Friday, March 25, 2011

Vad håller de på med på flygplatserna?

Jag kom precis in från ytterligare ett skottningspass. Vi fick mer snö, ca 30 cm, i natt så min snöskyffel har blivit flitigt använd. Skolan är stängd även idag så jag behöver i alla fall inte åka iväg någonstans. Tyvärr har det utlovats mer snö senare idag och i natt. Vi får se hur mycket som kommer.

Det är tur att min resa till Sverige blir först i mitten av maj. Då skall det väl ändå inte snöa hoppas jag. Det blir min första flygresa efter det att man införde de strängare kontrollerna med "body scan" och "body pat down". Vi får se vad jag möter under min resa.

Flygplatser och personal som jobbar där verkar ha en tillvaro som alltid innehåller nya saker. Häromdagen fick ett par flygplan som var på väg att landa vid Ronald Reagan Washington National Airport flyga in utan guidning av kontrolltornet! Varför? Jo, den person som hade nattskiftet hade somnat!! Han har nu fått lämna sitt arbete - inte så konstigt kanske. Hela flygindustrin med FAA i spetsen har nu fått panik och undrar hur det här kunde hända och varför mannen var ensam under nattskiftet.
http://articles.cnn.com/2011-03-24/travel/dc.air.traffic.suspension
_1_air-traffic-controller-controller-errors-ntsb?_s=PM:TRAVEL


Något annat som det inte skrivits så mycket om men som ändå är tecken på att något håller på att hända med jorden som också påverkar flygplatserna är att man tidigare i år fick ändra numreringen av landningsbanorna vid ett par av Floridas flygplatser . Varför? Jo, jordens magnetiska nordpol hade flyttat på sig tillräckligt för att det skulle ha kunnat bli problem om man inte ändrade numreringen. Den magnetiska nordpolen har alltid rört sig men tycks nu röra sig mycket snabbare jämfört med tidigare. Den flyttar sig mer än 6 mil per år i riktining mot Sibirien. Man använder sig av latitud och longitud samt information från de magnetiska polerna, för att kunna navigera till flygplatsen. Olika områden har olika mycket magnetism så man har inte behövt göra det här på alla flygplatser. Men Tampa International Airport fick stänga sin största landningsbana under en vecka för att göra omnumreringen.
Ibland ändrar de magnetiska polerna helt och hållet sin polaritet - det har också hänt flera gånger tidigare. Troligen skulle det bli litet smått kaotiskt om det hände.

Det är lika bra att vara förberedd på det mesta när man flyger - sovande personal, kroppsundersökningar och att flygplanet kanske inte hittar till rätt landningsbana. ;) Den här synen hoppas jag slippa. :)



Bilden från surfersvillage.com

9 comments:

magdalena said...

Inser att jag inte behöver ha dåligt samvete för att jag inte alltid läser nyheter eller annan facklitteratur. Jag har ju din blogg :) Kram

Desiree said...

Mycket ska man alltså vara förbered på. Sista bilden var rolig men jag hoppas att det inte ser ut så då vare sig du eller jag ska ut och flyga. Usch jobbigt att ni fått ÄNNU mer snö. Låter som även du på din sida har drabbats av vargavinter. Sköt om dig och keep warm.
Kram!

Pettas said...

Mycket intressanta saker som du förmedlar via din blogg. Man lär sig hela tiden någonting nytt.
Sex mil...det är mycket det. Kanske inte undra på att allting blir som det blir...jorden jobbar på i sin egen takt under våra fötter. Vi som tror att vi styr världen.
Snöskottarmuskler lär du få också...hoppas det snart försvinner igen och blir den vår vi alla vill ha.
Kram!

Anne-Marie said...

Magdalena: Vad bra att du hittar intressanta saker här. ;) Kram!

Desiree: Tack! Jag var inne i Mt Shasta idag för att handla och fick en chock när jag såg hur mycket snö de fått på bara 2 dagar. Helt otroligt. Lägger nog ut några bilder i morgon. Sent här nu så skall gå och lägga mig. Ha det gott! Kram!

Karin: Jag tycker geologi är intressant. När jag var elev här vid den skola där jag nu jobbar gick jag flera geologikurser som var mycket intressanta och lärorika. Mannen som undervisar är faktiskt min chefs make. Vi är små jämfört med jorden och har inte så mycket att säga till om egentligen. Kram!

Katarina said...

Din bild är läcker! Jag läste just om vad som hänt på flygplatserna, det är ju inte så roligt att veta!

Anne-Marie said...

Katarina: Jag skrattade när jag såg bilden med flygplanen. :) Nej, det verkar litet äventyrligt att flyga nuförtiden.

Traveling bags said...

Superb blog post, I have book marked this internet site so ideally I’ll see much more on this subject in the foreseeable future!

Go check out http://www.viaam.com/upload/Standard-Suitcase-1684874908.aspx?CatVal=35 We have so many designers, A price for every budget and an amazing selection of bags. You can shop by any size, personal style, product, price and we even have a very cool feature so that you can try the bag on and see if it is right for your height.

regards:
Traveling bags
:)

Annika said...

Jadu, det är ju en stor snackis här i DC som du förstår.
Helt otroligt att det ens händer.
På de större flygplatserna, som Dulles, har de flera kontrollanter om nätterna, men på National Airport, som äör mkt mindre, har de bara en enda...
Läskigt.
Tur att piloterna kunde samordna med varandra och med det andra flygledartornet.
OCH vad kommer nu att hända med flygledaren som somnade??
Kram!!

Anne-Marie said...

Annika: Kan tänka mig att det skrivits och talats om den sussande flygledaren. Verkar ju helt vansinnigt att bara ha en person. Vad händer om han eller hon blir akut sjuk? Jag tror att flygledaren kommer att ha svårt att komma tillbaka snabbt. Men man vet ju aldrig. KRAM!