Sunday, February 6, 2011

Marie Callender's pajer

Marie Callender's pajer är goda - och kaloririka. I fredags "syndade" jag och köpte en av deras så kallade "pot pies" (det är en paj som helt omsluter innehållet med en frasig pajdeg). Det är sällan jag köper färdiglagad mat men efter en intensiv arbetsvecka var det läge att ha något enkelt som jag bara kunde värma.

Marie Callender's tillverkar inte bara pajer och annan färdiglagad mat utan det är även en restaurangkedja här på västkusten. Don Callender grundade den första restaurangen 1948 i Long Beach i Kalifornien. Restaurangen fick hans mammas namn. Till att börja med såldes mest pajer men idag har man alltså all slags färdiglagad mat och dessertpajer. Jag kan rekommendera den här restaurangen - men bara om man inte bantar. :) De flesta rätter är "laddade" med kalorier men de är goda och känns litet som hemlagad mat faktiskt.





Idag är det "THE sportsevent" här i USA, nämligen Superbowl - finalen i den amerikanska proffsfotbollen. I år går den av stapeln i Arlington i Texas mellan Pittsburgh Steelers och Green Bay Packers. Under några timmar innan matchen börjar har man ett så kallat "pregame program" när man pratar om lagen, intervjuar folk och massor med reklam kommer att visas. Jag har försökt lära mig reglerna i amerikansk fotboll men har aldrig lyckats egentligen. Det verkar nästan som om man måste växa upp med den här sporten för att ha ett riktigt intresse. Men de allra flesta amerikaner kommer att sitta klistrade framför sin TV idag.

8 comments:

Saltistjejen said...

Hm det lär dröja innan jag blir särskilt intresserad av American football. Å andra sidan är det betydligt roligare att kolla på än Baseball.... ;-)

em said...

Det är ungefär som cricket - man måste ha det i generna för att uppskatta det. Tittade på en cricketmatch i England i en vecka (ja, bara en enda match)och kom så långt att jag förstod vilket lag de olika killarna tillhörde.
I amerikansk fotboll vet jag i alla fall vem som spelar mot vem - men jag har mest gått på matcher för att glädja bekanta "cheerflickor".
Tänka att jag alldeles glömt Marie Callenders pajer, dembrukade vi ju köpa. Minns särskilt en god lemon meringue paj.
Margaretha

Mimmi said...

Jag sitter just nu och kollar på Superbowl, även om inte mitt lag - New England Patriots - spelar. Idag håller jag på Green Bay Packers.

Jag är ett super Patriots fan, och går på så många matcher som möjligt - season starter matchen på hemmaplan är ett absolut måste, och den har vi gått på varje år sen 2003.

Reglerna är jag inte helt 100% med på, men i det stora hela hänger jag med. :o)

Annika said...

Haha, känner till flera svenska tjejer som är galna i amerikansk fotboll, som kan allt. Helt ofattbart för mig som bryr mig noll. men jag brukar säga att de måste vara varje mans drömkvinna:-)
Jag har försökt lära mig reglerna, men orkar inte...
Stackars Peter, han förklarar och jag bara zoonar ut :-)
Chicken pot pie är verkligen comfort food, men det ar länge sen jag köpte ett Marie Callender meal.
Kram!!

Anonymous said...

Igår postade jag på Facebook:

"Seems like everyone on FB talk about something called "The Supper Brawl" or similar. Have no idea what that means. Must be a cooking show."

Tystaden från mina Amerikanska vänner på mitt skämt var talande. Här skojar man inte om något så allvarligt som Super Bowl Football.

Tycker dock att Amerikansk fotboll är skittråkig som tittar sport. Bara massa avblåsningar och positions tagande hela tiden. Aldrig något 'vackert' spelande som i exempelvis Hockey.

Som du sa, man bör nog växa upp med detta för att gilla det.

Anne-Marie said...

Saltis: Baseball är faktiskt ännu mera ointressant. Det känns som brännboll i stor skala. Jag fattar inte att det skall vara så svårt att lära sig reglerna för amerikansk fotboll. Jag har lärt mig massor med olika sporter och regler bara genom att titta på TV. Nåväl, det är väl som det är. :)

Margaretha: Cricket är nog också en "knepig" sport tror jag om man inte vuxit upp med den. En veckolång match! Inte dåligt. Cheerleaders är något väldigt amerikanskt tycker jag. Det finns nog ingen motsvarighet till egentligen - svenska cheerleaders är inte riktigt samma sak. Marie Callender's pajer är berömda. De allra flesta amerikaner har ätit dem.

Anne-Marie said...

Mimmi: Vad bra att du har koll på det hela. Vi andra får rådfråga dig. ;) Oj, du är verkligen intresserad om du går på så många matcher. Jag har verkligen försökt förstå reglerna men det är väl någon inre spärr kanske. Som jag skrev till Saltis har jag lärt mig reglerna för massor med andra sporter. Kul att du har fattat det hela!

Annika: Du låter som jag. Michael förklarade och jag försökte men någonstans "klickade" det inte. Det måste vara brist på intresse. Kan tänka mig att tjejerna som kan är "heta". ;) Jag köper en pot pie bara någon enstaka gång. Ibland får man vara lat. KRAM!

Anne-Marie said...

Lars: Nehej, inte alltså något att skoja om. Amrisarna tar verkligen det här evenemanget på fullaste allvar. Jag tycker både baseball och amerikansk fotboll är trista. Ser gärna på vanlig fotboll och hockey. Minns några otroligt spännande hockeymatcher när Sverige var i högform. Tennis kan också vara kul när någon bra svensk är med.