Wednesday, September 8, 2010

Main Street i Weed

Eftersom jag numera bor "downtown" Weed har jag väldigt nära till Main Street som är huvudgatan. I måndags när jag var ledig tog jag en promenad i solskenet och fotade litet. Det ser väldigt ödsligt ut på bilderna - inga människor och inga bilar. Folk måste ha lämnat staden på Labor Day.

Weed grundades av en man som hette Abner Weed och han byggde också det timmerbruk som fortfarande finns här och är i full gång. En anledning till att han byggde det just i Weed var för att vi har så starka vindar här på vintern och man använde sig av vinden för att torka timret. Det går en järnvägsbana in till timmerbruket som fortfarande används. Den här målningen finns på en byggnad som ligger på den gata där jag bor.


Många människor i Mt Shasta området har hundar och katter och vi har en veterinärklinik på Main Street - Alpine Veterinary Hospital.


Från huset där jag bor kan jag faktiskt se en av Weeds barer. Det finns 3 barer på Main Street.


Black Butte Saloon - notera att de har en skylt som säger "No smoking" (syns inte helt klart tyvärr på bilden). I Kalifornien är det numera inte tillåtet att röka i barer.


När jag hyrde lägenheten i Lake Shastina hyrde jag av ett företag. Mannen som äger det företaget äger också den här baren/pizzarestaurangen/bowlinghallen.


Weed Bakery som grundades redan 1906 och är ett av Weeds äldsta företag. Har inte köpt något bröd där ännu.


En secondhand-affär som ägs av skolan där jag jobbar. Det är en fin affär med massor av kvalitativa varor. Har köpt några saker där under min tid i Weed.

7 comments:

olgakatt said...

Tack för promenaden! Men visst får man känslan av barnboken "Pelle är ensam i världen" när det inte syns en enda människa.
Fantasifull arkitektur! Huset med de sneda fönsterna ser märkligt ut.

Katarina said...

Kul att få se Weed,, kändes lite öde och folktomt eller är det bilderna som ger mig som läsare den känslan?

Jag måste kolla in på CA kartan hur Weed ligger i förhållande till de områden jag besöker vid mina CA resor. Ev. blir det CA igen till Thanksgiving, men i ärlighetens namn, jag är trött på alla resorna, just nu..

Heather Lundquist said...

Jag trodde Weed i Cali var döpt efter marijuana ;-) haha Nu vet jag!

Annika said...

Nästan lite vilda västern stuk över Weed. Tycker det ser gulligt ut. Skulle gärna besöka staden.
TACK för promenaden! DU får sååå gärna visa mer!!
ALLA verkar ha dragit OUT of town över Labor Day, haha!!
Kram!!

Katarina said...

Grattis till din utmärkelse som en av de bästa resebloggarna, på plats 23! Det är du verkligen värd!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Varsågod! Jag vet - jag undrade var alla människor höll hus i måndags. Men Labor Day är en stor helg här och massor med människor reser bort. Huset med de sneda fönstren är en bar - kanske därför ;).

Katarina: Det var folktomt! Såg varken människor eller bilar. Så brukar det inte vara men då står det i gengäld bilar i vägen och blockerar husen. Weed ligger ca 45 minuter från gränsen till Oregon. Brukar du hålla till i San Francisco området eller är det längre söderut? Vi ligger långt från alla stora städer. Och TACK för dina ord om min utmärkelse. :) Ja, jag blev verkligen glad att jag fanns med på listan. Kanske du också kommer med ännu högre upp?

Anne-Marie said...

Heather: Jag tänkte bland annat på dig när jag skrev inlägget eftersom du undrade var namnet Weed kommer från. Många i Weed använder tyvärr marijuana men namnet kommer från Abner Weed.

Annika: Jag tänkte själv på att bilderna hade litet västernstuk över sig när jag lade ut dem. Den känslan får man faktiskt inte egentligen när man åker genom Weed, men visst är stilen annorlunda jämfört med t ex östkusten. Ja, alla hade åkt från Weed. :) KRAM!