Monday, September 27, 2010

Choklad

Innan jag går in på något helt annat vill jag bara tacka för alla intressanta kommentarer på mitt förra inlägg! Självklart förstår jag att jag inte har hängt med i allt som hänt i Sverige de senaste 13 åren och att mycket ändrats. Några inlägg berättar också om äldre personer som jobbar kvar. Jättehärligt att höra! Något som jag tyckte var intressant var att först den 1 januari 2009 kom det en lag i Sverige som förbjöd åldersdiskriminering!

http://www.stockholmnews.com/more.aspx?NID=5726

Nåväl, nog om ålder. Dags att skriva litet om choklad. Nyligen skrev the American Heart Association om en studie som hade gjorts kring svenska kvinnors chokladätande och de hälsoeffekter man fann. Man gjorde också en jämförelse med den sortens choklad som finns i USA och hur den påverkar hälsan.

Studien hade pågått i 9 år och omfattade runt 31,000 svenska medelålders och äldre kvinnor. Det man tittade på var hur högkvalitativ choklad (vilket Sverige tydligen har) gav mindre risker för hjärtbesvär och verkade ha en del positiva effekter. Tydligen har chokladen i Sverige en större del kakao än vad den mesta chokladen har i USA.
Även om 90% av all choklad som äts i Sverige är mjölkchoklad innehåller den runt 30% kakao medan chokladen i USA bara behöver innehålla kring 15% kakao.

Det här förvånar mig inte alls eftersom amerikansk choklad inte alls verkar lika "kvalitativ" som den svenska. Var glada ni som kan äta Marabouchoklad. :) Jag är ingen stor chokladätare men tycker det är gott att då och då äta litet choklad. Amerikansk choklad är inte lika god som den svenska. Det är bara att konstatera. Och då det inte finns något IKEA i närheten kan jag inte enkelt få tag på svensk choklad.

Hershey's är den största chokladtillverkaren i USA. En av Hershey's "flaggskepp" är "Hershey's Kiss". Det är en liten "droppe" i konisk form som är "inslagen" i folie i olika färger. Idag tillverkas runt 80 miljoner "kyssar" varje dag.

Mataffären i Mt Shasta säljer flera olika Hershey's produkter men de har även litet mer "hälsosam" choklad. Flera olika ekologiska chokladmärken och till och med Lindt-choklad finns.

Lindt är ett chokladföretag i Schweiz. Den choklad som finns i USA tillverkas här men håller litet mer Europeisk "standard". Den har blivit en favorit för mig på sista tiden.

Hershey's är som sagt USAs största chokladtillverkare och de dominerar marknaden.


Cadbury är ursprungligen ett engelskt chokladföretag men i USA tillverkas Cadbury choklad också av Hershey's.


Den ekologiska chokladen finns också och är givetvis dyrare. Newman's Own (skådespelaren Paul Newman grundade företaget) tillverkar även choklad.



Nästa gång jag kommer till Sverige skall jag ta och frossa i Marabou choklad eftersom den är väldigt god. :)

16 comments:

Mimmi said...

Jag gillar också Lindt's choklad. Herseys är rent ut sagt disgusting. Yuck! Äckligare choklad får man verkligen leta efter. Och de där Hersey's Kisses - fy så äckliga de är.

Som jag har nämnt förr, så har jag IKEA, och andra Svenska butiker här, så jag kan få tag i Marabou när jag vill, men jag har inte köpt det på ett bra tag, då jag är helt frälst i Lindt choklad. :o)

Saltistjejen said...

Ja urk Herseys choklad är tycker jag OÄTLIG!!! Den smakar bara fett och socker. inte alls choklad!!! plus tt den har ngn konstig eftersmak tyckr jag som skaar rent ut sagt äckligt....! Blä!
Haha, annars är jag faktiskt itne så nog ame d choklad, men just herseys har jag svårt för och äter aldrig.
Kram!

Tord said...

Hehe, Marabou ja. Vi hade med oss massa Marabou till dotterns kompisar och tränare. Alla gillade den. :-) Dock var det ingen som gilla salt godis.

Annika said...

Hershey har en bismak av...KRÄK!!! Måste vara bland de äckligaste som finns i chokladvärlden!
Ja, jag älskar marabou, men jag tror jag älskar Fazer ÄNNU mer!!
OCH Godiva!!!
Kan tipsa dig om Ritter Sport. DET tycker jag är en riktigt GOD choklad (tysk) som man kan köpa nätan överallt.
Underbar!!!
Har IKEA i närheten, men kan berätta att IKEAS egen choklad kan tävla med Hersheys, den är INTE god.
KRAM!!!!

Trillingnöten said...

Hersheys smakar skit :) Tyvärr. Så är det. Tacka vet jag Marabou och Lindt. Det kan man iaf äta :)

Katarina said...

Jag får nog säga som de andra, Hersheys choklad är banne mig inte choklad!

Mina svärföräldrar i Ca skickade mig förra veckan en bunt choklad från USA,, jo, de vet att jag älskar choklad.. Men,, de bruna bitarna som skulle smaka choklad, ligger fortfarande kvar i kylskåpet av någon anledning...

Anne-Marie said...

Mimmi: Det verkar som om samtliga som kommenterat inte tycker om Hershey's. Den smakar inte alls som svensk och europeisk choklad. Kanske det beror på att den innehåller mindre kakao. Lyckliga du som har tillgång till olika affärer som säljer svenska varor. Det vore så roligt att ibland kunna köpa litet svensk mat.

Saltis: Så du hör också till Hershey's-"hatarna". ;) Jag har faktiskt aldrig provat den ekologiska chokladen eftersom den är dyr men det borde jag kanske göra någon gång och se hur de står sig jämfört med Lindt-chokladen. Kram!

Anne-Marie said...

Tord: Saltgodis tror jag är något som man måste lära sig att äta. Jag tyckte till exempel inte om sill tills jag var litet äldre men nu hör sill till mina favoriter. Men det var mat som jag lärde mig att tycka om. Kanske det är något liknande med saltgodis. Kan tänka mig att de gillade Marabou. :)

Annika: Du gillar uppenbarligen inte Hershey's. ;) Jag vet inte om jag riktigt tycker så illa om Hershey's men visst kan den inte jämföra sig med utländsk choklad. Ritter Sport har jag aldrig sett här. Du glömmer bort att Weed och Mt Shasta är väldigt små städer. ;) Lindt får jag vara glad för. Jag fick choklad av min chef som besökt IKEA tidigare i våras och det stämmer - den var inte särskilt god. Har förresten sett att Dove har en choklad. Har du smakat den? Tror inte att jag skulle köpa deras choklad. KRAM!

Anne-Marie said...

Trillingnöten: Vi kan helt klart nu med säkerhet utnämna Hershey's till en i stort sett oätlig choklad. :) Lindt var en trevlig överraskning. Kanske det är därför den kostar dubbelt så mycket som Hershey's.

Katarina: Kanske det inte är choklad. Innehåller den så litet kakao kan det ju inte alls bli samma smak. Det är väl som med bakverk, kakor etc i USA - alldeles för sött och fett. Kanske du skulle ta och slänga chokladen. ;)

Mimmi said...

Dove chokladen är inte lika osmaklig som Hersey's, men jag provade en gång (blev suktad av reklamen), men den var en besvikelse den med. Den enda ätbara Amerikanska chokladen är Ghirardelli - köper ibland deras små fyrkanter.

http://shop.ghirardelli.com/

Här är en website för en butik som vi har här i MA, där du kan beställa Anthon Berg, Cloetta, Fazer, Marabou m.m.

http://www.giftchaletauburn.com/shop/index.php?main_page=index&cPath=3_11

:o)

Anonymous said...

Ååå, choklad är viktiga grejer, helt klart.

Om du visste vad många olika sorter av Marabous choklad det finns nu. Min favvis är den med apelsincrisp, men alla är goda på sitt sätt. Det har kommit en ny med polkagrisar som jag inte provat ännu samt att de kör med sommarchoklad (jordgubber) samt vinterchoklad (med julkryddor). Ja, hyllorna i butiken är fullsmockade med choklad helt enkelt.

Den där Hershey's verkar definitivt inte något för mig. Kanske jag ska gå in på en amerikans shop i Stockholm och bara köpa en liten kaka så jag kan vara med i äckligaste-jag-ätitklubben ;-)

Bland amerikanska snacks är min favorit honungsrostade jordnötter!

Kram!

Anne-Marie said...

Mimmi: Du verkar vara en riktig choklad"expert". ;) Då avstår jag från Dove. Tack för länken. Skall kolla in den - du vet inte hur lycklig du är som bor med så mycket skandinaviskt omkring dig. :)

Maria: Det visste jag inte att det finns säsongsbetonad choklad. Måste vara "nymodigheter" sedan jag flyttat. Jag tycker du skall prova Hershey's och se om du vill höra till klubben. ;) Jag tycker inte man kan säga att den smakar kräk men den smakar definitivt inte som svensk choklad. Kram!

Anna, Fair and True said...

Intressant! Både studien och det faktum att Marabou har 30% kakao och Hershey's bara 15%. Det förklarar den äckliga smaken!

Den där Green & Blacks-chokladen finns i Sverige också.

Anne-Marie said...

Anna: Jag tyckte också att det var intressant att läsa om den här studien. Och att det rörde svenska kvinnor! Bra att du "uppdaterar" mig om vad som finns i Sverige. ;)

Nilla said...

Herseys minns jag från mitt au-pair-år. Inte gott. Det säljs många goda chokladsorter i Sverige. Jag gillar mörk choklad bäst! Marabou är helt okej men jag gillar bättre Anthon Berg och Karl Fazer. Lindt är också bra. Någon gång får man lyxa till det med något ännu exklusivare t ex Amedei!

Anne-Marie said...

Nilla: Det verkar som om alla svenskar är överens att Hersheys inte är någon god choklad. :) Anthon Berg är inte dumt. Fazer var länge sedan jag åt. Amedei har jag aldrig hört talas om. Får ta och kolla på nätet vad det är för choklad. Här säljs den i alla fall inte i affärerna.