Thursday, September 30, 2010

Beställa blommor

När man inte själv kan gratulera med blommor är det tur att internet och telefoner finns.

Min mamma har en jämn födelsedag nu på lördag och då jag inte kan komma till Stockholm och gratulera kom Interflora i Sverige till min räddning. I måndags natt stannade jag uppe och ringde och beställde en (förhoppningsvis) vacker bukett. Eftersom hon inte har dator kan jag skriva om det här på bloggen. ;) Till att börja med hade jag tänkt använda något av de amerikanska företagen men efter att ha kollat på deras hemsidor och vilka slags buketter de har tillgängliga för leveranser i utlandet slog det mig att Interflora finns i Sverige. Deras buketter var faktiskt mycket vackrare.

Eftersom jag fortfarande har bankkonto i Sverige och ett bankkort gick det hur bra som helst att använda det (och därmed slippa dyra omräkningskurser för ett amerikanskt kreditkort). Jag hade kollat på Interfloras svenska hemsida och hittat en bukett som jag tror min mamma kommer att tycka om. Nu är den beställd och jag ser fram emot foton litet senare från Sverige.

Ett av USAs största floristföretag heter 1-800-flowers.com. Det här företaget var ett av de första att ha ett så kallat "toll free" telefonnummer (gratis för den som ringer), kundtjänst dygnet runt och försäljning via nätet till privatpersoner. Nyligen gick ett TV-program där man visade hur 1-800-flowers.com drivs och deras affärsfilosofi. Ibland kan sådana här program vara mycket mer intressanta än vad man först tror. En av de högsta cheferna (det är två bröder som äger och driver företaget) ville se hur det var ute bland "fotfolket" i de affärer som jobbar med 1-800-flowers.com så han klädde sig i jeans, skaffade sig ett skägg och begav sig till några olika utvalda affärer. Ingen visste vem han var men han fick reda på mycket som han aldrig skulle ha lärt sig om han suttit kvar på sitt kontor. Flera av dem han träffade fick chansen att bidra till företagets utveckling med idéer som de hade.

Blommor är alltid lika vackert att ge bort. Hade varit roligt att kunna lämna en bukett själv till min mamma men det gick tyvärr inte den här gången.

Bilden från nätet - inte den bukett som min mamma kommer att få.

10 comments:

olgakatt said...

Visst är det härligt när det fungerar så här tvärs över hela världen på ett nix!
Jag minns när jag kunde fixa min mosters begravning i NY per telefon från Sverige för ändå rätt många år sen nu. Då var jag väldigt orolig för att läsa upp mitt kreditkortsnummer i telefon för att betala blommorna men det gick bra.
Din mamma blir säkert jätteglad!

Katarina said...

Det är en fantastisk service. Jag använder mig av den flera gånger per år! Men jag beställer alltid blommorna via deras internet service. alla blir lika förvånade, men vadå, allt går ju att köpa via internet i dessa dagar.

Din mamma kommer att bli mycket glad för blommorna! Kram

Mimmi said...

Jag har under alla mina år här använt mig av Interflora.se och skickat blommor till Födelsedagar, Jul, och en del begravningar. Det har alltid gått utmärkt, och de har alla alltid varit väldigt nöjda med blommorna som blivit levererade. Jag har alltid beställt via nätet (den Svenska siten), och betalat med Amerikanskt kreditkort, och det har aldrig varit några problem.

Väldigt fin bukett din mamma kommer få, hon blir nog jätteglad. :o)

Anna, Fair and True said...

Jag har också använt dessa, både Interflora och andra sajter i Sverige, och amerikanska sajter för att skicka till amerikanska vänner. Så smidigt. Man kan ju köpa till en massa tilläggsgrejer om man vill också, choklad och allt vad det är.

Annika said...

Ja, det är så SMART!
Brukar använda lite olika online företag och har aldrig blivit besviken.
Ja, jag såg Undercover Boss. Det är ett RIKTIGT bra program. Det går hemma också, den amerikanska versionen. Minns då det var the CEO på 1800-flowers som var med. Sympatiskt som bara den, har jag för mig.
Alltid bra program.
Säsongen har börjat, kolla på söndagkväll igen!
Kram!!

Anne-Marie said...

Olgakatt: Världen har verkligen blivit mindre med internet och allt man kan göra via nätet. Troligen både på gott och ont. Det här med blommorna gick ju väldigt smidigt och enkelt. Jag får nog rapport över helgen när hon varit på en dagsresa - hon skulle resa bort på själva födelsedagen.

Katarina: Jag minns när mina föräldrar skickade blommor hit till USA när jag hade en jämn födelsedag och hur lustigt kortet såg ut som fanns med blommorna. Någon här i Mt Shasta området hade försökt skriva på svenska. Förhoppningsvis klarar svenska Interflora av det bättre.

Anne-Marie said...

Mimmi: Jag trodde att de hade en dyrare omräkningskurs om man använde ett utländskt kreditkort. Jag minns att jag ringde från Arlanda vid något tillfälle och var tvungen att använda ett amerikanskt kort och det var ett rätt dyrt samtal när räkningen sedan kom. Buketten på bilden är inte den min mamma får - skrev det ovanför bilden ;).

Anna: Det finns en hel industri kring blommor och tillbehör och så länge folk fyller år, gifter sig osv kommer det här med blomleveranser väl att behövas. Kändes bra att kunna använda ett svenskt företag.

Anne-Marie said...

Annika: Vad bra att du tipsade om programmet. Jag halkade in av en händelse och ibland blir man verkligen positivt överraskad när det sänds sådana här program. Var kul att se hur folk i blomaffärerna inte hade en aning om vem de pratade med och avslöjade både det ena och det andra. Kram!

Mrs Clapper said...

Älskar det programmet! Sitter och stortjuter varje avsnitt. (De finns också på SVT play då alla avsnitt redan visats här.) Underbart med ett program som för en gångs skull inte gottar sig i andras olycka eller exploaterar människor. Lite som "Secret millionaire", också i samma stuk.

Anne-Marie said...

Mrs Clapper: Jaha, det var bra att veta att de finns på SVT Play. Visst är det härligt med program som har litet substans.