Tuesday, September 21, 2010

Rösta på Sheriff


Rösta på Sheriff? Ja i USA gör man det. Poliskåren i USA består av olika delar: nationella (federal), för varje stat (state), "län" (county - vilket inte är riktigt som svenska definitionen av län men det finns ingen egentlig motsvarighet i Sverige till amerikanska "counties". Jag bor i Siskiyou County och sedan finns det 58 andra "län" i Kalifornien).

Och så finns det Sheriffs i varje län. Det är den högsta posten inom poliskåren i varje län. En stor skillnad mot Sverige är att man faktiskt väljer Sheriffs. Det vanligaste är att de sitter på posten under 4 år. Några få stater har kortare perioder. Tre stater har inga Sheriffs - Alaska (som inte har några län), Hawaii (som inte har några sheriffs alls), och Connecticut (som inte har några länsstyrelser). Som vanligt finns det skillnader mellan de olika staterna.

Som svensk känns det ovanligt att se valskyltar där man uppmanas (om man är amerikansk medborgare förstås) att rösta på en Sheriff. Eftersom det är val i november varje år i USA ser man skyltar för att välja Sheriff överallt.Det är olika slags val beroende på vilket år det är och i år är det så kallade "midterm elections"

Sheriffs har egna polisbilar som är märkta med Sheriff. De andra polisbilarna i mitt område säger antingen Weed Police eller Mt Shasta Police osv. Sedan finns Highway Patrol som är staten Kaliforniens polis. De är oftast ute på de stora vägarna för att ta fast t ex fartsyndare. Jag blir alltid lite extra på min vakt när jag ser någon slags polisbil. Jag har (peppar, peppar) aldrig fått någon bot och det är bara att hoppas att det fortsätter så. :)

8 comments:

uffe said...

Hej Anne-Marie!
Har foljt din blogg nu i over ett ar, men har inte postat nagot forut. Nu sag jag en sak jag maste kommentera dock. Jag skulle vilja saga att den svenska,oversattning ar nog fel ord men jag hoppas att du forstar anda, av Sheriff ar Sheriffen eller Sheriffer.

MVH Uffe/Swedaddyo

Rune said...

Ett förträffligt sätt att utöva direktdemokrati med Sheriffval. Sheriffen blir folkvald och blir tvungen att göra ett bra arbete.
Absolut något för Sverige att ta efter. Tänk en polischef som prioriterar folkets vilja, vilket inte förekommer alltid.

Anonymous said...

Gud så lärorikt att läsa din blog. Visste inte att man valden sheriff. Hurra för USA, jag gillar det. Trots allt är ju det makthavare...

Kram!

Anna, Fair and True said...

Får du rösta eller är det bara amerikanska medborgare som får rösta även i sheriff-valet? Fast du kanske är amerikansk medborgare också?

Anne-Marie said...

Uffe: Jag skrev den engelska/amerikanska varianten. Tror att folk förstår ändå. ;) Välkommen att skriva fler kommentarer.

Rune: Ja, kanske Sverige skulle ta efter för de högre polischeferna. Minns när Palme hade mördats och alla turer kring underliga polis"affärer".

Anne-Marie said...

Maria: Vad bra att du lär dig olika saker. Kunskap är aldrig fel. :) Jag vet inte hur korrupt det amerikanska polisväsendet egentligen är men jag har hört en del hårresande historier. Kram!

Anna: Nej, jag är inte amerikansk medborgare än. Jag har mitt green card. Och ja, det är bara amerikanska medborgare som får rösta i de olika valen i USA.

El Sueco said...

Röstade du i det svenska valet då? Vi fick ett rätt sorgligt resultat och turerna är inte klara än. Nyheten om att alla röster inte behandlats efter regelverket chockade mig. Jag vill så flytta från den här bananrepubliken...

Anne-Marie said...

El Sueco: Nej, det gjorde jag inte. Jag läste på DN att det tydligen fuskats litet till höger och vänster. Jag tror faktiskt det där med val och valresultat är samma sak på många håll. Här i USA är det ju absolut inte bättre.