Sunday, October 10, 2010

Enkelglasfönster

Litet knappt hälften av amerikanska hem har enkelglasfönster. När jag läste det blev jag verkligen förvånad. Jag växte upp i ett hus i Sverige som var byggt på 20-talet men där var det dubbelglasfönster. Och i stort sett alla hus i Sverige har väl både två- och treglasfönster nuförtiden.

När jag hör talas om enkelglasfönster tänker jag i första hand på sommarstugor och hus som inte riktigt är avsedda för året runt-boende. Nu hyr jag ett hus med enkelglasfönster - tyvärr. Här i Weed finns det faktiskt många äldre hus som har enkelglasfönster. Under den varma årstiden spelar det ju ingen roll egentligen men när vintervindarna börjar vina kring knutarna och det är nollgradigt eller flera minusgrader kommer det helt klart att märkas. Det här är faktiskt det första huset som jag bor i här i USA som har enkelglasfönster och det var en klar nackdel när jag tittade på huset. Men när jag stod inför valet att bo i ett lägenhetshus med festande collegeungdomar och en villa med vissa brister valde jag villan trots allt. Och jag hade ju mitt årslånga kontrakt så det var bara att försöka göra det bästa jag kunde.

Jag har redan märkt att kalla morgnar ger mycket fukt på insidan av fönstren och det har jag inte sett i mina andra bostäder som haft två-glasfönster. Nu har jag turen att jag fått hjälp med att bygga extra"fönster" - inte med glas men med glasklar plast. Fem ramar med denna plast har jag som jag bara kan skjuta in i fönsterramarna och det hoppas jag skall hjälpa med uppvärmningskostnaderna. Självklart kommer det inte att vara lika trevligt och klart som vanliga fönster men jag har inte råd att betala skyhöga uppvärmningskostnader. Det finns en hel del människor i Weed som har plast som fönsterisolering. Litet underligt känns det men det är bara att göra det bästa av situationen. Jag blev faktiskt förvånad när jag såg hur klar plasten är.

Till och med Amazon.com säljer ett kit med glasklar plast som man kan använda för att isolera fönster. Jag funderade på att köpa det här kitet (vilket hade varit billigare) men när man hyr vill man inte att färg skall lossna när man tar bort tejpen som används för att sätta fast den här plasten. Dessutom kan man ju inte ta ut och sätta in en ram som jag nu kan göra och torka bort fukt. Är det varma dagar kan man ju till och med ta bort ramarna helt och hållet.

Ännu har jag inte behövt sätta på värmen inomhus och jag hoppas på fler behagliga dagstemperaturer. Idag var det faktiskt runt +25.

Ett av mina "extrafönster". Och ja, heltäckningsmattan är faktiskt så grön. ;)

10 comments:

Katarina said...

Spontant tror man ju inte att moderna länder och dess boendestandard har enbart ett glas i fönstren, men så är det,, Jag kommer ihåg för några år sedan då vi flyttade in i ett ny byggd lägenhet utanför Atlanta, det är bara 3 år sedan, där var det englas fönster! Ohh, so kallt det kunde vara.

Jag förstår att du har lite huvudbry nu, hur du ska göra och vad som är bäst.

olgakatt said...

Så länge som oljan var billig tänkte man nog inte så mycket på isolering i USA. De senaste 30 åren tror jag inte det satts in något annat än 3-glasfönster i Sverige. En bekant till mig som då bodde i lägenhet i höghus hade en gång besök av engelska vänner. Hon råkade då höra hur de inbördes diskuterade det faktum att det var centralvärme i huset."Det fungerar ALDRIG", bestämde sig gästerna för.
Om det finns sämre isolerade hus än i USA är det nog i Storbrittanien! Och tänk ett hyreshus där var och en ska värma sin egen lägenhet och fixa sitt eget varmvatten!
Det är i alla fall bra att du kan sätta in innanfönster! Så gjorde man ju här förr med vadd nertill för att absorbera kondensfukten!

em said...

Det är väl därför som (nästan) alla amerikaner har fodrade gardiner - och det titt som tätt dyker upp artiklar om hur man kan hänga upp tjocka textilier för att förhindra drag.
Men som Olgakatt säger, är de i gott sällskap av britterna som framlever sina liv med fräsande och spottande varmvattenberedare i badrummet och ledningar utanpå husen.
Margaretha

Anna - Man ser floden said...

Det är oerhört viktigt att vädra för att få ut fukten. Den varm inomhusluften innehåller mycket mer fukt än den kallare utomhus. Det verkar inte klokt men även dimmig utomhusluft innehåller mindre fukt än den varma inne. Så vädra, vädra och åter vädra. Det låter inte roligt att vädra ut den varma luften men det är ett måste. Flera snabba vädringar på någon minut är att föredra. Torr luft känns dessutom varmare än fuktig.

Vi har bott i husvagn i fem vintrar så vi vet vad vi talar om. Det är ren byggnadsfysik.

Jag kan verkligen rekommendera en bok som heter Vandrande fukt och strålande värme av Carl-Eric Hagentoft http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9144042183. Den är vår "husbibel".

Annika said...

Märkligt.
Men här är det nog mest dubbelglas, tror jag. och byter man fönsterna, som vi gjorde för ngra år sen, tror jag inte man sätter in enkelglas. Ngnsin. Vi har trippel, vilket verkligen är bra. Men huset i sig är ju som ett såll, dåligt isolerat. fönsterna är bland den bästa investering vi gjort.
När vi bodde i lgh var det enkelglas där. Vissa morgnar var det frost och is på insidan. TJOCKA lager. Otroligt. Men det är nog det enda ställe jag bott på i US med enkelglas. Usch och fy vad vi frös...
Kram!!

Anne-Marie said...

Katarina: USA verkar vara rätt gammaldags tycker jag när det gäller vissa saker som vi anser som självklara i Sverige. Att så många hus har enkelglasfönster verkar rätt absurt faktiskt. Eftersom jag har mitt kontrakt får jag "vackert" bo kvar här så förhoppningsvis skall ramarna göra det litet varmare.

Olgakatt: Jag minns mitt besök i våras i England och hur det var fuktigt på insidan av fönstren i den lägenheten som min vän bodde i. Det var kyligt märkte jag från fönstren. Jag tror man vänjer sig men det är ju slöseri med el och uppvärmning. Vi för hoppas att extrafönstren kommer att fungera bra.

Anne-Marie said...

Margaretha: Man ser en hel del tjocka gardiner här så självklart använder folk gardiner för att isolera. Problemet är ju att man inte ser ut genom fönstren om man har gardinerna fördragna hela tiden. Jag gillar att se ut genom mina fönster. Många amerikaner verkar inte bry sig om att det är mörkt inomhus. Ledningar utanpå husen verkar vara rena stenåldern. ;)

Anna: Intressant det du skriver. Det hade jag inte tänkt på att inomhusluften innehåller så mycket mer fukt. Ännu så länge har det varit rätt varmt på dagarna men när det blir kallare får jag lägga det här på minnet. Tack för boktipset!

Anne-Marie said...

Annika: Jag tycker att den amerikanska byggnads"industrin" har mycket att lära sig av t ex den svenska. Varför man bygger så dåligt med dålig ljud- och värmeisolering här i USA förstår jag inte. Vi får se hur det blir i det här huset i vinter. Jag hoppas på en mild vinter. Is och frost på insidan av fönstren låter ju inte som någon höjdare precis. Kram!

Mimmi said...

Har faktiskt inte tänkt på vad vi har för fönster, så nu var jag tvungen att kolla, och vi har faktiskt dubbelglas - och vårt townhouse är ändå rätt gammalt (byggår 1989 har jag för mig).

Av vad jag har förstått, så verkar det som om de flesta "replacement windows" nu för tiden är dubbel- om inte trippelglas. Det är i alla fall vad jag ser i all reklam för fönster.

Har en kompis i San Luis Obispo som nyligen avslutade nytt husbygge, så jag måste kolla med henne och se vad de satte in för fönster.

Sån där plastfilm som man kan köpa på typ Home Depot hade en kompis till mig i alla deras fönster på vintern, för där var det verkligen drag. Men jag kommer inte ihåg om de hade enkel glas, eller dubbel. :o)

Anne-Marie said...

Mimmi: Jag vet att en kompis i Oregon berättade att när hon och hennes man flyttade in i sitt nybyggda hus fick de beställa extra för att få dubbelglasfönster. Det verkade inte vara standard där. Jag tror att plasten i ramarna verkligen kan hjälpa till. Igår var det kallare här på morgonen och det var rena "insjön" på fönstren med all fukt. :) Det blir att torka under vintern så att det inte blir mögel.