Saturday, February 19, 2011

Dubbelt medborgarskap

Flera kommentarer jag fått är om jag kommer att ha dubbelt medborgarskap eller om jag måste ge upp det svenska. Dags att reda ut begreppen litet. :)

Att ge upp mitt svenska medborgarskap är något jag ALDRIG skulle göra. Jag är svensk och kommer alltid att känna mig som en svensk. Mina 14 år i USA har inte ändrat på det. Självklart har jag förändrats som person och tagit till mig en del av det amerikanska men det betyder inte att jag under några omständigheter skulle vara beredd att ge upp mitt svenska medborgarskap.

Sedan 2001 erkänner Sverige dubbelt medborgarskap. Om man blev medborgare i ett annat land innan 2001 gav man automatiskt upp sitt svenska medborgarskap. Eftersom jag blev amerikansk medborgare först nu betyder det att Sverige aldrig kan säga att jag inte är svensk medborgare.
USA däremot erkänner egentligen inte dubbelt medborgarskap men det är mest på pappret som det gäller. De skulle aldrig komma till mig och säga "you have to give up your Swedish citizenship". Det skulle aldrig ske. På mitt Naturalization Certificate står det att min tidigare nationalitet är svensk. Så på pappret, enligt amerikansk lag, är jag inte längre svensk medborgare. Men det är alltså bara på pappret som det gäller. Litet konstigt kanske men det är så det är.

Just nu har jag bara mitt Naturalization Certificate som visar att jag är amerikansk medborgare. Och man kan inte resa med detta papper så mitt första steg är att skaffa ett amerikanskt pass. Det måste jag ha när jag skall resa till Sverige. Jag kommer att använda mitt amerikanska pass när jag reser ut från och in till USA och jag använder det svenska vid ut- och inresor till och från Sverige. Man skall alltså alltid resa med två pass. Här i USA tar det lång tid att få ett pass. Oftast tar det mellan 1-2 månader. Det kommer jag att sätta igång med under nästa vecka troligen. Efter måndagens helgdag. Vi har helgdag igen - Presidents' Day eller Washington's Birthday. George Washington var USAs första president. Det har jag lärt mig nu. :)

Något som slagit mig efter att ha levt i USA under 14 år i en "icke-amerikansk status" är att jag alltid känt mig kontrollerad på något sätt. En känsla av ofrihet har också funnits. När jag bodde i Sverige var det ju tankar och känslor som aldrig fanns eftersom jag var en "fullvärdig" medborgare. Så har det inte varit här i USA. Självklart har saker och ting förbättrats allteftersom jag blivit mer och mer integrerad men immigrationsverket har alltid funnits med i bakhuvudet. Till exempel att de måste veta när man flyttar och att man inte kan befinna sig utanför USA under en längre tid om man av någon anledning skulle vilja bo i ett annat land under ett par år till exempel.

Jag ser alltså bara fördelar med att ha dubbelt medborgarskap. Det enda som kan bli litet knepigt är om jag till exempel skulle flytta tillbaka till Sverige under en period eftersom man fortfarande måste deklarera i USA. Exakt hur detta fungerar har jag inte hunnit sätta mig in i men det är bra att känna till i alla fall.

Kanske jag skulle köpa en sådan här flaggkombination :) - bilden från Anderson Butik (som säljer svenska produkter i USA).

44 comments:

Lars Hultqvist said...

Grattis Anne-Marie. Det måste kännas skönt att ha detta gjort nu. Allra bäst känns det väl när du får ditt Amerikanska pass eftersom man efter intervjun måste lämna ifrån sig det 'gröna kortet' och leve i 'limbo' innan allt är klart med Amerikanskt pass.

Det där om att man måste deklarera i USA om man flyttar tillbaks till Sverige som Amerikansk medborgare visste jag inte. Är det verkligen så? Blir man dubbel taxerad då? Måste försöka läsa på om detta innan jag ansöker.

Lars

Uora said...

Grattis!
Jag tror att man inte bara måste deklarera men också betala skatt i USA om man är medborgare där, i varje fall gäller det några länder. Hur mycket skatt det blir vet jag däremot inte.

Mimmi said...

Svar till Lars,

Ja, som Amerikansk medborgare måste man deklarera årligen, var i Världen man än bor. Om du som (Amerikansk medborgare) bor i Sverige så går gränsen för taxering till USA vid en inkomst av $80,000 (inkomst i Sverige alltså) och över (det var vad gränsen var för ett tag se, det kan ju ha gått upp).

:o)

Vet inte om du går till Amerikanska.com längre, men där diskuteras det årligen i deklarationstider. Många Amerikaner är själva inte medvetna om den regeln, och får då bakdeklarera.

Annika said...

Bra att du redde ut begreppen. Fattar inte att inte alla svenskar här förstår att det går att ha dubbelt medborgarskap. man ger inte upp det svenska. man har TVÅ!!!
Har heller never, ever, ever blivit välkomnad hem av svenska passpolisen.
Jösse, kvinna, ni HAR du frihet.
jag är lat av mig, får inte tummen ur, och har ansökan ifylld men inte ivägskickad. Men jag SKA!! SÅKLART!
Allt att vinna och noll att förlora på detta!!!
Kram igen och grattis återigen!!

Mimmi said...

Ja, en sån där flag pin måste du köpa! :o)

Jag har en sån, som jag faktiskt köpte i en av alla de där turistshoperna på Drottninggatan i Stockholm. Köpte den för minst 10 år sen.

Min (nu bortgångne) pappa var så stolt över att ha en dotter som bor i USA, så han hade också en på sitt kavajslag varje dag.

Jag tycker det är lite lustigt att så många Svenskar är okunniga om vad som gäller för dubbelt medborgarskap. Även om man är ovetande, så borde det ju vara nåt man kollar upp om man har bott i ett annat land i mer än ett par år (tycker jag i alla fall). För planerar man att stanna en längre tid, så bör man ju ta reda på vad ens rättigheter är, eller!? :o)

olgakatt said...

Min moster, född 1904, bodde mer än halva livet i NY men blev aldrig amerikansk medborgare. Tack vare att hon var svensk medborgare kunde vi be UD om hjälp att hitta henne när vi plötsligt inte fick svar på telefon. På bara några dagar hade konsulatet klurat ut att hon låg på sjukhus och ringde mig och gav mig telefonnummer. Hon var imponerad själv av att konsuln t o m kom och hälsade på henne på sjukhuset. Hade hon blivit amerikansk medborgare på den tiden hade hon inte kunnat behålla sitt svenska medborgarskap. Jag uppfattade aldrig att det var något problem för henne att inte bli amerikansk medborgare. Möjligen var hennes belgiske man det och att det i så fall underlättade.
Väldigt skönt att det nu funkar enklare för dig!

Katarina said...

Grattis A-M. Det verkar som det har gått snabbt och rätt enkelt ändå, förutom vädret som gjorde det hela till ett extra äventyr.

Min L. är amerikanske medborgare och han måste göra sin US deklaration varje år, trots att vi lever utanför US.

Ofta ser man fördelarna med dubbla medborgarskap och att ha ett svenskt och ett amerikanskt, kan väl tyckas inte bör bli en börda.

I vår bekantskapskrets har många dubbla medborgarskap och några av dem har erfarit följande;

Jag ger några exempel;

Vid adoption av barn har man nekats adoption då en av make/maka haft dubbelt medborgarskap.

Man kan kallas in till militärtjänstgöring i två länder.(Bra eller mindre bra, är en personlig sak)

Befinner man sig i ett av de länderna där man har ett medborgarskap och det blir krig eller kris (naturkatastrof) är det ingen självklarhet att man erhåller hjälp att lämna området.

Flaggan är cool! Om jag minns rätt fanns en liknade flagga i "svensk shoppen" i Duluth, Atlanta, när jag besökte den för att handla svenskt glas en gång.

Kram

Lars Hultqvist said...

Katarina har rätt när hon nämner de få nackdelarna med att ha dubbla medborgarskap.

Att bli inkallad till militärtjänstgöring i två olika länder är ju ingen hit för att uttrycka sig milt. Hoppas dock att jag är för gammal för att US skall tycka att de har någon nytta av mig men man vet ju aldrig om det kärvar till sig rejält i framtiden.

Den andra anledningen är också korrekt och kan hända. Säg att jag åker till Thailand och en tsumami slår till och jag är skadad. Kommer USA eller Sverige att hämta hem mig om jag är medborgare i båda länderna eller faller jag mellan stolarna?

Anne-Marie said...

Lars: Tack! Och tack för din Facebook-hälsning. Det kändes faktiskt litet konstigt att lämna ifrån sig det gröna kortet. Hade liksom vant mig vid det efter snart 8 år. :) Limbo är rätta ordet. Passet blir liksom pricket över i eftersom jag kan resa igen. Nu är jag fortfarande fast här ett tag till. Mimmi hade redan hunnit svara. Ja, man måste skatta men bara över $90,000.

Mimmi: Tack för att du svarade. :) Såg en hemsida som nu talade om ca $90,000 så det har tydligen gått upp en del. Läste också att USA är det enda industrialiserade landet som har denna regel för sina utlandsboende medborgare. Vad är det med USA som har alla dessa regler som skiljer sig från de flesta andra länder! Tydligen är det många amerikaner som inte känner till detta.

Anne-Marie said...

Annika: Jag blev också förvånad att man inte riktigt vet vad som gäller som långtidsboende utlandssvensk. Det är ju viktiga saker. Ännu är jag inte fri eftersom jag inte kan åka någonstans just nu innan jag får mitt pass. Aha, du har inte skickat in din ansökan. Kanske du hinner med att bli medborgare innan sommaren om du kommer till skott nu. Hoppas att du blir medborgare snart! KRAM!

Mimmi: Anderson Butik har faktiskt rätt mycket svenskt. Vi får se hur det blir med en flag-pin. ;) Ja, jag blir också litet förvånad att så grundläggande saker som vilka rättigheter man har inte är självklarheter för utlandsboende.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Det där med vilket land som "tar hand om en" om man har dubbelt medborgarskap kan jag nog inte riktigt ännu. Det är ju rätt nyligen faktiskt som Sverige började erkänna dubbelt medborgarskap. Har läst om svenskar som blev medborgare i t ex USA innan 2001 och verkligen har fått jobba för att få tillbaka sitt svenska medborgarskap när de skulle flytta tillbaka till Sverige.

Katarina: Tack för att du gav mer information även om nackdelar med dubbelt medborgarskap. Adoption av barn är inget aktuellt för mig. Tror nog också att jag (som medelålders kvinna) knappast skulle kallas in till militärtjänstgöring men man kan ju eventuellt bli inkallad till någon slags tjänstgöring som inte involverar vapen - "non-combatant service". Det där med vilket lands ambassad man får hjälp av har jag inte riktigt klart för mig. Vore nog värt att undersöka. Kanske du vet? Kram!

Anne-Marie said...

Lars: Ja, vi är förhoppningsvis för gamla. Men som sagt man kan ev. bli inkallad till annan slags tjänstgöring. Jag tror att jag måste kolla upp det där med vilket lands ambassad som kan hjälpa till om man måste ha hjälp.

Anne-Marie said...

Uora: Jag glömde nästan bort dig. Sorry! Tack! Ja det stämmer att man måste skatta för det som är över ca $90,000. Litet trist och jag vet inte varför USA skall skilja sig från alla andra länder - igen.

Desiree said...

Grattis till medborgarskapet. Jag ser bara fördelar med att ha dubbelt medborgarskap. Både jag och min C har det. Vad gäller naturkastrofer och vilket land som tar hand om en vid evakuering tror jag inte att man behöver oroa sig så mycket över. Det ska mycket till att det först inträffar något och att man befinner sig just där. Sist det hände med Tsunamin så fick inte de svenskar med endast svenskt medborgarskap hjälp så jag tror inte att det nödvändigtvis finns garantier.
Fattar inte varför man inte skulle få adoptera bara för att man har dubbelt medborgarskap.
Sedan behöver man ju inte heller göra så mycket väsen av det hela. Man behöver ju inte berätta för vare sig amerikanska myndigheter eller svenska att man har dubbelt medborgarskap.
Enda lilla nackdelen är väl att man får deklarera varje år i USA fast man bor i Sverige men det är ju inte något du behöver bekymmra dig över då du bor i USA.
Stort grattis!

El Sueco said...

Jag har hört att vissa personer har fått problem när de passerat en amerikansk passkontroll bärandes två pass. Det kanske inte gäller om det ena är amerikanskt.

Annika said...

Man visar ju bara upp det amerikanska passet då man återvänder till US. Det svenska får ligga i väska. Tvärtom då man åker till Sverige.
DET är nog det allra minsta problemet av ALLA.
Tror inte heller att man faller mellan om ngn stor katastrof skulle hända och man är utomlands. Troligen har man kanske tom större hjälp då av att vara amerikansk medborgare. Det är åtminstone vad jag har hört.
Det där med att man inte skulle få adoptera verkar helskumt. Är det verkligen sant?
Kan inte se ngra nackelar egentligen med dubbelt medborgarskap, bara en mkt större frihet.
Deklarationen verkar vara bökig, men vi bor i US, så det ska inte inebära ngra problem.
Jag har en känsla av att jag får vänta tills efter sommaren m min ansökan. Kan inte riskera att jag får en kallelse mitt i sommaren då jag inte är här.
Men sen så...
Det finns ju inget att tveka över. Ingenting.
Kramar igen!

Anne-Marie said...

Desiree: Tack! och vad roligt att se dig här. :) Jag minns att du berättade på din blogg att C fick sitt medborgarskap alldeles innan ni flyttade till Sverige. Självklart är sannolikheten att man skall drabbas av en katastrof liten. Försökte hitta information på nätet men det fanns inte särskilt mycket om hur det hela hanteras vid dubbelt medborgarskap. Nej, så länge jag bor i USA blir det inte aktuellt med deklaration. Blir det en återflytt till Sverige får jag ta tag i det då - men det är ju bra i alla fall att känna till det så att det inte kommer som en chock.

El Sueco: Jag skulle nog aldrig ta fram mitt svenska pass vid en amerikansk passkontroll. Bara ha det i väskan som Annika skriver. Och samma sak vid inresa till Sverige.

Anne-Marie said...

Annika: Precis - bara ett pass i taget. Men jag undrar om man inte måste visa sitt amerikanska pass vid utresa från Sverige så att de förstår varför man inte har en returbiljett till Sverige. Precis som man gör med det gröna kortet. Kan tänka mig att det i vissa länder är ett plus att vara amerikansk medborgare. Det jag inte fattar är varför USA skall skilja sig med tanke på deklaration. Tydligen har inga andra industrialiserade länder detta krav. Låter klokt att vänta med din ansökan till efter sommaren. Det får bli ditt höstprojekt. :) Kram!

claudia andreea jaja said...

vAD härligt att bo i USA måste vara en dröm!

Magdalena and Co in US said...

Hej Annika. Roligt att hitta din blogg. Jag har också hamnat i USA, men i OHIO, aningens kyligare än vad du har det. Jag har bara bott här i knappt ett år, men har haft min beskärda det av amerikanska pappersbyråkratin. Grattis till ditt medborgarskap! Titta gärna in i min blogg, det skulle vara roligt att få kontakt med andra svenskar "over here". Hälsningar Magdalena
http://attvaramagdalena.blogspot.com/

Magdalena and Co in US said...

Magdalena hade inte druckit sina båda koppar kaffe och vaknat. Ser att jag skrev Annika istället för Anne-Marie. Vet inte varifrån jag fick det. Nu är båda kaffekopparna urdruckna och hjärnan fungerar. Ha en bäst dag!

anitabirgtta said...

Hejsan

Vilken rolig och intressant blogg som skriver så mycket spännande saker från USA. Det lilla som jag har läst har gjort att jag vill läsa mer när jag får mer tid över. Ha det så gott däröver och titta gärna in oss mig

Cari said...

Gratulerar till medborgarskapet. För oss som följt din ansökan via bloggen känns det ändå inte som att det har tagit så lång tid.
Hoppas att du snart får passet och sedan kan resa till Sverige.
Hälsningar från ett snöigt och kallt Sollentuna (har läst att du har bott här för länge sedan).

Mimmi said...

Ang. hjälp vid en katastrof, så tror jag nog att man får bättre hjälp från USA. Nu senast var det ju aktuellt med krisen i Egypten, och dit skickade USA's regering flera plan för att evakuera sina medborgare, medan för Sveriges del var det väl upp till resebyråerna att fixa hem Svenskar (jag är inte 100% säker på vilken hjälp Sverige bidrog med).

Jag personligen skulle nog lita mer på att jag får bättre hjälp från en Amerikansk ambassad/konsulat. Just my opinion. ;o)

Anne-Marie said...

Claudia: Det har sina för- och nackdelar precis som att bo i Sverige.

Magdalena: Jag trodde jag hade bytt namn. ;) Skall kolla in din blogg. Det är en otrolig byråkrati i USA och en massa dokument hit och dit. Jobbigt ibland men nu är det slut med immigrationsbyråkratin för mig i alla fall.

Anitabirgitta: Välkommen hit! Och vad trevligt att du kanske återkommer. Får ta och kolla in din blogg.

Anne-Marie said...

Cari: Tack! Det gick snabbare än vad jag trott. Litet drygt 3 månader. Jag vet att det kan ta längre tid för andra. Men de har snabbat upp det hela mycket jämfört med för några år sedan. Har hört att det varit mycket kallt i Stockholmstrakten. Kul med en Sollentunabo. :)

Mimmi: Jag kan tänka mig att USA är snabbare än Sverige. Jag minns tsunamikatastrofen där många andra länder var mycket snabbare än Sverige trots att det var så många svenskar som drabbats.

Malin said...

Ang dubbla medborgarskap och hjälp vid katastrofer så har jag fått uppgifter om att det är det lands ambassad som ska hjälpa dig vars lands pass du rest in på. Så att åker du tillett land i Afrika och reser in på amerikanskt pass och behöver evakueras så är det amerikanska ambassaden som ska hjälpa dig.

RESESNACK said...

Ja, det där verkligen onekligen lite rörigt men tror säkert det kan vara väldigt praktiskt och bra med två medborgarskap!

Hur kommer det sig egentligen att du flyttade till USA från första början?

Anne-Marie said...

Malin: Det låter troligt att det är så. Blir det aktuellt med någon resa till ett land annat än Sverige får jag ta reda på exakt vad som gäller. Jag tycks mest åka mellan Sverige och USA och då är det ju inga problem.

Resesnack: Jag ser bara fördelar med två medborgarskap. Visst kan det finnas vissa nackdelar men att slippa ha med USAs immigrationsmyndighet att göra är väldigt skönt. Jag träffade en amerikansk man som bodde i Mt Shasta. Vi bestämde oss för att leva tillsammans och på den vägen är det. Han gick bort för några år sedan men jag bestämde mig trots allt för att stanna kvar i USA.

Antropóloga said...

Congratulations!

My Swedish husband lived in the US for 15 years but he didn't want to get citizenship because of the whole double-taxation issue. Now that he's back in Sweden he has to give up his green card, though, and he's sad about that.

Anne-Marie said...

Antropologa: Thanks! Yes, that's the thing that you cannot keep a green card if you stay outside of the US for too long.

Hans Ahlstedt said...

Anne-Marie,

Vid dubbelt medborgarskap spelar det ingen som helst roll med vilket pass du anlände till ett annat land. Lagen säger att du måste resa in på amerikanskt om du är amerikan. Sverige tolererar att du åker in på amerikanskt pass mend Riskspolisstyrelsen gillar det inte och rekommenderar att du åker in på svenskt. Om du inte talar om att du har svenkst så spelar det ju ingen roll.

När det gäller tredje land och katastrofer så spelar det ingen roll med vilket pass du åker in på. Vid dubbelt medborgarskap så har du rätt till vad lagen erbjuder respektive medborgare. Vad folk inte förstår är att båda staterna har rätt till anspråk på personen vid dubbelt medborgarskap. Bara för att du reser in på ett lands pass så förlorar du inte rättigheter som medborgare i det andra landet. Den end situationen som kan ändra på detta är om du som amerikansk-svensk medborgare befinner dig i U.S.A. så blir Sverige mindre intresserat av att hjälpa dig. Men du kan aldrig nekas vissa medborgerliga rättigheter oavsett vsitelseort. Bara positivt med dubbelt medborgarskap.

Du kan deklarera I Sverige utan problem. Amabassaden i Stockholm har alla information och blanketter. Sverige, U.S.A. har ett sk tax treaty, så i princip ska du inte bli dubbelbeskattad.

Magdalena and Co in US said...

Läste just vad ahlstedt skrev. Den här bloggen är verkligen guldgruva i information :)

Anne-Marie said...

Ahlstedt: Välkommen hit! Tack för denna klara information - tur att bloggläsare vet vad de pratar om. :) Alltid lika trevligt att få klara besked.

Magdalena: Bloggar är rätt fantastiska egentligen eftersom alla kan bidra med det de känner till.

Pernilla1970 said...

ja är svensk och amerikansk medborgare sedan 5 år tillbaka, och har bott i USA 15 år snart. Jag behöver en operation snart, men mitt försäkringsbolag i USA täcker inte ens en del av operationen. (Det är inte en viktminsknings operation eller skönhetsoperation) och tydligen, om jag inte har operationen snart så kan det bli dödligt. Vet någon om jag fortfarande har rätt till svensk sjukvård? Och i sånna fall, hur fungerar det då....?? ~Pernilla
pernilla061870@yahoo.com

Anne-Marie said...

Pernilla: Du har alltid rätt till svensk sjukvård även om du inte bor i Sverige. Men, du får betala mer, även i Sverige, som utlandsboende. Kan inte exakt vilka summor det rör sig om men det är en hel del mer än vad det är om man är folkbokförd i Sverige. Vet inte om du har rätt att ha en planerad operation i Sverige om du inte bor där, men akutvård har du alltid rätt till.

Uora said...

Jag tror inte det här riktigt stämmer tyvärr. Om man är i USA och inte längre är med i svenska försäkringskassan betalar de inte vårdkostnader. Det gäller både akuta och inte akuta fall så vitt jag har förstått.

Om man däremot befinner sig i Sverige och är svensk medborgare får man akut vård till samma avgifter som de som bor i Sverige. (I teorin skall det vara så men i verkligheten får folk betala alla kostnader först och får ev. tillbaka en del efteråt.)

Vid planerad vård (inte akut alltså och det är olika regler för vad som är akut eller inte) så måste man betala alla kostnader själv om man bor i USA.

Pernilla1970 said...

jag undrar vad som händer om man är i Sverige och man måste ha "akut vård" och man inte har några pengar eller kredit kort med sej, får man då ingen vård alls....??

Anne-Marie said...

Pernilla: Vet faktiskt inte vilka sorters betalningar de accepterar. Du kanske borde ta kontakt med det landsting som är närmast dit du brukar åka i Sverige och fråga om litet mer detaljer. Du har alltid rätt till vård men det kan kosta.

Uora said...

Jag tror inte du behöver vara orolig Pernilla1970. Är det verkligen akut typ att man är medvetslös får man vård utan att betala och så kommer det en räkning efteråt. De senaste gångerna har jag betalat någon hundralapp per dygn för maten/egenavgiften under sjukhusvistelsen och den räkningen har kommit någon månad efteråt.

Maxi said...

Nu är det ju ett tag sen du postade det här, men grattis i alla fall till det dubbla medborgarskapet!

En liten fråga jag har, eftersom jag sitter och läser lite information om just dubbla medborgarskap och USA som jag inte klurat ut än men som du kanske har stött på nu om du har varit tillbaka till Sverige något sen du fick dubbla medborgarskap.

Att man ska använda sitt amerikanska pass vid in- och utresa till USA har jag förstått. Att det kan vara bra att använda sitt svenska pass vid inresa till Sverige kan väl också vara klokt - åtminstone så går det väl fortare att kunna använda sig av EU-köerna vid tullen än de internationella. Men ska man använda sitt svenska pass när man åker från Sverige eller det amerikanska? Hur funkar det med passageraruppgifter odyl om man skulle använda sitt svenska vid utresa från Sverige till USA med tanke på ESTA / visa waiver odyl. Det behöver man ju inte som amerikansk medborgare - är det därför bättre att använda det amerikanska passet på tillabakaresan?

Tack :)

Ilona said...

Hej . Jag är jätteglad att jag har hittat dig. Letade efter info om dubbelt medborgarskap och fann informationen på din blogg otroligt informativ. Själv har jag bott i Florida i 12 år och vill flytta tillbaka till Sverige som mitt huvudsakliga land. Jag har familj med ett par barnbarn och känner att jag vill vara närmre.

Läste alla kommentarer om fördelarna och nackdelarna. Väldigt bra.
Min fråga till dig om du vet är hur jag kommer att beskattas om jag t.ex kommer att ha kurser i båda länderna.
Låt säga att jag bor i Sverige April-September och håller kurser och så gör jag om samma sak i USA october -mars
Det blir att jag bor 50-50. Har du några goda råd hur man ska hantera det.

MVH Ilona

Anne-Marie said...

Hej Ilona,
Vad bra att du kunde hitta litet "matnyttig" information på min blogg. :) Välkommen hit!
Jag vet tyvärr ingenting om just dubbelbeskattningar osv. Det jag fick lära mig i våras var att pensionskonton måste redovisas här i USA om man har vissa typer av konton och vissa mängder pengar. Det blev en dyr "historia" tyvärr. Och detta trots att jag inte får ett öre ännu från mina pensioner.
Jag vände mig till en "international tax attorney" och jag skulle rekommendera att du också gör det. Vanliga CPAs i USA tycks inte kunna den internationella delen.

Marlene Svensson said...

Hej,
Jag ska ansöka om amerikanskt medborgarskap och vill så klart behålla mitt svenska. Jag undrar ska man berätta för myndigheten att man vill behålla sitt svenska eller man säger ingenting? När man säger the oath avsäger man ju sig sitt svenska.