Monday, October 10, 2011

Dagens Plus

Eftersom jag fortfarande har en vanlig telefon och använder den i första hand i stället för min mobil har jag så kallad "land line service" hos telefonbolaget. Det innebär att jag har en telefonledning som kommer in till huset.

När jag flyttade för litet drygt ett år sedan fick jag en så kallad "promotion" för både min telefonservice och mitt internetabonnemang (som jag också har genom telefonbolaget - de har höghastighetsinternet som fungerar väldigt bra faktiskt). I mitten av augusti ringde jag till AT&T (telefonbolaget) och frågade om de priserna jag hade skulle fortsätta även efter ett år hade gått. De "promotions" som de har gäller oftast under ett år. Jodå, det var inga problem med priserna, de skulle fortsätta och jag noterade glatt på min räkning vad jag fått veta.

Igår fick jag min nya räkning via nätet och såg då att det jag fått veta i augusti inte alls stämde. Mitt telefonabonnemang hade gått upp eftersom jag inte längre hade avdraget för den "promotion" jag hade haft. I morse ringde jag till AT&T och förklarade mitt dilemma. Jag lade också till att jag kände mig litet lurad pga det jag fått veta då jag ringde i augusti.

Personen jag pratade med kollade upp de "promotions" som nu finns i mitt område och efter samtalet kommer min totala räkning att till och med bli lägre än det jag har betalat under det senaste året. :) Det var en trevlig överraskning och helt klart dagens plus denna regniga måndagsmorgon.

Här i USA måste man vara (kanske det även gäller Sverige nuförtiden) om sig och kring sig hela tiden. AT&T brukar vara sjyssta när det gäller priser och om man ringer och hör sig för kan man ofta få riktigt bra priser.

Så här antik är inte min telefon ;) men jag har en telefon med sladd som gör att den fungerar även om elen försvinner. Tyvärr finns det nuförtiden väldigt få telefoner som fungerar utan el.

14 comments:

Äventyret framtiden said...

Grattis till plusset!:)

När det blir elavbrott här brukar knappt gsm-n fungera...till och med de blir tysta, men vi hade länge en med sladd som alltid fungerade. Nu ett minne blott.

Karinkram

em said...

Inte ens sladdtelefonerna fungerar vid strömavbrott, om de är knutna till bredbandet.
Nog måste man vara om sig och kring sig även här - och förmodligen överallt i världen - det jobbigaste är ju innan man tryckt på alla hundra knappar man blir tillsagd att trycka, och ibland vänta i flera evigheter. jag föredrar att skriva - men somliga firmor ärdåliga på att svara, om de ens har en adress, dit man kan skriva, utsatt.
Margaretha
som funderar på
att enbart nyttja
telepati i framtiden

olgakatt said...

Vi bytte till IP-telefoni härom året och fick då lägre pris. Men då funkar inte telefonen vid strömavbrott vilket den inte gjort annars heller eftersom vi har trådlösa telefoner som är beroende av en basstation som kräver el...
Och går strömmen till GSM och 3G-masten så funkar inte mobilen heller som fö inta har nån vidare täckning i vårt hus..
Nån slags telefonens Moment 22.

Här kan man också tjata sig till billigare pris men det stör mig litet. Den som inte kan eller fattar det blir ju missgynnad!

Anonymous said...

Hej!

Intressant med synpunkter om att vara utlands svensk och jag kan tänka mig lite hur det är i USA.
Men man kan flytta från "storstad" i Sverige och till "liten ort/by" och även här i Svenska landsbygden känna sig som en "utlänning" i alla fall i början. Misstänksamheten är nästan större inom landet -ibland- tyvärr!
Lycka till i USA
Där får man i alla fall -Lyckas-
och även - vara bäst- :}

Charlie sa ... said...

Man får ligga på hela tiden -- konkurrensen är knivskarp och telefon-och tvbolagen har ofta (vilket vi också märkt) ett "flexibelt "system när man ringer och klagar.

Bra att du fick special price!

Kram

Desiree said...

Jag känner också igen det där med att man får ligga på hela tiden och bevaka så att rätt blir rätt. Tur att det ordnade sig på ett riktigt bra sätt. Vi valde bort fast telefoni alls och kör bara med mobiltelefonerna. Det gjorde vi också i Alabama och annars kör vi med Skype om vi ska ringa utomlands.
Kram!

Annika said...

Det lönar sig verkligen att vara om sig och kring sig vad gäller detta. Ofta är de tillmötesgående och det kan ofta bli billigare.
Vi har ATT för våra mobiler, men den fasta genom Verizon.
Vill inte heller vara utan fast linje.
Kram!

Anne-Marie said...

Karin: Tack! :) Jag har ingen gsm så har ingen aning om vad som skulle hända här om jag hade en och elen försvann. Människor blir mer och mer beroende av att elen finns. Jag tycker egentligen inte om att vara så sårbar som jag är. Men skall man leva mera självständigt ("off the grid" som folk säger här i USA) behöver man nog ha en egen tomt och ett eget hus. Går inte när man hyr. Kramar!

Anne-Marie said...

Margaretha: Jag har min telefon och mitt bredband via telefonbolaget. De går genom samma telefonledning (fråga mig inte hur det går till) och när strömmen försvinner har jag min telefonledning intakt och min telefon fungerar men inte mitt bredband eftersom modemet behöver el. Förra vintern när jag inte hade telefon under några dagar fungerade mitt bredband eftersom jag hade el! Telefonbolaget påstår att telefonen och bredbandet ligger på olika frekvenser och därför fungerar olika i olika situationer. Jag håller med dig betr. telepatin. Vore mycket praktiskt och dessutom billigt. :)

Anne-Marie said...

Olgakatt: Moment 22 helt klart. En anledning till att jag inte vill ha en trådlös telefon är just det där att telefonen inte fungerar när strömmen försvinner, plus att jag inte klarar av frekvenserna - mitt öra hettas upp något enormt. Slås mobilmasterna ut finns det ju inget att göra. Håller med dig om att det är tjatigt att behöva tjata men det verkar ju tyvärr vara "tidens melodi".

Anne-Marie said...

Anonym: Absolut att det kan vara ett stort främlingsskap även som Sverige-boende och att försöka komma in i livet på en mindre ort. Här i mina trakter vet jag att många som flyttar hit upplever att det är väldigt svårt att komma in i samhället/orten eftersom det finns vissa familjer som bott här under mycket lång tid och på något sätt utgör kärnan. Jag har ju bott här i USA i 14 år nu så det har blivit en del jämförelser. :)

Anne-Marie said...

Lotta: Eftersom utbudet är så stort här och valmöjligheterna många månar de nog om de kunder de har. Kanske en anledning till att man ofta kallas för en "valued customer". Jag blev glad att se min räkning gå ner litet till skillnad från de allra flesta andra priser som hela tiden går upp. Kram!

Anne-Marie said...

Desiree: Det verkar vara det vanliga nuförtiden att man får "se om sitt hus". Det blev en liten kick att få ner priset. Alltid trevligt med prissänkningar. :) Eftersom min mamma inte har en dator kan jag inte ringa gratis till henne även om jag ringer via Skype. Tyvärr kan jag egentligen inte använda mobilen mycket eftersom det dels blir dyrt (har en Tracfone som jag bara använder i nödfall) och dels verkar jag vara väldigt känslig för strålningen - mitt öra blir väldigt varmt snabbt. Kram!

Anne-Marie said...

Annika: Kvinnan jag pratade med igår var först litet motvillig men när jag fortsatte att prata och inte gav mig var hon väldigt samarbetsvillig. Skulle inte vilja vara utan landlinjen - mycket beroende på att min mamma och jag ringer via vanliga telefonen, men också att den faktiskt fungerar även om jag inte har någon el. Kram!