Tuesday, September 14, 2010

Betala "utility bill"

I USA kallas till exempel el, vatten, avlopp, sophämtning, osv för "utilities". Här i Weed får man varje månad en räkning från City of Weed för "water/sewer/garbage", dvs vatten/avlopp/sophämtning. Den kommer inte via nätet utan det är en hederlig, gammaldags räkning i posten. Det går heller inte att betala den via nätet utan man måste betala den antingen via check eller money order och skicka med posten eller också åker man till City of Weeds kontor och betalar inne på deras kontor eller lämnar det i deras "drop off" utanför kontoret. Inte särskilt modernt inte. :)

Idag begav jag mig till City of Weeds kontor för att betala min räkning. När räkningen kom stod det att jag hade en kredit vilket ju verkade bra men efter ett telefonsamtal med kontoret framkom det att det var mina hyresvärdars kredit så det var bara att betala. Det är en fast summa varje månad oavsett hur mycket vatten och sopor man har. Har man använt riktigt mycket vatten kan det kosta mer.

När jag kom dit idag ville de först inte ha min betalning men då jag visste att krediten inte gällde mig fick jag bara säga att jag skulle betala. Betalar man inte får man förseningsavgifter så det är lika bra att vara ärlig.

Weed City Hall där man bland annat betalar sin "utility bill" och det finns även en liten rättssal.


Här kan man lämna sin betalning om kontoret har stängt. Skylten, som finns utomhus, har nog funnits ett bra tag. ;)


Jag får litet 50- eller 60-talskänsla av Weeds Utility Office.

13 comments:

Saltistjejen said...

Oj måste du betala den "in person"?!? Vi får vår adderad till hyran- Så vi betalar allt när hyran betalas.

Malin said...

Men visst kan du sätta upp billpay genom din bank så du slipper skicka en check själv. Men du måste så klart betala genom internet banking då.
Eftersom jag bor i USA så använder jag checkar ganska ofta, men inte till att handla, utan mest som skolavgifter för barnen osv.

Anna, Fair and True said...

Ja, det var verkligen gammalmodigt! Trodde iaf Kalifornien var lite modernt vad gäller IT med Silicon Valley och allt!

Marie said...

Wow, tittar man på skylten får man ju känslan av att tiden har stannat upp! Intressant!

olgakatt said...

Tänk att det finns vrår som liksom stannat upp i tiden ett tag!
Litet mysigt men säkert onödigt krångligt ibland.

Katarina said...

Jobbigt, att betala den personligen,, man har blivit bortskämd med sina e räkningar.

Här på Filippinerna är det också check som gäller, men jag kan gå till subdivisonens kontor och betala så gott som alla räkningar.

Anne-Marie said...

Saltis: Glömde skriva i mitt inlägg att i många fall är W/S/G inkluderat i hyra om man hyr sin bostad. Men inte nu i mitt fall - kanske beroende på att det är ett fristående hus jag bor i nu. När jag har bott i lägenheter har det varit inkluderat. Kram!

Malin: Jag vet faktiskt inte om det här kontoret "klarar av" att hantera sådana moderniteter. ;) Skämt åsido - jag har aldrig sett någon information om att man kan betala på det sättet. Jag gör det givetvis för andra räkningar - skall fråga dem nästa gång jag går dit för att se hur antika de egentligen är.

Anna: Jag bor i glesbygden! ;) Mycket är gammaldags här även om det ligger i Kalifornien. Silicon Valley ligger LÅNGT härifrån. En hel del människor har fortfarande "dial up" här i mitt område, dvs de har sitt internet via vanliga telefonlinjen (alltså inget bredband).

Anne-Marie said...

Marie: Jag vet! Ibland undrar jag var jag bor. :) Jag som egentligen är en storstadsmänniska. Weed känns ännu mera antikt än Mt Shasta. Det finns många gamla skyltar här i Weed.

Olgakatt: Jag tycker det känns litet väl gammaldags ibland. Tur att jag jobbar på en avdelning inom skolan som verkligen är "high-tech" och som har otroligt mycket teknologi. Ibland känns utbudet här i Siskiyou County väldigt begränsat faktiskt.

Katarina: Intressant att höra att du också har check. Idag betalar väl ingen med check i Sverige. Alla andra räkningar betalar jag via nätet eller också dras de direkt från mitt bankkonto. Min hyra betalar jag däremot med check direkt till mina hyresvärdar.

Annika said...

Ja, du bor på en gullig, gullig plats även om tiden kanske stått stilla. Lustigt hur olika det kan vara i detta stora land.
Använder nästan aldrig check längre, bara kort. Enda ggn jg skriver ut checkar är till skolan. Annars sköts det mesta över nätet.
Gulligt ställe ÄR det, som sagt. den där skylten är underbar!!
Dial-up...ja tänk att vissa har det än...
Kram!!

alicia said...

hejsan! jag vet inte om du har mottagit mitt mail? jag skrev till dig för en vecka sen för att fråga om det skulle vara okej om jag mailade ett par fråger till dig som kommer att handla om hur det är att bo i usa, skillnader mellan sverige/usa osv. Hittade till den blogg och du verkar veta en del och upplevt mycket av Usa! Svara gärna om du kan tänka dig att hjälpa till, frågorna är till ett projektarbete som jag gör nu i 3an på gymnasiet! Mvh Alicia

Anne-Marie said...

Annika: Ibland blir jag faktiskt litet irriterad över hur gammalmodigt mycket är här. Sedan finns det givetvis fördelar jämfört med jättestora städer. Check betalar många med här i mitt område. Jag brukar ofta betala med check i mataffären. Jag skulle nog aldrig kunna återgå till dial up. Har "bredband" genom telefonbolaget och det är snabbt. Skylten ser antik ut. ;) Kram!

Alicia: Har skrivit ett mail till dig. Ledsen att mitt svar tog litet tid.

Tord said...

Ja, det är konstigt att ett land som har sådan högtekonologi samtidigt är så dåliga på att ta till sig densamma. Tycker det verkar vara det samma över hela US.

Anne-Marie said...

Tord: Jag tror att mindre orter som Weed är mer gammalmodiga jämfört med större städer. Mycket verkar ligga efter i mina trakter.