Tuesday, August 2, 2011

Nätfönster

Jag har skrivit om en hel del skillnader mellan svenska och amerikanska hus. Amerikanska hus har oftast ingen hall när man kommer in i huset, ungefär hälften av husen i USA har enkelglasfönster (som mitt hus har), heltäckningsmattorna är fortfarande "still going strong", uppvärmningen är ett sammelsurium ;) i alla fall här på västkusten, fönstren skjuts ofta åt sidan eller uppåt vilket kan vara en orsak till att amerikaner inte alls tvättar fönster lika mycket som vi svenskar gör, osv, osv. En annan orsak till att man inte alls tvättar fönster här i USA så som vi svenskar gör kanske är att de allra flesta hus verkar har nätfönster och det helt enkelt är svårt att komma åt att tvätta.

Mitt minne av hus i Sverige är att nätfönster inte alls finns överallt. När jag växte upp tillverkade min pappa några nätfönster som vi kunde flytta mellan olika fönster beroende på var de behövdes. Inget hus jag bott i här i USA (och det har ju blivit några stycken sedan jag kom hit) har saknat nätfönster. Och de finns oftast i alla fönster i huset. Det gäller även för huset jag nu bor i. Det är praktiskt att ha nätfönster överallt så att man kan ha det öppet utan att få in miljontals insekter.
Även skjutdörrar i glas brukar ha en nät"dörr". De nätfönster jag haft är svåra att ta loss så det blir att de sitter där de sitter.

Eftersom det är varmt här under flera månader måste man ha fönstren öppna även på kvällen och natten och utan nätfönster skulle det vara omöjligt. När jag var på besök i Sverige reagerade jag över att man inte har nätfönster. I min mammas lägenhet finns det inga och inte heller hos de kompisar jag besökte fanns det nätfönster.

Eftersom USA verkar bli varmare och varmare för varje sommar som går är nätfönstren oumbärliga. Den här sommaren har stora delar av USA upplevt värmerekord under flera veckor. Jag tycker vi har det varmt just nu men många platser har det mycket varmt med temperaturer runt +40 varje dag och det har de haft i flera veckor. Hittills i sommar har faktiskt den allra västligaste delen av USA haft det litet svalare än normalt. Det får gärna fortsätta för min del. :)
http://www.accuweather.com/blogs/news/story/53237/
west-coast-stays-cool-in-a-bli-1.asp


Bilden lånad från internet.

20 comments:

Äventyret framtiden said...

Ett argument så gott som något bara för att slippa tvätta fönster hos oss. Vi skall ha nätfönster, haha...
Men skämt åsido så är det verkligen praktiskt i somriga heta tider. Förstår att man är nödd och tvungen till det på heta ställen som hos dig.
Kul att du tar upp de olika skillnaderna i hur man lever där och här.

Karin

olgakatt said...

Till vårt uterum finns inga nätdörrar vilket jag verkligen saknar! Vi har inga större problem med insekter men våra innekatter vill ju vara i uterummet och det går inte att ha stängt när det är varmt. Vi har tillverkat en egen nätdörr med ett stormaskigt sk rådjursnät så att katterna kan sitta där och sniffa i alla fall. Och vi andas, haha.

em said...

Kan tänka mig att en orsak till att myggfönster är ovanliga här, är att vi helt enkelt inte har lika mycket flygfän här. Jag har flera fönster öppna precis hela sommaren och har aldrig problem med insekter inne. Lite fler blir de nu när kvällarna blir mörkare och vi tänder ljuset inne.
En annan orsak är förmodligen att så gott som alla svenska hus har fönster som öppnas utåt. Sådana fönster finns visserligen i Staterna också, men då öppnas de med en vev, för att man ska kunna öppna dem trots nätfönstret.
De enda som jag sett använda vår typ av träramar med nät är amishfolket, som har ramar som passar in när man skjuter upp fönstret, och samtidigt håller upp det.
Margaretha
som härmed
avslutar sin
avhandling
om myggnät

Lollo said...

Heh, när jag och min kompis i USA råkade låsa oss ute hos henne, tänkte vi att vi skulle klättra in genom fönstret. Vi hittade snart ett öppet fönster i hennes rum och tänker klättra upp via verandataket. Som tur är inser vi strax därinnan att alla fönster har nät som inte går att ta bort, och det inte går att komma in..! Tur att vi insåg det INNAN vi klättrat upp kände jag iallafall.

I det huset där min värdfamilj bodde hade vi däremot inga nät alls. Beror det på att det var en rikare familj och vi istället hade AC? Vi behövde ju aldrig ha öppna fönster. Jag saknar iaf nät för fönstren här i Sverige galet mycket! Jag tycker att vi har mycket insekter, på kvällen måste vi vädra för att det ska gå att sova häruppe, så då har vi alla lampor släckta, då lockas inte insekterna in.

Charlie sa ... said...

Ja näten ja, gillar men skulle samtidigt vilja ha möjlighet att ta bort men de sitter där de sitter. Nu tänker jag inte så mycket på det och det är praktiskt.

Kram!

Anonymous said...

Att göra rent ett nätfönster det gör man lätt genom att bara ta trädgårdsslangen och spola rakt av.
Med AC på för fullt och takfläktar i huset så öppnar vi aldrig några fönster på nätterna. Sova med öppet fönster verkar väldigt otryggt tycker jag. Ett nätfönster är ju hur lätt som helst att skära sönder. Är du inte orolig för att någon skall ta sig in i huset?
Marie

Magdalena and Co in US said...

När jag flyttade till USA tyckte jag nätfönstren var lyxiga. De är iaf praktiska. Våra sitter inte fast som era, utan man kan ta bort, och puttar man för hårt ramlar de bort. Nu har jag iof inte fönster öppna så mycket eftersom vi haft hettan runt 40 grader och kör AC. Kramar

Min plats i solen said...

Det är väldigt intressant att läsa om dina iakttagelser om skillnaderna mellan USA och Sverige.

Här på landet har vi hemmasnickrade nätfönster som vi sätter i under sommaren för att hålla flugor och mygg ute då vi har fönstren öppna. De är guld värda heta sommardagar.

Kram Lotta

antonia said...

Min pappa har byggt ett nätfönster till mig så jag ska slippa pappalångben och sådant på natten, rätt ovanligt att man ser nätfönster i sverige.

Anne-Marie said...

Karin: Utan nätfönster skulle vi troligen dö av värmeslag. ;) Har man ingen luftkonditionering (vilket de flesta i Mt Shasta-området inte har eftersom vi ligger så högt) måste man ju kunna öppna fönstren och även ha öppet på kvällen när man har lampor tända. Jag har faktiskt aldrig sett någon tvätta sina fönster här i USA. Låter hur konstigt som helst men jag antar att det är olika vanor och att det faktiskt är svårare att tvätta fönstren här. Kramar!

Olgakatt: Det verkar som om man får tillverka sina egna nätfönster- och dörrar i Sverige. Antar att olika flygfän kan ta sig in genom de större hålen i nätet. Kanske katterna kan agera insektsfångare. :) När Michael och jag bodde på Hawaii hade vi ingen uteplats med nät (vi hyrde ett hus och kunde inte bygga något) och vi satt aldrig ute pga alla myggor under det året vi bodde där. Låter hur konstigt som helst eftersom vi bodde i ett tropiskt klimat och skulle ha kunnat sitta ute varje kväll. Som tur var hade huset i alla fall fönster med nätfönster.

Anne-Marie said...

Margaretha: Amishfolket tycks återkomma som ett smart folk som har fattat hur man skall lösa olika saker. Jag har nog aldrig haft fönster här i USA som öppnas antingen utåt eller inåt utan de har bara skjutits åt sidan. Intressant att du inte har särskilt många flygfän. Hade jag inga nätfönster här skulle jag vara ständigt attackerad. Det finns något som heter "no-see-ums" och de tar sig igenom nätfönstren. De kan bitas.

Lollo: Tur att ni inte klättrat upp på taket innan ni insåg att det inte gick att komma in. Mina nätfönster går faktiskt att ta loss men de är svåra att få loss och ännu svårare att sätta tillbaka så det är lika bra att ha dem där de sitter utan att göra något. De flesta i mitt område har ingen AC så det är kanske därför fler har nätfönster. Hur gör ni inomhus om alla lampor är släckta? Bara sitter i mörkret? ;) Det går ju inte att göra något om man inte ser.

Anne-Marie said...

Lotta: Som jag skrev till Lollo kan jag faktiskt ta loss mina nätfönster om jag verkligen skulle vilja men då riskerar jag att inte få de att sitta som de skall igen. Lika bra att låta dem vara. :) Jag sitter och skriver med öppna fönster och lampor tända vilket inte skulle gått utan nätfönstren. Kramar!

Marie: Jag menade att själva fönstren är svåra att göra rent. Nätfönstren är ju enkla att spola rent. AC har jag inte och de flesta i mitt område har ingen AC. Nej, jag är faktiskt inte alls orolig att någon skall ta sig in - jag brukar bara ha fönster öppna under natten där det är svårt att ta sig in. Mitt område är fortfarande mycket säkrare än många andra områden - här lämnar faktiskt fortfarande en del människor hus och bilar olåsta. Jag gör inte det det - litar inte så mycket på andra.

Anne-Marie said...

Magdalena: Som jag skrev i inlägget är de svåra att ta loss men vill man verkligen går det. Jag vill inte eftersom de är svåra att både ta loss och sätta tillbaka. Det vore inte dumt att ha AC om det är riktigt hett men det brukar för det mesta svalna på natten hos mig så att det blir rätt kyligt faktiskt. Hua vad varmt ni har det. Kramar!

Lotta: Det finns hur många skillnader som helst mellan USA och Sverige. Jag har nog skrivit om de flesta innan du och jag hittade varandras bloggar men fortfarande kan jag komma på vissa saker som skiljer sig. Hemmagjorda nätfönster verkar vara vägen man går i Sverige. :) Kramar!

Anne-Marie said...

Antonia: Vad bra med händiga pappor. :) Jag tycker inte om att ha fönster öppna utan nätfönster och jag hade vant mig redan från barnsben att ha det där nätfönstret som skyddar.

em said...

Det finns faktisk rätt många olika nätvarianter att köpa i Sverige. Ofta är det mer som draperier än fästa på ramar. Har sett lösningar med både kardborre- och magnetfästen.
Margaretha
som sällan tvättar
sina fönster

Anonymous said...

Det här med nätdörr verkar väldigt praktiskt!
Vi är nog lite bakom/efter ifåga om
nätdörrar&fönster här i Sverige!
Till och med i vår gamla Amerikanska husbil från -85 sitter det nätfönster och dito dörr.
Till huset har vi hemmasnickrade bågar med myggnät, som vi sätter in någon gång i Maj och sedan får de sitta kvar till Sept.

Anonymous said...

Skönt att du känner dig trygg där du bor.
Så bra att klara sig utan AC som är en mycket stor utgift varje månad.
Marie

Anne-Marie said...

Margaretha: Det verkar alltså som att man i Sverige ofta får köpa egna nätfönster/draperier, de kommer inte med huset/lägenheten. Jag tyckte alltid att det fanns massor med flygfän i Sverige så jag vet inte varför man inte gör som här i USA. Jag har inte tvättat fönster här alls så som jag gjorde i Sverige - mycket beroende på att jag inte kommer åt.

Catdogs: Välkommen hit! Visst finns det nätfönster i husbilar här i USA. Jag känner en person som faktiskt bor i sin husbil och han har nätfönster i "bostadsdelen". Jag undrar vad det beror på att man i Sverige inte alls har nätfönster/dörrar i samma usträckning som här i USA.

Anne-Marie said...

Marie: Jag skulle nog inte ens ha råd med en AC eftersom den slukar otroligt mycket el. Mt Shasta-området är relativt säkert fortfarande och det är skönt.

Ms Spider said...

Som EM säger, finns gott om nätvarianter att sätta upp i Sverige men man ser dem inte så ofta. Om man inte åker lite norröver förståss, i dalarna minns jag att de fanns överallt, men där är ju också myggplågan förskräcklig.
När det gäller fönster tror jag få tvättar dem själva, det tenderar att precis som i Storbritannien vara en tjänst man köper, och så görs det (speciellt utifrån) samtidigt som man själv är på jobbet. Kommer mer och mer i Sverige också, man kan prenumerera på tjänsten...