Sunday, February 20, 2011

Hur folk pratar

Trots 14 år i USA har jag fortfarande en brytning - inte mycket men tillräckligt för att folk skall höra att jag inte är amerikan. I alla fall verkar det vara så i Mt Shasta området. Nu när jag var i Sacramento slogs jag av att i stort sett ingen verkade prata "riktig" amerikanska. De på hotellet var indier, taxichaufförerna kom från alla möjliga länder (några hade stora problem att hitta mitt hotell vilket gjorde mig litet nervös eftersom jag inte ville betala mer än vad jag behövde), folket på immigrationskontoret var en blandning av utlänningar och amerikaner. Restaurangfolket var också en blandning.
USA är en smältdegel av olika slags människor som har lärt sig engelska mer eller mindre bra. Förvånansvärt många kan inte prata engelska som man enkelt förstår. Jag låter som ett proffs ;) jämfört med många andra jag stött på.

Förutom alla olika slags brytningar som folk kan ha finns givetvis dialekter i USA, precis som vi har dialekter i Sverige. Här i Kalifornien (om man hör "riktig" amerikanska) pratas en rätt enkel engelska/amerikanska. Men så är det inte på många andra håll i USA där man verkligen får lära sig dialekten. Jag skulle ha svårt att klara mig tror jag i "the deep south". Eftersom Kalifornien har en enormt stor mexikansk befolkning pratar kanske inte så många denna enklare engelska utan det är ofta man hör mexikaner med en mycket stark brytning när de pratar engelska.

Weed har en rätt stor svart befolkning och en hel del har ett mycket speciellt sätt att prata och jag har svårt att förstå dem ibland. African English eller Ebonics kallas den här typen av engelska. Urban Dictionary har några rätt extrema exempel - inte lätt att hänga med:

Standard English Example:
Question: What do you need to do?
Answer: I need to take the time, to gather the information, and then double check it, to see if I am correct in my facts; Then I have to package it and take it to the Post Office, so that I can get it insured, to make sure I don't lose my valuable work.

Ebonics Example:
Question: What cha' gawn do?
Answer: Lawd ha' murcy! I nee' ta git dis stuff togetha
and take it ta da Post office, and git me some insurance!

Som sagt dialekten i södra USA är helt annorlunda än här på västkusten. Och det är många som pratar den typen av engelska. Den här kartan visar hur många stater det faktiskt är:


Här är några exempel på just den här typen av amerikansk engelska (Southern English):

- I only done what you done told me.
- You was sittin' on that chair.
- I might could climb to the top.
- This here's mine and that there is yours.
- He's fixin' to eat.

Inte precis vad jag lärde mig i skolan.

Många från Sverige utvandrade till Minnesota och där pratas en speciell engelska. Den lär vara en blandning av mer än 40 olika nationaliteter. Även i North Dakota pratas en speciell dialekt liknande den i Minnesota. Filmen "Fargo" utspelar sig i Fargo, i North Dakota och det var tur att jag kunde se den textad. Det var inte alldeles lätt att hänga med. Filmen är bra och kan rekommenderas - men med textning. :)



Bilderna från Wikipedia (kartan) och Brownielocks.com (Minnesota talk).

Som vanligt är USA ett land med stora skillnader och många kulturer.

60 comments:

Äventyret framtiden said...

Det är kanske det som gör en stor kontinent så spännande också, med all sin brokiga samling av olika nationaliteter under samma tak, fastän det är bamsestor i USA.
Även på en liten ö i Östersjön talas många olika dialekter, en del från skärgården som man knappt förstår.
Intressant!
Ha en fin dag!
Kram
Karin

Katarina said...

Dialekter är väl ändå härligt! Men jag hade stora problem att förstå många i Atlanta, det var så mycket slang uttryck också.

I vårt område i Duluth där jag bodde var det mestadels sådana som jag (invandrade Europeer) men tvärs över gatan var det engelska med koreansk brytning.

Kram

em said...

Jag har också problem med engelskan i sydstaterna - men ännu mer på sina håll i Storbritannien!
Men spännande är det med olika dialekter och brytningar.
"The Cambridge Encyclopedia of the English Language" av David Crystal är en vacker och intressant bok, som jag verkligen rekommenderar, den har ett långt kapitel om regionala variationer - hur engelska talas i olika delar av världen.
Margaretha

Annika said...

Ja, det är sant. Sydstatsengelskan är inte lätt. Peters fldrar härstammar ju från GA,men deras dialekt har tvättats bort med åren.
Fast, då jag kom ner till GA för ett bröllop hade jag all möda i världen för att höra vad som sas omkring mig. I norra VA är det absolut mer "riksamerikanska" som pratas, men så är det ju en smältdegel också.
Kul med dialekter är det iaf.
Kram!

Anonymous said...

Jaha, sa du ar en expert pa den amerikanska spraksattet efter 13 ar i landet. Du ar extreme okunning och tro att det du har hittat i ett urban dictionary representerar hur dem svarta pratar engelska. Har du ocksa tankt pa att den har "African English" pratas av vita i soder ocksa? Men att erkanna det skulle ju var emot hela anledningen till att du skrev inlagget, att framstalla svarta i USA som dumma och simplistiska manniskor..Sa jag foreslar att du tanker igenom noggrant innan du lagger upp ett inlagg som du absolut inte har nan aning om..Foresten, Swenglish ar inte sa javla charmerande heller.

Anonymous said...

Jaha, sa du ar en expert pa den amerikanska spraksattet efter 13 ar i landet. Du ar extreme okunning och tro att det du har hittat i ett urban dictionary representerar hur dem svarta pratar engelska. Har du ocksa tankt pa att den har "African English" pratas av vita i soder ocksa? Men att erkanna det skulle ju var emot hela anledningen till att du skrev inlagget, att framstalla svarta i USA som dumma och simplistiska manniskor..Sa jag foreslar att du tanker igenom noggrant innan du lagger upp ett inlagg som du absolut inte har nan aning om..Foresten, Swenglish ar inte sa javla charmerande heller.

em said...

Så olika vi tycks uppfatta Anne-Maries inlägg. Jag ser det som ett inlägg som vem som helst av oss rätt många, mer eller mindre tvåspråkiga och språkintresserade bloggare kunde ha skrivit. Ett inlägg utan några som helst insinuationer.
Margaretha
som även hon är fascinerad
av på hur många olika sätt
man kan uttrycka sig

Unknown said...

jobbigt?

Anne-Marie said...

Karin: Visst är dialekter intressanta. Och intressant att höra att det till och med på Åland finns så många olika dialekter. Jag minns när jag var liten och hade svårt att förstå mina skånska kusiner. De pratade så konstigt tyckte jag. ;) Ha en fin dag du med. Kram!

Katarina: Den enda staten jag har varit i som verkar höra till södern enligt Wikipedias karta är North Carolina. Jag minns att de pratade annorlunda där. Dialekter gör ett språk levande tycker jag även om man kan ha problem ibland att förstå vad folk säger. Kram!

Anne-Marie said...

Margaretha: Håller helt med dig om engelskan i England. Jag var på en språkresa för många år sedan till Isle of Wight söder om Englands fastland och där pratade mannen i familjen Cockney ibland. Oj, vad det var svårt. Ett helt annat språk som inte ens liknar engelska på många sätt. Tack för boktipset!

Annika: Ny profilbild ser jag! Kul! Om man flyttar blir det ju ofta så att ens dialekt förändras. Min mamma är från Småland och hon pratade annorlunda efter många år i Stockholm. Kanske det pratas litet mer "riksamerikanska" där du bor? Visst är det härligt med dialekter. Kram!

Anne-Marie said...

Anonym: Var i mitt inlägg framgår det att jag är expert? Ingenstans så vitt jag kan se. Jag ville bara dela med mig litet av hur olika delar av USA kan prata. Skall det bli ett heltäckande inlägg skulle det bli en kortare bok vilket ingen skulle vara intresserad av. Självklart är en Urban Dictionary inte det enda svaret. Bara ett kul exempel tycker jag. Och var i inlägget framgår det att jag tycker att svarta skulle vara dumma eller okunniga och outbildade? Ingenstans så vitt jag kan se. Och varför reagerade du inte över hur jag skrev om hur folk pratar i södern eller i Minnesota eller North Dakota? Det skulle ju ha kunnat vara precis lika rasistiskt. Har man egna känslor och tankar om något, läser man in saker och ting i det folk skriver vilket du helt klart gjort. Och så otroligt bekvämt att gömma sig bakom ett Anonymt namn!

Anne-Marie said...

Margaretha: Tack för ditt inlägg! Nej, jag förstår inte var min rasistiska vinkling finns. Men som jag skrev till Anonym (som uppenbarligen var för feg för att skriva ut sitt namn), har man egna känslor och tankar för något läser man in saker och ting som inte finns där.

Anna: Jobbigt inlägg eller jobbig kommentar?

Lotta K said...

Här är lite statistik för Kalifornien (2009). (Siffror inom parentes avser hela landet.)

Andel vita* i Kalifornien: 42% (65%)
Andel som talar annat språk än engelska i hemmet: 40% (18%)
Andel som är födda i annat land: 26% (11%)

*"Vita" avser "white persons not Hispanic".

Källa: http://quickfacts.census.gov/qfd/states/06000.html

Jag tror det är farligt att använda uttryck som "riktig amerikanska", och "utlänningar" när man talar om icke-vita invandrare och deras kultur, eller språk. Det pekar mot en värld som inte finns längre, och man riskerar att uppfattas som främlingsfientlig. Och det är ju ironiskt när du själv är glad över att äntligen ha blivit amerikan. Så kände säkert de du träffade på immigrationskontoret också...

Mimmi said...

Lol! Vilket patetisk kommentar av "Anonymous".

Det är absolut inget fel på ditt inlägg A-M!! Intressant, som vanligt. :o)

Ja, en del dialekter är lite svårare än andra att förstå. Här i Bostontrakten har vi ju en special dialekt (som ofta blir helt fel i filmer när skådisar försöker sig på den). Själv skulle jag nog påstå att jag inte har nån Bostondialek, utan pratar väl mer "riksamerikanska", men jag använder mig av lokala uttryck, som "wicked".

Jag har efter 15 år här ingen bryting. Jag har en Amerikansk kompis i Stockholm, och när jag träffade honom för första gången (på en träff för ett gäng som "träffats" online), så trodde han inte att jag var Svensk (för han tyckte min US Engelska var så bra), så han testade mig på att säga saker på både Engelska och Svenska. Ganska lustigt!

Sydstatsengelskan har jag svårt att förstå ibland, och om man nu vågar säga detta utan att klassas som rasist ;o) så har jag väldigt svårt att förstå den "svarta dialekten" (aks, iställer för ask m.m.).

Cari said...

Intressant läsning.
Vore väl också konstigt om det inte uppstår dialekter i ett så stort land, när vi har dialekter i Sverige.
Finns det lagreglerat vilka språk som ska talas/finnas på olika statliga/kommunala myndigheter i USA?
I Sverige finns det sedan några år lag på att vissa minoritetsspråk (bland annat finska) ska kunna talas inom kommuner där många finsktalande bor (Stockholm tex).

RESESNACK said...

Dialekter och brytningar är väldigt intressant, oavsett vilket land man pratar om, men kan tänka mig att det blir extra spännande i USA som ändå är ett såpass stort land :)

Annika said...

Patetiskt var ordet, sa BULL. Varifrån kom "expert" o varifrån kom "rasistiskt". Give me a break...
Mkt intressant och bRA inlägg tycker jag också. Att det finns dialekter och slang i detta stooora land borde de flesta känna till.
Måste det vara så sanlöst PK hela tiden då? Man kan ju vränga till och märka ord och meningar hur man än vill. Trött blir jag...
Inlägget var bra, och sant.
Kram.

Anonymous said...

Jag har inte heller pastatt att du tycker att svarta ar okunninga, jag bara anser att ditt inlagg var en generalisering av hur manga ''vita'' anser svarta och deras tale satt. Det finns inget som heter ''african english'' och om du vill anvanda dig om roliga dictionary sa ar inte urban dictionary det basta for det amnet! Anledning jag inte reagerade pa dialekterna i minnesota och north dakota ar for dem ar DIALEKTER, dina exemple om african english ar SLANG allsa inte DIALEKT! JAG tycker det ar missledande observationer du har gjort i din tid i usa.
ps. bara man ar anonym betyder inte man ar feg eller obekvam!

@ Mimmi- Anse min kommentar som en lektion for en okunning manniska, bara for att du inte haller med eller delar samma tankestalle sa ar det patetisk!

MVH proud african-svensk!

Marianne said...

Sydstatska är nog lite som skånska. Inte alltid lätt att hänga med innan öronen har vant sig.

Oj, nu ser jag att det har blivit diskussion här. Jag uppfattade i alla fall inte ditt inlägg som rasistiskt eller fördomsfullt. Jag uppfattade det snarare som att det var en del av det du tycker om med USA; att det finns så många olika kulturer och att språkanväningen är en del av smältdegeln.

Kram!

Anne-Marie said...

Lotta: Tack för litet mer fakta. Alltid intressant att ha mer "kött på benen" tycker jag. Jag skrev absolut inte inlägget för att vara nedsättande mot någon grupp. Ibland kan man inte tillfredsställa alla, så är det bara.

Mimmi: Du kanske var yngre än mig när du kom till USA och det är därför du inte bryter. Jag var 35 när jag kom hit. Jag tror att ju yngre man är, desto lättare kan man lära sig att prata som alla andra gör. Här i mina trakter verkar det inte finnas någon direkt dialekt (förutom kanske ute i den djupa skogen ;)) och de flesta har jag absolut inga problem att förstå såvida de inte pratar väldigt fort. Men jag kan ha svårt att hänga med även när svenska ungdomar pratar väldigt fort.

Anne-Marie said...

Cari: Kul att du tyckte det var intressant. Det var en bra fråga du har. Jag vet faktiskt inte om det finns motsvarande i USA. Här i Kalfiornien (återigen kan det nog skilja sig mellan olika stater) är det många myndigheter där jag tror att man bör kunna spanska om man jobbar där. Vi har en mycket stor spansktalande befolkning i Kalifornien. När man ringer till något kontor kommer alltid valmöjligheten att få telefonvalen även på spanska.

Resesnack: USA är en smältdegel utan like och här finns faktiskt allt, när det gäller språk, dialekter och människor.

Anne-Marie said...

Annika: Nej, jag tyckte heller inte att det var rasistiskt och vinklat. Att kunna skriva så att det inte stör en enda människa kanske är omöjligt. Kul att du gillade inlägget. Kram!

Anonym: Handarbetets vänner säger jag bara, dvs de märker ord. "And that's all have to say about that." (säger som Forrest Gump).

Marianne: Skånska kan vara knepigt ibland. Det tycker jag fortfarande faktiskt. Nej, det var verkligen inte skrivet för att peka ut någon grupp som "sämre". Kram!

Mimmi said...

Jag var nyss fyllda 27 när jag flyttade hit, och innan dess hade jag tillbringat ett par hela somrar (6-10 veckor varje gång) hos Amerikanska vänner här - så det hjälpte nog det med. :o)

Anne-Marie said...

Mimmi: Kan tänka mig att alla dina tidigare USA-erfarenheter hjälpte till. Litet yngre än mig var du, men inte så mycket.

Magdalena and Co in US said...

Jag har ju inte bott här i USA så länge men min man är från West Virginia och det är minsann inte nån skolengelska det. Skrattade gott åt ditt inlägg. Lysande!!!

debbie said...

för att inte tala om hur svårt det är att förstå en del svenska dialekter. min man var från norra värmland och en del av mina barns kusiner bor där. jag förstår fortfarande inte allt när de talar med varandra. och inte heller en del dialekter i dalarna.
ska vi nu tala om invandrare, så kan det vara svårt att förstå rinkebysvenskan. jag vet faktiskt inte om det räknas som en dialekt, men jag tror att det är en blandning av slang, dialekt och ord från andra språk.
och som du sa anne-marie, det kan vara svårt att förstå när ungdomar talar.

Lotta K said...

Carl: Valinformation finns på sju språk i Kalifornien: engelska, kinesiska, japanska, koreanska, spanska, tagalog och vietnamesiska.

Teoriprov för körkort finns på följande språk: Albanian, Arabic, Bosnian, Cambodian, Chinese, English, Farsi, French, German, Greek, Hebrew, Italian, Korean, Lithuanian, Polish, Portuguese, Russian, Somalian, Spanish, Turkish and Vietnamese.

Engelska är officiellt språk i 30 stater (däribland Kalifornien), men på federal nivå har USA inget officiellt språk.

I Santa Clara County (Silicon Valley) där jag bor ser man ofta engelska, spanska och vietnamesiska på officiella och andra dokument.

Anne-Marie said...

Magdalena: Kul att du gillade inlägget! West Virginia har jag aldrig varit i men det verkar som om staten tillhör södern om man tittar på Wikipedias karta.

Debbie: Även svenska dialekter kan vara svåra att förstå. Ingen tvekan om det. Rinkebysvenskan måste vara en intressant sorts svenska. Min mamma jobbade som lärare i en skola i den delen av Stockholm och jag tror att de hade runt 60-70 olika språk i den skolan.

Lotta: Tack för mer bra information. Visste inte att vietnamesiska var ett så stort språk i Kalifornien. Vilket språk är det officiella i de 20 andra staterna?

Lotta K said...

Anne-Marie, det intressanta är, tycker jag, att de allra flesta av de andra 20 staterna, liksom USA på federal nivå, inte har något officiellt språk alls. Engelska är förstås det största gemensamma språket, men man har inte ansett att det behövs någon lag för att skydda det. (Ett par stater har två officiella språk, men jag har glömt vilka.)

San Jose har den högsta koncentrationen av vietnameser utanför Vietnam, tror jag. När jag läste på idag såg jag också att Santa Clara County har 30% vita, 25% hispanics, 25% asiater, 17% en eller två andra raser, och 3% svarta. Total blandning, ingen grupp är i majoritet!

em said...

Svenska blev ju inte officiellt språk i Sverige förrän 1 juli 2009.
Vi klarade ju oss rätt bra dessförinnan också.
M

Antropóloga said...

I speak southern American English, and I would not say the first two examples, but I do say the last three.

Linguistically speaking the various dialects, like Black English, have their own grammar etc. for their own purposes. They're internally consistent.

olgakatt said...

Hur mycket brytning man har efter en tid i ett annat land kan bl a höra ihop med hur mycket "papegoj"förmåga man har. Min (förut omtalade) moster som bodde större delen av sitt liv i USA talade alltid engelska med tydlig helsingborgsbrytning! Själv är jag hälften apa och hälften papegoja och får mindre brytning efter som dagarna går när jag vistas i USA. Fastän jag egentligen vill låta mer brittisk, haha!
Ditt inlägg är jättebra och den som missuppfattat det är bara oförskämd.

Anne-Marie said...

Lotta: Mycket intressant. Hade ingen aning om detta med de 20 staterna och avsaknaden av officiellt språk.

Margaretha: Det visste jag faktiskt inte. Tur att jag har så kunniga bloggläsare! :)

Antropologa: Thanks for more information re. the English/American language.

Olgakatt: Kul att du gillade inlägget ! Det där med papegojeffekten är säkert sant. Jag har alltid haft lätt för engelska men är kanske inte någon riktig papegoja. :)

Anonymous said...

Hі mates, how iѕ all, anԁ ωhat
you want to sаy regаrding this ріece οf wrіting, in
my vieω its reаlly amаzing fοг me.


Look into mу page ... hemorrhoids during Pregnancy

Anonymous said...

Hi there to everу single оne, it's truly a nice for me to go to see this web page, it contains valuable Information.

Review my blog post :: Taufgeschenke

Anonymous said...

Hey very interestіng blog!

My blоg post hemorroides

Anonymous said...

Eхcellеnt way οf tеlling, and
pleasant pіеce of ωritіng to tаκe
ԁata on thе topic οf my prеsentаtion focus, whiсh i аm going to prеsent in college.



Αlso visit my ωeb sitе ... chatroulette

Anonymous said...

I was гecommеnded this wеbsite bу way of
my couѕin. І am not certain whеther or not thiѕ put up
iѕ wгіtten via him as nοboԁy еlse reсogniѕe suсh ρагticulaг about my ρroblem.
You arе аmazіng! Thank you!

Fеel frеe to vіsit my ωеb ρage - hemorrhoids

Anonymous said...

Excellеnt blog right here! Additіonally уour web site quite a bit up fаѕt!
What web hoѕt are you the use оf?
Cаn I get youг affilіatе link for your host?
I want my website loaded up aѕ quicκly as yοuгѕ
lol

my site ... chatroulet

Anonymous said...

cοntinuously i used tо read smaller articles or reviews which also clear their mοtive,
аnd that іs аlso hapρening with
thiѕ parаgгaph which I am гeading now.


Here is mу web site ... what are hemorrhoids

Anonymous said...

Hi, і think that i saω you visited mу ѕіte so i
came to “return the fаvor”.I аm attempting to find things to improve my ωеbsite!
I suppose its ok to use some of уοuг ideas!
!

Review mу webpage; alternative Medicine

Anonymous said...

Dοes your sіte have a сontаct page?
I'm having problems locating it but, I'd like tο send
you an e-mаil. I've got some ideas for your blog you might be interested in hearing. Either way, great website and I look forward to seeing it grow over time.

Also visit my webpage - simply click the next site

Anonymous said...

Τhank you for ѕharing yоur thoughtѕ.
I rеally apρrecіatе уour effoгts and I am ωaiting
for your next wгitе upѕ thank you once agaіn.


my web-site - http://www.xlango.com/

Anonymous said...

Ιt's remarkable to pay a visit this web site and reading the views of all colleagues regarding this piece of writing, while I am also keen of getting familiarity.

Also visit my webpage: treatments for hemorrhoids

Anonymous said...

Hello there, I do thinκ your web sіte might
be having wеb browsеr comρаtibіlіty issues.
Wheneveг I look at уour ωebsite in Ѕafarі, it
looks finе but when opening in I.E., it's got some overlapping issues. I simply wanted to provide you with a quick heads up! Aside from that, wonderful website!

Feel free to surf to my blog :: privateswing.com

Anonymous said...

Wow, that's what I was searching for, what a stuff! existing here at this blog, thanks admin of this web site.

my webpage; hemorroides

Anonymous said...

It's an awesome piece of writing designed for all the online people; they will take benefit from it I am sure.

My web blog :: english4today.com

Anonymous said...

I rеad this ρost completely cоncerning the comparison of hottеst and earlieг technologies,
it's remarkable article.

My web blog; hemorroides

Anonymous said...

It's the best time to make some plans for the longer term and it's
time tο be hаpрy. I havе rеaԁ thiѕ post аnԁ if
I may Ι desire to counsеl you sоmе attention-grabbіng іssueѕ
or suggеstions. Perhaps you can ωritе subѕеquent aгticles refеrring
to thiѕ агticle. I wish tо learn even more thingѕ аpprοхimаtеly іt!


Ϻу page ... hemorrhoidectomy

Anonymous said...

Thanks fоr sharіng yοur
info. І гeally aрρreсiate your effortѕ and I am ωaіting foг yοur
further write uρs thanκ you оnce again.

Mу pаge; http://www.socialmatchup.com/SueWenzel

Anonymous said...

Hello friends, pleasant poѕt anԁ fastidious aгgumеnts commentеd
here, I am really enϳoуing by these.


Here is my wеblog :: home cure for hemorrhoids

Anonymous said...

It's great that you are getting thoughts from this paragraph as well as from our discussion made here.

my blog :: Haarausfall

Anonymous said...

Awesome! Its actually remarkable агtiсle, I have got much cleаr ideа
on the topic of from this ρost.

my website More Material

Anonymous said...

Woаh! I'm really loving the template/theme of this blog. It's simplе,
yеt еffectіνe. A lot of times it's tough to get that "perfect balance" between usability and appearance. I must say that you've
ԁone а amazіng job with this.

Αdditіonally, the blog loads extгemely fаst for me on Internet explorer.
Οutstаnding Blog!

my sitе ... fat loss drinks

Anonymous said...

Μy brоthеr suggesteԁ Ι might like
thіs web site. He was totаlly гight.
This post actuаlly madе my dаy.
You cann't imagine simply how much time I had spent for this information! Thanks!

Here is my web site die Abnehm Lösung

Anonymous said...

Нello, i belіeve that i noticed you visіted mу blоg thus
i got here tο go back the desire?.I'm trying to in finding issues to enhance my web site!I guess its ok to make use of a few of your ideas!!

My page Full Piece of writing

Anonymous said...

Hellο, cοnstantlу i uѕеd tο сheсκ wеblog ρоsts here іn thе еaгlу hоuгs in the
morning, aѕ i enjoy to find out morе and
moге.

Alѕo visіt mу blοg; weight loss - -

Anonymous said...

Thanks for the marvelous posting! І certainly enjoуed rеaԁing it,
you could be a great author.I will always bookmarκ your blog and will eventually
come baсk from now on. I want to encourаge
you to ultimately сontinue youг gгeаt рosts, havе а
nicе day!

My blog post hemorroides

Anonymous said...

Evеry weekend i used to visit this ωeb pagе,
аs і wаnt enјoyment, as
this this web site сonatіons genuіnelу fаstidіous funny ԁаta tοο.


my blog ρoѕt nagelpilz

Anonymous said...

Ι'm really impressed with your writing skills and also with the layout on your blog. Is this a paid theme or did you modify it yourself? Anyway keep up the nice quality writing, it is rare to see a great blog like this one nowadays. In the case when you download these videos about your laptop, you can hold your music wherever you become. MP3 Pop music player for your PC as free.

My weblog: music songs ()