Monday, August 23, 2010

USA en hel kontinent



En del av de frågor jag får från läsare handlar om hur mycket det kostar t ex med mat, bostäder, försäkringar osv här i USA. Varje gång måste jag skriva och säga att det skiljer sig åt från olika stater och även inom varje stat.

USA är en hel kontinent och även om det är samma land är skillnaderna stora. Det som gäller här på västkusten gäller oftast inte på östkusten osv. Även inom samma stat kan det vara stora skillnader.

De stater jag bott i - Kalifornien, Hawaii och Oregon skiljer sig åt väldigt mycket - både inom staten och om man jämför mellan staterna.
Hawaii består av olika öar och varje ö har sin egen "stil". Jag bodde på The Big Island som fortfarande är mer "gammaldags" än vissa av de andra öarna som Maui och Ohau (huvudstaden Honolulu ligger på Oahu). Till och med på The Big Island skiljer det sig åt mellan den östra och västra sidan. Vi bodde på den östra sidan där det regnar mycket och inte är lika attraktivt att bo. Litet fattigare människor bor där jämfört med den västra sidan. Men överhuvudtaget är det dyrt att bo på The Big Island (som också heter Hawaii) och i hela staten Hawaii. Kostnader för mat, el, bensin, bostäder osv ligger högre än på fastlandet. Trots att vi inte hade någon luftkonditionering betalade vi mycket mer för el under hela tiden vi bodde där än vad vi gjorde under sommaren i Mt Shasta. Som tur är behöver man ju i alla fall inte betala för uppvärmning. :)

I Oregon är det stor skillnad mellan den västra och östra delen. I stort sett alla människor som bor i Oregon bor i den västra delen utmed motorvägen I-5. Där är det dyrare än vad det är i östra Oregon som är fattigare och billigare. Att hyra en bostad i östra Oregon är billigt jämfört med den västra delen. Jag kan förstå varför västra Oregon är mycket mer attraktivt - det är lummigare och behagligare klimat. Den östra delen är till stor del en så kallad "high desert" där det inte växer särskilt mycket och det är torrare och inte alls lika vackert. Städerna som finns där är små och arbetslösheten är stor. Jag kände mig egentligen aldrig hemma där.

I Kalifornien är det också stora skillnader. Kalifornien är lika stort (till och med litet större än Sverige) och det beror runt 35 miljoner människor här. I södra Kalifornien är det ett behagligt klimat och människor söker sig självklart dit. Även San Francisco (som sägs ligga i norra Kalifornien - jag tycker inte det eftersom det är ca 44 mil till det området där jag bor) är attraktivt eftersom de sällan har stränga vintrar. Men de stora städerna i Kalifornien är mycket dyra att bo i när det gäller bostäder, mat, bensin, osv. Här i den allra nordligaste delen har vi litet billigare hyror men mat och bensin ligger högt och lönerna är lägre. Lönerna i storstäder är, precis som det väl är i Sverige, högre.
Kalifornien har troligen bland de högsta priserna i USA (tillsammans med Hawaii). Om man har en sjukförsäkring i Kalifornien får man betala mycket mer än vad man till exempel gör i Oregon. Även bilförsäkringar är dyrare i Kalifornien.

Eftersom jag inte bott i några andra stater kan jag egentligen uttala mig om hur det är där. Jag har varit på besök i New Mexico, Washington D.C., New York och Florida men som turist är det svårt att egentligen få en uppfattning om hur dyrt det är att bo där. Om man vill se hur mycket bostäder kostar att hyra i olika amerikanska stater är Craigslist en bra källa.

Det är lätt att glömma bort ibland att USA är en hel kontinent och att varje del av USA är unik.

15 comments:

Freedomtravel said...

Ja, vi har nog lite svårt att fatta det här i Europa. Ett land är ett land liksom ;) Men jag tror att det är på liknande sätt i ett jätteland som Kina. Jag frågade en gång en kinesisk tjej om hon varit utomlands och hon svarade "yes" och sen nämnde hon en annan provins i Kina...

Ms Spider said...

Det är ju stor skillnad till och med inom lilla (dock inte till ytan)Sverige, så jag förstår inte att folk har så svårt att förstå att det definitivt inte går att ge ett entydigt svar för ett så stort land som USA... Men det är lustigt för jag får liknande frågor som du men om Tyskland (från alla utanför Tyskland) och framför allt om Sverige, från alla tyskar.

Annika said...

Huvudet på spiken, A-M!!
Man kan inte dra hela US över en kam. Det är som att dra hela europa på en och samma linje. OCH som du säger diffar det ju även väldeliga inom staten man bor i. Bra tips, av dig, för den nyfikne att kolla hyror etc på Craigs List, tror det är ganska talande.
Ofattbart egentligen hur stort detta land är, och hur OLIKA det är överallt. Det märker man inte minst då man läser US-bloggar.
Kram!

El Sueco said...

Jag tänker bara Malmö-Kiruna. Jag tyckte att det var större skillnad där än mellan Miami och Detroit, men jag var kanske inte tillräckligt länge i Detroit för att helt kunna avgöra det. En naturlig parallell är annars EU. Vi är trots allt EU-medborgare numera.

Tord said...

Fast en sak som gör att US är ett land är att alla småstäder ser likadana ut. En väg med massa bilhandlare flaggor etc, sedan ett antal hamburgerrestauranger och andra matställen. WalMart osv. Detta ser i princip lika ut var en man kommer i US. Har varit i ca 20 delstater och just detta är slående hur lika allt ser ut. Även boende i förorterna är väldigt lika. Samma saliga blandning av hus typer som nog skulle få vilken svensk kommunpolitiker som helst att gå i spinn av. De två städer som sticker ut, som jag har sett, är San Francisco och San Diego. SF för att man har mycket boende i staden och SD för att man bor i staden och pendlar till förorten (sas det mig i alla fall när jag var där).

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Kina är ju också ett jätteland. Jag hade nog inte heller någon koll på, innan jag kom till USA, hur stor skillnader och olikheter som faktiskt finns här.

Ann-Katrin: Visst är det stora skillnader också i Sverige. Inte alls så stora som i USA förstås men det skiljer sig nog en hel del om man bor i Stockholm eller i Kiruna. Intressant att du får samma slags frågor.

Annika: USA-bloggarna verkar vara mest centrerade i större städer. Jag känner mig verkligen som "kusinen på landet" ibland. Och jag som bodde så länge i en storstad. Har faktiskt på senaste tiden börjat "känna mig klar" med den här delen av Kalifornien så vi får se vad som händer framöver. Kram!

Anne-Marie said...

El Sueco: Har varit någon enstaka gång i Malmö men aldrig i Kiruna så kan egentligen inte säga hur det är. Men kan tänka mig att det är stor skillnad. Har varit i Miami men inte i Detroit så kan inte egentligen säga hur skillnaderna är. Om jag jämför Union i Oregon (där jag bodde när M gick bort) och San Francisco är det litet som dag och natt.

Tord: Där sade du ett sant ord. :)
"Alla" mindre städer ser i stort sett ut som du beskriver. Oj, det var inte dåligt att du varit i så många delstater. Du skulle kunna skriva ett ännu mer informativt inlägg än vad jag kan. Jag tror att svenska kommunalpolitiker skulle bli litet smått nerviga av mycket i USA. :) Har aldrig varit i SD men SF är en charmig stad tycker jag. Litet väl stor för mig men den har mycket karaktär.

Anonymous said...

Vegas har du glömt det är ett av de 5 ställen i usa man måste beöska eftrer flroida, Ny, washington och californien

Anne-Marie said...

Anonym: Har aldrig varit i Las Vegas så kunde ju inte gärna skriva om den staden.

Anonymous said...

It's very straightforward to find out any matter on web as compared to textbooks, as I found this paragraph at this site.

Feel free to surf to my blog; silk'n senѕepil hаіr removаL

Anonymous said...

alwayѕ і useԁ to read smaller articles or rеѵіews which alsо clear their
motіve, and that іs alѕо happеnіng ωith this poѕt ωhісh I
am reading nοw.

Μy web-sіte: Www.sfgate.com

Anonymous said...

Hi there to all, how is everything, I think every one is getting more from
this web site, and your views are fastidious designed for
new visitors.

my blog - xerox 8560 part numbers

Anonymous said...

I blog frequently and I seriously thank you for your information.

Your article has really peaked my interest. I am going
to bookmark your site and keep checking for new details about once per week.
I opted in for your RSS feed as well.

my blog xerox 8560 ink

Anonymous said...

While we're tackling the topic of Design A married relationship Ring, Gold remains strong in perceived value however it needs to be noted that silver is unpredictable in today's market.
The Muntz metal continues to be considered as a metal with
price while silver is both industrial and monetary. Historically, gold has been stronger than silver, though with the increasing momentum and demand, silver could
possibly be quite prosperous for investors.


Here is my blog :: silver jewellery sets :: www.impalaclub.co.ke ::

Anonymous said...

Your article, Teknogeekz; High Innovation Solutions, Puerto Vallarta
and the world & raquo; Blog site Store & raquo; Xerox Phaser 6125N Cross System Shade Laser Printer, is really well written and informative.
Glad I discovered your internet site, cozy regards!


Also visit my web-site :: xerox phaser 8560 maintenance kit