Thursday, September 16, 2010

Fredagstemat: Min värsta noja

Återigen är det Olgakatt som är värdinna för fredagstemat. Idag gäller "Min värsta noja".
Krypande och krälande gifta insekter och andra otäcka kryp är nog min värsta noja. Och här i Kalifornien finns det gott om dem.

Min första resa till USA gick till Los Angeles - jag besökte ett par vänner som också var de drivande krafterna för en av de största miljörörelserna där, Tree People. Deras huvudkvarter ligger i Beverly Hills i ett naturområde och där bodde jag tillsammans med några av deras volontärer. Vi gick en promenad en dag och mitt på vägen fanns några skallerormar. De hördes och vi stannade upp - jag mer nervös än de andra. Det är mitt enda möte med skallerormar och jag hoppas det blir mitt enda möte.


När jag senare flyttade till USA kom jag även i kontakt med skorpioner och svarta änkan-spindlar. På somrarna kom det alltid in några skorpioner på nedre plan i det hus Michael och jag bodde i. De var mycket svåra att se genom att de var mörka och vi hade en mörk heltäckningsmatta med mönster som liknade dessa skorpioner. De fanns också i duschen på nedre plan några gånger. Michael tog hand om skorpionerna men det var obehagligt att veta att de kom in i huset.


Jag har ett par gånger skrivit om svarta änkan-spindeln här på bloggen. Den är giftig och mycket svår att döda. Av någon underlig aneldning har jag vid två olika tillfällen fått dessa spindlar under min bil. Båda gångerna har jag fått hjälp att sätta av "bug bombs" undertill. Förra sommaren dödade jag en med WD-40 som jag sprutade. Det kändes mycket obehagligt att veta att de satt undertill eftersom man ju öppnar och stänger bildörrarna.


Även om jag vet att myror inte är gifta och farliga tycker jag inte om dem. Jag hade ju alldeles nyligen en myrinvasion i huset jag bor i. Som tur är verkar de i stort sett ha försvunnit - såg några få häromdagen. Jag hoppas på att svalare väder skall göra att de försvinner. Vi har fortfarande högsommarvärme här.



Nu skall jag tänka på något annat - känns som om det kryper och krälar efter det här inlägget.

Alla bilder kommer från internet.

15 comments:

Tord said...

Huva säger jag bara!

Musikanta said...

Delar verkligen din noja! Min MM brukar ta hand om spindlarna när någon invaderat huset. Skorpioner har vi som väl är inte i det här landet och inte några giftiga spindlar heller! En fördel med att bo i ett land där det är kallt för det mesta.

Intressant att läsa ditt inlägg - hittade hit när jag skulle ta reda på vad noja EGENTLIGEN betyder på Google...
Musikanta

Musikanta said...

Delar verkligen din noja! Min MM brukar ta hand om spindlarna när någon invaderat huset. Skorpioner har vi som väl är inte i det här landet och inte några giftiga spindlar heller! En fördel med att bo i ett land där det är kallt för det mesta.

Intressant att läsa ditt inlägg - hittade hit när jag skulle ta reda på vad noja EGENTLIGEN betyder på Google...
Musikanta

Musikanta said...

Delar verkligen din noja! Min MM brukar ta hand om spindlarna när någon invaderat huset. Skorpioner har vi som väl är inte i det här landet och inte några giftiga spindlar heller! En fördel med att bo i ett land där det är kallt för det mesta.

Intressant att läsa ditt inlägg - hittade hit när jag skulle ta reda på vad noja EGENTLIGEN betyder på Google...
Musikanta

Musikanta said...

Hade lite för bråttom tydligen med att posta min kommentar som trefaldigats! Du kanske kan ta bort två av dem - hittar ingen papperskorg att klicka på.

olgakatt said...

Skorpioner i duschen skulle jag inte gilla! Bara djuren håller sig till sin egen miljö har jag ingenting emot dem. Då får man bete sig själv så att varken man själv eller de kommer till skada, helst.

Hur kom du på att du hade svarta änkor under bilen? Dom borde vara svåra att upptäcka.

Annika said...

Men fy, jag ryser bara jag ser bilderna! =)

Lotta said...

Svarta änkor är nog inte att leka med. Är de inte ganska små och svåra att upptäcka? Fy så läskiga! Den nojan hade jag också haft om jag visste att sådana fulingar kunde sitta under bilen ibland...

Annika said...

Svarta änkor har vi här också, de gömmer sig ju gärna på mörka ställen som garage och källare. USCH!
Skorpioner har vi inte. TUR det. JAG hade inte kunnat sova ;-)))
Bara vetskapen om att du hade dem i huset, huvaligen!!!
Kram!

Anna, Fair and True said...

Jag är inte rädd för spindlar och sådant fast om jag bodde där du bodde skulle jag nog vara där. Och skorpioner är typ värre än spindlar :(

Anne-Marie said...

Tord: Bra sagt!

Musikanta: Välkommen hit! Intressant att Google redan hade listat "noja" med mitt inlägg. Vanliga spindlar kan jag klara av men de giftiga är inte kul. Såg på ditt eget "noja-inlägg" att du har höjdnoja. Jag förstår dig till 100%. Kan inte gå nära en brant kant och höga stegar är mycket obehagliga.

Olgakatt: Håller helt med dig. Djur och insekter skall hålla sig till sin miljö. Jag såg spindelväv komma från bilens underdel/sida till marken och den återbildades varje dag. Som tur var upptäckte jag denna spindelväv. Svarta änkan har en otroligt stark och seg spindelväv och de bygger upp den varje dag. Spindlarna åkte alltså med bilen vart jag än åkte. Jag är inte ensam om det här - en bilmekaniker sade att han sett en hel del bilar med svarta änkor undertill.

Anne-Marie said...

Annika: Visst är de obehagliga. Och att veta att de lever här naturligt runt omkring oss i Kalifornien.

Lotta: Ser man en oregelbunden spindelväv och en mörk spindel som sitter upp och ned då är det till i stort sett 100% en svarta änkan. De har ett rött timglas på kroppen så ser man det är det inga tvivel. Det är bara honan som är giftig, inte hanen. De kommer ofta fram på kvällen och sitter upp och ner i spindelväven.

Annika: Svarta änkor finns nog i stora delar av USA. Och sedan finns ju Brown Recluse som jag inte skrev om eftersom jag (peppar, peppar) inte stött på en sådan själv. Skorpionerna kom faktiskt upp på över plan i huset en eller två gånger. Jag gick alltid med tofflor efter det. Kram!

Anne-Marie said...

Anna: Vanliga husspindlar är jag inte rädd för utan det är de giftiga. Skorpioner är obehagliga tycker jag. Och de kan dyka upp var som helst. Jag glömde att skriva om en tusenfoting på Hawaii som är giftig. Vi såg några sådana när vi bodde där.

Anna - Man ser floden said...

Hej,

Usch för dylika varelser. Här i Portugal är våra skorpioner mycket mindre och gulsvansade. Inte heller så giftiga. Men vi är alltid beredda på att hitta någon när vi lyfter på något.

Jag vill också gratulera till din 23:e plats på minTur.se. Mycket välförtjänt.

Anne-Marie said...

Anna: Välkommen hit! Det låter ju bra att de inte är giftiga i alla fall. Inte trevligt i vilket fall som helst med skorpioner. Tack! Det var riktigt kul att få den utmärkelsen från minTur.se.