Friday, February 25, 2011

Lappa och laga

Som jag skrev om i torsdags i förra veckan kom jag hem till ett läckande tak efter min resa till Sacramento. Det tog hela fem dagar innan min hyresvärd masade sig dit. Men i måndags kom han faktiskt och lappade och lagade taket.

En hel timme var han uppe på taket och hamrade och satte dit extra bitar av takbeklädnaden. Han meddelade att han fått laga taket på fyra olika ställen! Inte särskilt förtroendeingivande måste jag säga att hyra ut ett hus med så dåligt tak. Han har sagt att taket kommer att läggas om men det är först till sommaren när det är varmt och inte regnar och snöar. Jag hoppas att hans insats häromdagen i alla fall skall förhindra fler blöta golv och mattor.

Nuförtiden verkar det som om de allra flesta människor inte lagar sådant som går sönder utan hellre gör sig av med det och köper nytt. När jag var liten lagade man allt möjligt och fortsatte att använda prylarna under lång tid. Men nuförtiden är det slit och släng som ofta verkar gälla.

I förra veckan gick ett blixtlås sönder i den ena av mina vinterjackor (jag har två jackor så jag har i alla fall en annan jacka jag kan använda nu). Jackan med blixtlåsproblem är en favorit och fortfarande helt användbar även om den är litet sliten efter flera års användande. Eftersom jag är helt okunnig ifråga om att byta blixtlås och inte har någon symaskin insåg jag att jag var tvungen att hitta en sömmerska eller liknande.

Eftersom det är så ont om allt möjligt i mina trakter trodde jag att det skulle bli svårt att hitta någon som kunde hjälpa mig. Döm om min förvåning när jag nästan med en gång fick tag på en sömmerska! Min chef hade till och med anlitat henne och var riktigt nöjd.

Min jacka kommer att befinna sig hos sömmerskan under en liten tid eftersom det inte finns så långa blixtlås i Mt Shasta området! Hon måste åka till en större stad. Jag ser fram emot att få tillbaka min jacka och förhoppningsvis kan jag använda den under flera år framöver.

Tur att jag har en annan jacka eftersom Kung Bore gjort sitt intåg med stormsteg. Snö och rekordkyla väntar!



Bilden från www.voguefabricsstore.com

13 comments:

Saltistjejen said...

Oj hoppas taklagningen håller! Och det där med att köpa nytt mot att laga tycker jag beror helt på vad det är. Vissa saker främst teknik och elektronik är av ngn anledning ofta så krångligt att laga att det kan bli dyrare än att köpa nytt. Men kläder tycker jag att man ibland lagar. Särskilt "större saker" som jackor. jag har även klackat om skor ibland när detta gått.
Hoppas du kan hålla dig varm nu i kylan!!
Kram!

em said...

Klart man ska laga om det går. Men jag tror knappast att jag skulle kunna hitta någon där jag bor, som skulle kunna (eller vilja) byta dragkedja i ett plagg. Så kan man inte göra det själv, får man antingen gå med öppen jacka eller skaffa en ny.
Hoppas verkligen att taket håller tätt tills det blir riktigt lagat!
Margaretha

Emma said...

Där på högra sidan, i "Om Mig" så står det att du bott i USA i 13 år men jag läste rätt så nyligen att du bott här 14 år, dags att uppdatera det kanske?
Och förövrigt så tycker jag väldigt mycket om din blogg, hittade den för inte alltför länge sedan men kikar in på den varje dag :)
Ha det bra

Desiree said...

Jag hoppas också att taklagningen håller speciellt om det kommer snö och kyla. Bra att du fick tag på en sömmerska som kan hjälpa dig att fixa blixtlåset på jackan.
Trevlig helg.

Äventyret framtiden said...

Så skönt att hyresvärden äntligen fick ändan ur vagnen!
Hoppas det håller nu tills det blir ordentligt renoverat, om det blir det.
Givetvis skall man lappa och laga kläder, i all synnerhet när man tycker om dem. Slit och släng finns det mera än tillräckligt av ändå.
Trevlig helg önskar Karin
Kram!

Anne-Marie said...

Saltis: Jag hoppas också att taket skall hålla sig intakt tills han kan få ändan ur vagnen och lägga om det. Om han nu gör det (Thomas tvivlaren här ;)). Håller helt med dig om tekniska prylar. Förr i tiden höll de längre. Jag minns att jag hade köpt ett nytt kylskåp till min lägenhet i Sollentuna. Det höll i ca 9 år. När jag ringde det företag jag köpt det från sade de att kylskåp byggs för att bara hålla ca 9-10 år. Mina föräldrars kylskåp höll säkert i 30 år! Det var litet andra tider det. Kram!

Margaretha: Jag hade tur att hitta den här sömmerskan. Och kan du tänka dig, hon ringde idag och sade att jackan redan var klar. Upphämtning får bli över helgen eftersom det snöar alldeles för mycket nu. Att gå med öppen jacka verkar inte riktigt vara ett alternativ tycker jag.

Anne-Marie said...

Emma: Välkommen hit! Jag har inte riktigt bott här 14 år - blir nu i vår. Det blir säkert uppdatering - oroa dig inte. ;) Kul att du gillar min blogg.

Desiree: Som jag skrev till Margaretha blev min jacka klar redan idag men vädret tillåter inte bilkörning på vissa vägar här så jag får hämta upp den över helgen. Ha en fin helg du med! Kram!

Anne-Marie said...

Karin: Jag har nog också mina tvivel betr. takomläggningen. Har blivit bränd tillräckligt mycket för att inte riktigt lita på den här hyresvärden. Jackan är redan klar så jag kan hämta upp den snart. Väldigt bra att kunna fortsätta använda den. Trevlig helg önskar Anne-Marie. ;) Kram!

Annika said...

Det är så lätt att hitta bra skräddare här, gillar det. Minsta kemtvätt har en skräddare. Det är lätt att få saker och ting omsytt och fixat etc.
Håller tummarna för att taket NU en ggn för ALLA ska vara lagat!
About time.
Kram!!

Anne-Marie said...

Annika: Jag var verkligen glad att det gick så lätt att både hitta en sömmerska och att hon fixade jackan så snabbt. Ibland har man flyt. Ja, vi får se om taket klarar av mer regn och snö. Det han måste göra är ju att lägga om det men det går väl inte att göra mitt i vintern. Kram!

Magdalena and Co in US said...

Vad bra att du fick fatt på en sömmerska. Jag är inget duktig att sy men köpte en heavy duty singer för rimligt pris eftersom jag hellre lagar om det går innan jag köper nytt. Ska försöka hitta Mt Shasta och Gooooogla ha ha (tänker på ditt andra inlägg) för att se var i US du bor. Hoppas verkligen taket löser sig och blir tätt. Bor du i Townhouse eller lägenhet?
kram m

Anne-Marie said...

Magdalena: Jag fick tillbaka min jacka snabbare än vad jag trott. Tur var det eftersom det kommer att bli blåsigt, kallt och snö och regn under den närmaste tiden. Mt Shasta ligger i den allra nordligaste delen av Kalifornien, ca 45 minuter från gränsen till Oregon. Mt Shasta är både en stad och ett berg (en vulkan faktiskt som fortfarande anses vara aktiv). Jag hyr ett hus just nu i Weed som är en annan liten stad ca 10 minuter från Mt Shasta. Jag jobbar också i Weed på ett college. Kram!

Anonymous said...

också ett sätt att lappa & laga - och dessutom göra plaggen snyggare:

www.swedpatch.se

Miljörätt & billigt!