Sunday, March 20, 2011

First Day of Spring

Idag är det First Day of Spring och det "skall" alltså vara vår enligt amerikansk standard. Ett av de mer underliga uttrycken tycker jag men jag antar att det har att göra med att det är vårdagjämningen idag.

Östra USA har vår och sommar men att påstå att det är vår i västra USA är en överdrift. Kalifornien har under helgen haft snö, blåst och här i Weed är det just nu den otroligt höga temperaturen av 3 plusgrader! ;) Inte särskilt vårlikt alltså.

Det kom mellan 20-30 cm snö i natt och det är troligen den mesta snön vi har fått i Weed under vintern - lagom till First Day of Spring. Jag antar att våren leker tittut med oss. :)

Skall ge mig ut och skotta om en stund. Som tur är ligger huset jag hyr precis vid gatan men jag kommer inte ut med bilen som det är nu. En del av snön har smält men det är fortfarande mycket snö kvar.

Så här ser First Day of Spring ut i Weed.

Min bil under ett ordentligt lager snö.


Lägg märke till att soptunnan är fastbunden. Binder man inte fast den blåser den iväg eftersom Weed har otroligt starka vindar och det blåser ofta under vintern.


Gatan jag bor på i vinterskrud.

21 comments:

em said...

Ungefär som här - fast vi har det kallare. Och så behöver vi inte binda fast soptunnan, tror inte att sopgubbarna skulle gilla det. Så ett par gånger om året får jag jaga den.
Margaretha

olgakatt said...

Inte mycket till vår, där inte! Här i Skåne är det något bättre även om det är frost varje natt och bara få grader plus dagtid.Men nu blommar i alla fall vintergäck och snödroppar!
Hoppas att snön snart försvinner även hos dig!
När jag idag kopplar upp din blogg blir det ett fasligt buller, som ett motorljud. Konstigt.

Äventyret framtiden said...

Tack för att du visar hur din gata ser ut...jag har nästan gissat att det såg ut som det ser ut...tänkte ditt hus gult bara.
Världen är upp och ner, du får snö och vi andra får vår.
Fastän det blåser, nästan orkan här när det blåser har vi aldrig behövt binda fast soptunnan eller sprungit fast den. Troligtvis har vi den på ett bra ställe. Man upptäcker saker hela tiden:D.
Kram!

Charlie sa ... said...

Du måste kika in hos mig Anne-Marie så ser du rykande färska bilder från CT! Samma land, helt olika väder idag. När brukar ni ha snöfritt? Har vintern precis som här varit längre och mer intensiv? Fint att du fotade och visade din gata. Bra att du bundit fast soptunnan!

Ha en skön söndag och happy spring iallafall, trots snön! Kram Lotta

Anne-Marie said...

Margaretha: Här får man vackert rulla ut soptunnan till vägen. Gör man inte det hämtas den inte. Sopgubbarna sitter i bilen och går inte ens ut när de tömmer den. När den första höststormen kom insåg jag att det bara var att binda fast den.

Olgakatt: Vi har egentligen inte haft någon snö tidigare mer än bara små mängder så det här ovädret är ovanligt kraftfullt och sent. Nu snöar det igen med stora flingor. Det är dags för vår tycker jag. Det där bullret kan komma från videon jag lade ut om vulkanutbrottet på Hawaii. Har själv hört det. Förhoppningsvis försvinner det när det inlägget blir arkiverat.

Anne-Marie said...

Karin: Huset du ser är faktiskt inte mitt hus. Det är grannhuset tvärs över vägen. Eftersom jag inte tycker om huset jag hyr (det har du kanske märkt i tidigare inlägg ;)) har jag inte haft lust att ta bilder av det. Jag tog bilden från ytterdörren så du kan se hur nära det är vägen eftersom bilen står alldeles i närheten.

Lotta: Skall genast kika in hos dig. Eftersom du inte läst min blogg så länge har du inte kunnat läsa så mycket om hur vädret är här. Vi har tre olika klimatzoner som ligger nära varandra men ändå skiljer sig mycket åt. Mt Shasta (staden) får ofta massor med snö. Jag har ett inlägg från januari 2010 där du kan se hur mycket snö det var. Det kom flera meter snö på bara ett par dagar och det blev enorma elavbrott som sträckte sig till en vecka. Weed, där jag bor och arbetar, får mindre snö men det blåser enormt mycket. Lake Shastina (där jag bodde innan jag var tvungen att flytta pga den "foreclosure" som min bostad drabbades av) är mycket varmare och får i stort sett ingen snö alls. Det är en "high desert" och är helt annorlunda än både Weed och Mt Shasta. Alla dessa klimatzoner ligger ungefär 10 min från varandra. Vi brukar inte få så här mycket snö så sent. Förra året var det kallt fram i maj och snöade men det är rätt ovanligt. Oj, det blev långt men jag ville förklara litet mer. Kram!

Saltistjejen said...

Oj vad ni har mycket snö!!! Här är det väldigt vårigt nu. Inte lika varmt som i fredags men ändå vår i luften. knoppar som snart kommer slå ut etc.
Vilken skillnad! Är det för att du bor på så hög höjd som det är kyligare och mer snörikt?
Kram!

Delishhh said...

Hittade din blogg och tycker den är jätte treblig. Bor själv i Seattle, WA.

Magdalena and Co in US said...

Roligt att se bilder hemifrån dig, man funderar på hur det ser ut. Ja min månbild var inget vidare. Men jag var ändå tvungen att föreviga. Vi har inte alls snö här i OH, så vår första vårdag var bättre än din. kram

Aidi said...

Vad häftigt att bo i USA! :D Ha en bra dag! :)

Desiree said...

Ja här har du mer vinterskrud än vårskrud. Men man får hoppas att det smälter bort rätt kvickt. Ni har ju plusgrader så förhoppningsvis stannar inte snön så länge. Nu längtar man ju verkligen efter vår. Här är det inte så vårlikt idag för det är mulet och rätt rått i luften.
Kram!

Annika said...

Ja, det var vintrigt!! Här är det vår! men vet du, även HÄR snackar de snö i veckan. men det är säkert bara ngn flinga om det blir ngt alls. Nu blommar påsk och pingstliljor, och snart kommer körsbärträden att blomma. Om en vecka kommer det att ske, sägs det!! Du vet, körsbärträden firas stort i DC! Härlig tid. Idag kallt, men med enorm åska och störtregn...

Men på våren går ju vädret upp och ner. KUL att se bilder från din gata!! OCH må våren komma snarast!!

KRAM!!

Malin said...

I fredags var det 27 grader varmt i Maryland, idag är det 8 grader och det skall kanske snöa i veckan...
Jag kommer aldrig förstå mig på vädret här.

SAM said...

Har hadde vi 77 grader igar (vad det nu ann blir i celsius - 20 kanske).

Mel said...

Vad är det för konstigt ljud du har på din blogg? Reklam eller vad? Låter varje gång jag går in här.

Marianne said...

Men hjälp vad mycket snö ni har! Som Olgakatt skriver, här är det tack och lov lite mindre snö. Hoppas nu att vi alla blir av med snön snart!

KUL att se hur det ser ut där du bor!

Kram!

Anne-Marie said...

Saltis: Vi har mer snö nu än vad vi haft hittills i vinter. Upp och nedvända världen alltså. Mt Shasta området är mycket kallare än andra områden i norra Kalifornien eftersom vi ligger på ca 1000 m höjd. Men det här är mycket ovanligt. Det "skall" egentligen vara runt +10-12 grader nu så här sent i mars. Kram!

Delishhh: Fick jag med alla "h"? ;) Välkommen hit! Kul med någon annan som också bor här på västkusten. Din hemsida/blogg har verkligen mycket intressant i matväg. Får ta och återkomma till den.

Anne-Marie said...

Magdalena: Jag har inte lagt ut särskilt många bilder från mitt närområde eftersom det inte är särskilt spännande och intressant tycker jag. Eftersom jag i stort sett blev tvingad att flytta i januari 2010 (när bostaden jag bodde i gick in i foreclosure) har jag inte hittat den där riktigt bra bostaden - tror heller inte att den finns här heller utan den kommer framöver. Det var inget fel alls på din månbild. :) Kram!

Aidi: Välkommen hit! Många svenskar verkar tycka att det är häftigt att bo i USA. Det blir vardag precis som i Sverige. :)

Anne-Marie said...

Desiree: Jag vet att du också längtar efter våren. En del snö har smält men mycket ligger kvar. Och under veckan skall det komma två nya snöoväder med massor med snö! Kanske vi har omvända årstider eftersom vi hade vår i januari och halva februari. Jag tycker som du - vill ha vår NU! Kram!

Annika: Jag tror att ni inte kommer att få någon snö att tala om. Som jag skrev till Desiree kommer mer snö till oss under veckan. De där blommande körsbärsträden är fantastiskt vackra. Synd att det är så långt, annars hade jag gärna kommit och tittat på dem. Kramar!

Anne-Marie said...

Malin: 27 grader låter väldigt varmt så här tidigt i mars - eller? Stort hopp till bara 8 grader. Nej, vädret blir mer och mer underligt allt eftersom åren går.

SAM: 77 grader är nog litet varmare än 20 men det låter väldigt skönt.

Mel: Jag tror att det är den video jag lade upp om vulkanen på Hawaii. Jag har också hört det. Har nu färre poster på sidan så det borde inte höras nu eftersom Hawaii-posten finns i arkivet.

Anne-Marie said...

Marianne: Det här ovädret som kom in under helgen över i stort sett hela Kalifornien dumpade mer regn och snö än troligen något annat oväder tidigare i vinter. Någon del i södra Kalifornien fick 15 cm! regn. Och vi kommer att få mer snö under veckan. Vi har inte haft så här mycket snö sedan förra vintern. Nej, dags för litet vår tycker jag. Kram!