Wednesday, September 1, 2010

Bilförsäkringar

I bilens förlovade land är det givetvis viktigt med bilförsäkringar. Tillsammans med reklam om läkemedel och olika slags antibakteriella produkter är nog reklamsnuttar för olika bilförsäkringsföretag bland de vanligaste på TV.

De som har absolut flest reklamsnuttar är Geico, Progressive och Allstate.
Geico har en söt liten geckoödla som gör reklam. Han är grön och fin och verkar väldigt smart. ;) Han lär vara lika välkänd som "peanut butter and jelly" här i USA. Det är ett vanligt och populärt smörgåspålägg här i Staterna. När vi bodde på Hawaii kom det in en geckoödla som faktiskt blev litet av ett husdjur under ett tag. Konstigt men sant.



Progressive har en klämkäck ;) tjej som berättar om hur otroligt mycket pengar man kan spara på bilförsäkringar genom att Progressive har en service som låter folk jämföra olika bolag och på så sätt hitta det lägsta priset. De har faktiskt funnits sedan 1937 så det är ett etablerat bolag. Och man kan få massor med rabatter som Flo i videon berättar:



Mitt bolag heter Allstate. De har försäkringar för bilar, motorcyklar, båtar, husbilar. Dessutom har de hemförsäkringar och om man hyr sin bostad kan man få en försäkring för det med. Livförsäkringar har de också. De har funnits sedan 1931 och är det näst största försäkringsbolaget i USA. Man kan få massor med rabatter också genom Allstate - jag har "lyckats" få rabatter för "Good driver", "Economy Car", "Loyalty Discount", Multiple Policy" (jag har en så kallad "renter's insurance" genom Allstate tillsammans med bilförsäkringen) och "Distinguished Driver". Deras senaste reklaminslag är en "galen man" som orsakar alla möjliga små och större katastrofer - men om man har Allstate är allt okej. :)

16 comments:

Trillingnöten said...

Jag älskar Allstate-reklamen! Jag tyckte skådisen var ruskigt läskig :) Progressive är också okej. Och Geico var roligast när den precis kom ut :)

Tord said...

Jo, de har man sett när man ligger på hotellrumet och kollar TV. Skulle vara roligt och veta om det är någon som betalar fullt pris. Har aldrig fattat om bilförsäkringen följer bilen eller föraren i US? Har får så många olika förklaringar om bilförsäkringar. Och sedan när man hyr bil, vilken jungel att veta vad man skall välja bort....

Anonymous said...

Ha, ha vilken söt ödla!

olgakatt said...

Försäkringar är en djungel även i Sverige. De olika bolagen tycks anstränga sig att krångla till allting så att det blir omöjligt att jämföra och veta vad man får för sin premie, suck.

Annika said...

Visst är det en djungel med försäkringarna, en ren djungel.
Inte lätt att veta vad dom är bäst. Vi har USAA. Och du har rätt, man ser de där reklamsnuttarna till förbannelse.
Geico hade ju sina cavemens där ett tag också, och de gjorde ju braksucce.
Kram!!

Anonymous said...

Ja, detta med föräkringar känns alltid som att man tar på sig ett eget ansvar med tanken "valde jag rätt nu" i bakhuvudet.

Ofta har jag faktiskt tagit försäkringar på grundval av att jag haft nöjda kompisar som tillhört bolag X eller X.

Hoppas du aldrig behöver råka ut för något otäckt i trafiken. Kram!

Heather Lundquist said...

Jag har State Farm för alla andra försäkringar är dyrare. Vi får många rebatter, precis som Progressive. Vi har dom för lgh försäkring också... inte bara bilar =)

Anne-Marie said...

Trillingnöten: Visst börjar Geico bli litet småtjatig. Och jag börjar nog tröttna på klämkäcka Flo också ;). Allstate har bytt stil litet grand tycker jag. De hade tidigare den svarte mannen (vet inte vad han heter) som var med i all deras reklam.

Tord: Det var en bra fråga. Jag vet faktiskt inte vad/vem försäkringen följer. Eftersom jag kör bilen borde det ju ha med mig att göra, men man vet aldrig. Håller helt med dig om hyrbilar och djungeln med tilläggsförsäkringar.

Matilda: Visst är han söt. ;)

Anne-Marie said...

Olgakatt: Jag var lyckligt ovetande om bilar och försäkringar när jag bodde i Sverige eftersom jag aldrig hade någon bil. Mina föräldrar hade heller aldrig någon bil. Jag tror de gör det krångligt med avsikt faktiskt.

Annika: Hade helt glömt bort Geicos cavemen. De var litet småkul - i lagom portioner. Jag tycker det är en djungel kring försäkringar överhuvudtaget i USA. Jag minns att jag aldrig riktigt fattade det här med sjukförsäkringar till 100% när jag var tvungen att ha en privat sjukförsäkring. SÅ glad att jag har min försäkring genom skolan nu. Kram!

Anne-Marie said...

Maria: Det är alltid bra med rekommendationer tycker jag. Om jag skall handla en sak via nätet kollar jag alltid t ex Amazon eller andra sajter som har recensioner. Likadant är det ju med försäkringsbolag egentligen och det borde finnas recensionssajter för dem också. Kram!

Heather: Det verkar som om alla stora försäkringsbolag har försäkringar också för hem, lägenhet, liv osv. State Farm ser man inte så ofta i reklaminslag. Men de är väl också rätt stora.

Freedomtravel said...

Är det dyrt med bilförsäkringar?

Freedomtravel said...

Är det dyrt med bilförsäkringar?

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Det beror helt på vilken stat man bor i och var i staten man bor. Går tyvärr inte att ge ett rakt svar. I Kalifornien är bilförsäkringar överlag mycket dyrare än vad de är i Oregon. På Hawaii var det också rätt dyrt. Jag betalar runt $290/6 månader för min bilförsäkring. Det är efter alla rabatterna. I Oregon betalade jag kanske hälften av vad jag gör här.

MImmi said...

Menar du att du bara betalar $290 för 6 månader??

Min försäkring för en 2002 Volvo V70 går på $1,144 för ett år. Och då har jag bara det nödvändigaste man måste ha, och jag har utmärkt driving record.

Men å andra sidan så har jag för mig att MA tillhör de värsta vad gäller bilförsäkringar. Många av de nationwide kända försäkringsbolagen tecknar inte ens bilförsäkringar i MA pga. jobbiga regler här (vet inte exakt vad det är), så det ger ju mindre konkurrens.

Mimmi said...

Glömde skriva att jag har MetLife som försäkringsbolag, och har haft min försäkring hos dem i snart 15 år. :o)

Anne-Marie said...

Mimmi: Ja, det är vad jag betalar. Har en litet äldre bil än vad du har. Den är från 1999. Det verkar som om MA har många "specialregler" inom olika områden. Minns att det var några underliga regler som kom i och med svininfluensavaccinet förra året.