Thursday, September 2, 2010

Fredagstema: Lekar jag gillade när jag var liten

Fredagstemat drar igång igen nu i september och den här månaden är det Olgakatt som står som värdinna.

Det får bli lånade bilder eftersom alla bilder på mig som barn finns som diabilder i min mammas lägenhet.

Jag växte upp på den tiden när barn faktiskt lekte utomhus. ;) Det var på den tiden när det fanns en eller två svartvita TV-kanaler och dataspel var något som inte ens hade uppfunnits. Det är alltså länge sedan. :)

Eftersom jag var enda barnet lekte jag rätt ofta för mig själv. Jag hade ett par lekkamrater men det var ju inte alltid de fanns till hands. Det var en bekymmerslös tid med lekar och inget inrutat schema.

Inomhus minns jag att jag tyckte om att leka med mina dockor. Det fanns en rätt stor samling - jag var alltså enda barnet och blev nog litet bortskämd. Dessutom var jag min farmors enda barnbarn. Det blev en hel del paket både till jul och födelsedagar. Barbie var en av favoriterna men det fanns även andra dockor - både stora och små. Eftersom vi bodde i ett rätt stort hus hade jag eget rum och där fanns det en spis som min pappa tillverkat av en stor kartong. Jag hade också en full uppsättning med kökssaker. Jag gillar att laga mat, kanske det grundlades då.


Men det var inte bara flicksaker jag lekte med. Jag hade en hel del bilar som jag lekte med både inom- och utomhus. Vi hade en stor grusplan utanför huset (som alltmer liknade en gräsmatta allteftersom åren gick :)) och där skapades det vägar där bilarna kunde köra.


Att bygga kojor var också en populär lek. Mest inomhus eftersom det inte riktigt fanns några bra ställen utomhus. Minns att det var speciellt poppis om åskan gick. Man kunde gömma sig i kojan då!

Att hoppa hopprep var en självklar del av min uppväxt. Det gick bra att göra själv men självklart var det kul med flera som var med. Under mellanstadiet minns jag att hela klassen hoppade långrep på rasterna. Gör man det nuförtiden?
Hularingen (heter det så?) Var en stor grej under en period. Man skulle snurra en rätt stor plastring runt midjan. Och var man riktigt duktig kunde man snurra den runt benen också. Så här avancerad blev aldrig jag - ser rätt intressant ut. :)

Min pappa var otroligt händig så han byggde en stor gungställning. Det var en mycket stadig gungställning - allt han byggde var otroligt rejält. ;) Det var en favorit i trädgården. Jag och granntjejerna gungade och sjöng - på den tiden var en norsk tjej - Anita Hegerland - en favorit och vi sjöng bland annat hennes sånger.

På vintern var det skidåkning, pulka och snögubbar som gällde. Det fanns faktiskt snö och mycket snö även i Stockholm på den tiden.

Det var tider det.

16 comments:

Freedomtravel said...

Själv har jag ett helt "traumatiskt" minne av Barbiedockor... Min dagmamma hade massor av dem, i ett rum nere i källaren. Och hon hade för sig att alla dagbarn skulle leka med dem, varje dag, kl 3... Jag gillade inte dockor, så jag lekte inte utan satt i ett hörn den där Barbie-timmen mellan 3 och 4. En dag var de andra barnen sjuka och jag satt ensam i Barbie-källaren. Jag var säkert väldigt tyst, så hon ropade: "Leker du?" "Ja", ropade jag snällt.

Sen fick jag ta med en brandbil hemifrån som jag kunde leka med... Nu har jag skaffat en husbil, den är också kul att leka med ;)

Nilla said...

Vilket roligt tema detta var. Några egna Barbie-dockor hade jag aldrig. Men det gjorde ingenting för vi lekte med dem hemma hos en kompis. Tänk vad roligt man hade! Jag leker gärna med mina barn och uppmuntrar dem till lekar. Men det är är också tv-spel som lockar dem en hel del... Ha det så gott.

Anonymous said...

Vi kallade hularingen för rockring.

Att hoppa hopprep kan jag sakna än idag. Särskilt s.k. långrep när två höll i och snurrade och en hoppade. Och dubbelrep! Då blev det knepigt värre.

Anonymous said...

Å, vilket härligt inlägg. Vi är verkligen uppväxta i samma generation för jag kände igen mig i allting. Jag lekte jämt. Ringen vi snurrade runt midjan kallade vi rö "rockring". Så hoppade vi mycket "twist" ock som var ett stort resårband två höll kring sig och så skulle man hoppa olika kombinationer över det.

Och jag älskade att klättra i träd. Lekte också mycket själv i skogen bl.a., men eftersom jag växte upp i ett miljonprogram så fanns det alltid barn ute på storgården som var ett paradis för barn där man kunde leka utan att ha föräldrar närvarande (de såg oss alltid genom fönstret och kunde skrika när maten var klar).

Och jojo... det fanns hur mycket som helst...

Kram!

Heather Lundquist said...

Här är mitt svar =)
http://husmor-i-usa.blogspot.com/2010/09/fredagstema-lekar-jag-gillade-nar-jag.html

Trevlig helg!

Annika said...

Det låter precis som då jag var barn det där :-)
SÅ jag känner igen mig i rubbet!
Rockring sa vi om hula "hoopen" också.
Och vi lekte hela tiden, både i ute och inne. Alla var vi fulla av lekar och upptåg, vad roligt det var.
Nu leker visserligen K mkt ute också, men det är öven en massa dataspel, wii och DS som gäller + att TVn har 1800 kanaler, typ ;-)

Ja, det är ett så roligt tema detta.
Kram!!

olgakatt said...

Just det, Anne Marie - det var tider, det!
Man minns mer och mer när man läser hos alla er andra. Särskilt kul är det att vi är så många som har barnasinnet kvar!

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Men vilka traumatiska minnen lekar kan vara. Kul historia. Brandbilen kanske ligger mer i linje med vem du är som person.;) Och som sagt, nu har du en stor bil att leka med nu!

Nilla: Barbie verkar vara en självklar sak för de allra flesta tjejer. TV-spel fanns inte på "stenåldern" ;) - intressant egentligen hur leksaker ändras. Något jag helt glömde var Lego - det lekte jag mycket med. Ha en fin helg!

Matilda: Rockring! Visst hette den så. Skulle nog trassla in mig totalt i hopprep idag eftersom jag inte hoppat på säkert 40 år snart. Dubbelrep testade vi också minns jag och det var minst sagt knepigt.

Anne-Marie said...

Maria: Rockring hade jag glömt att det hette. Twist hoppade jag också. Det här inlägget skulle ju ha kunnat bli hur långt som helst. :) Att klättra i träd var jag nog litet för feg att göra. Och de träd vi hade i trädgården passade inte riktigt. Ja, det fanns egentligen hur mycket som helst att göra. Att måla och rita glömde jag också att skriva. Det gjorde jag alltid. Kram!

Heather: Lämnade en kommentar på ditt inlägg. Trevlig helg!

Anne-Marie said...

Annika: Kul att läsa om dina lekar på din blogg. Och visst lekte man jämt. Det var 24/7 nästan. Jag tror att TV har tagit över mycket även om barn självklart leker fortfarande. Men att ha en eller två svartvita kanaler som slutade sända vid 22-tiden kanske var litet annorlunda. ;) Trevlig helg! Kram!

Olgakatt: Jättekul tema även om bilderna inte blev egna bilder. Det kändes som en enklare tid på något sätt. Man tog sin cykel eller hoppade rep och så var det bra med det. Trevlig helg!

Katarina said...

Känner igen mig i det du skriver.. Idag ser man inte ett hederligt enkelt hopprep på skolgården!

Barbie dockorna,, usch ja,,,

Kul tema! Kram

Lotta said...

Jag älskade Barbie och faktiskt kan jag fortfarande gå och sukta i leksaksaffärerna. Tänk så mycket det finns nu som inte fanns då!

Just ja, rockring var roligt! Vi hoppade också långrep och twist.

Anna, Fair and True said...

Min morfar tillverkade flera dockmöbler till (både till stora dockor och Barbie) och jag gjorde en säng i slöjden också som är fin faktiskt. Morfar tillverkade också ett dockskåp till mig men tyvärr finns det inte kvar efter att min kusin hade det :(

Jag var ganska duktig på att hula när jag var liten men när jag provade på en fest för några år sedan var jag jättedålig. Krävs träning kanske :)

Anne-Marie said...

Katarina: Så hopprepen är på väg ut kanske. Barbidockorna är ju kanske ingen höjdare men jag minns att jag tyckte det var rätt kul. Sedan hade jag ju andra dockor också som var litet mer "normala". ;) Kram

Lotta: Barbie känns som en svunnen del av mitt liv. Har ingen längtan längre. Hade jag barn kanske det vore annorlunda.

Anna: Dockskåp kan vara fina om de är välgjorda. Vad trist att du inte har det kvar längre. Jag tror inte att jag skulle kunna hantera rockringen längre. Minns att det tog ett tag som barn att få "ordning" på hur man gjorde.

Annika said...

Säger som du: Det var tider det! När barnen faktiskt var ute och lekte med saker som inte hade sladd eller batteri =)

Anne-Marie said...

Annika: Visst var det en annan tid. Det verkar som om vi som har skrivit om det här med lekar är litet äldre eftersom vi har samma erfarenheter. Kul! :)