror att Mt Shasta nog är ännu mera liberalt. Det finns mer "ovanliga" människor där än vad det gör i Weed. Kram!

olgakatt said...

Det är riktigt att det finns många, många fler fall än man tror av osäker könsidentitet och av olika orsaker och det är tragiskt att samhället i de flesta länder gör livet så svårt för alla dessa! Särskilt den religiösa intoleransen gör mig upprörd.

The Worrying Kind - Att leva med social fobi, ångest och depression said...

Dokumentären gick på TV4 och går att se på nätet (http://www.tv4play.se/dokumentarer/dokumentarfilm?title=min_pappa_ar_gravid&videoid=2072403), men tyvärr kostar det.

Katarina said...

Ja där ser man ingenting är omöjligt längre.

Jag kan tro att det är svårt att bo på ett litet ställe oc inte "passa in". Själv känner jag till ett par svenskar som fötts med oklar könsidentitet, dvs. det har varit svårt att klargöra om det är en flicka och/eller pojke vid födseln.

Jag vet att personerna i fråga och deras familjer har ahft det jobbigt och kanske speciellt för att andra människor har svårt att acceptera att det är så..

Jag ska ta en titt på filmen om jag tillåts se den från KL.

Kram

Anne-Marie said...

Olgakatt: Religiös intolerans är nog bland det värsta som finns. Kan inte ens tänka mig hur det kan vara att leva med en annorlunda könsidentitet i mycket traditionella, "gammaldags" länder.

Anne-Marie said...

The Worrying Kind: Tack för länken! Vet inte om jag vill betala för att se programmet, men jag har länken i alla fall om jag skulle ändra mig.

Anne-Marie said...

Katarina: Det svenska samhället har nog blivit rätt tolerant tror jag. USA ligger fortfarande liter "efter" har jag en känsla av. Det är mer traditionella synsätt som finns här och jag tror att fler amerikaner t ex gifter sig än vad man gör i Sverige. Weed är nog ändå ett rätt öppet samhälle men, som sagt, det finns en del som nog inte accepterar den här typen av familj. Kram!