Tuesday, August 17, 2010

Prislappar och skatt

När jag bodde i Sverige var det alltid så att priset som stod på prislappen var det man betalade i kassan. Antar att det fortfarande är så.

Alla stater i USA har olika försäljningsskatteregler. I Kalifornien finns det olika procentsatser beroende på var man bor. Här i norra Kalifornien är det 8,25% som gäller just nu. Bor man i andra områden i Kalifornien är det troligen litet andra procenttal som gäller. I Oregon finns det ingen försäljningsskatt alls vilket gör rätt stor skillnad om man köper något dyrare. Jag köpte till exempel min Select Comfort madrass i Oregon vilket gjorde att jag sparade mycket pengar.

Nu är det så att denna skatt aldrig står på prislappen i affären utan den tillkommer när man betalar i kassan. I början var det rätt förvirrande tyckte jag att man inte visste hur mycket man skulle betala - om man inte tog med sig sin miniräknare. :) Nu har jag vant mig vid det här och gör en uppskattning av hur mycket det faktiskt kommer att kosta. Allt som är dyrare och som jag kan köpa via nätet från företag som ligger utanför Kalifornien passar jag på att köpa den vägen. Finns det ett företag som har affärer i Kalifornien måste man betala skatten men finns de t ex bara i New York då klarar man sig undan skatten. När jag köpte min kamera fanns det ett företag i New York som sålde via nätet så där sparade jag en hel del pengar.

Skatten tas inte ut på mat här i Kalifornien utan på allt annat. Handlar man mat och till exempel en tvål i samma affär tas skatten bara ut på tvålen.

Jag beställde precis en del tillskott via nätet från ett företag som ligger på östkusten och då klarade jag mig undan skatten. Dessutom hittade jag en "discount coupon" som gav mig 10% rabatt. :)

Så här kan det se ut hos Walmart - priset $2.36 är alltså inte det man betalar i kassan utan det tillkommer skatt här i Kalifornien.

19 comments:

olgakatt said...

Jag är medveten om fenomenet men undgick skatten på ett par skor i NYC häromåret. Eftersom jag skulle ha egna inlägg i dem kunde försäljaren ange att det var ortopediska skor och slopa momsen! Det tackade jag för, det var ett par dyra och fina skor, inte ett dugg ortopediska, bara vanliga skor som jag kunde ha mina inlägg i.

Lollo said...

Det är ju så störande! Köper man 2 grejer, eller kanske bara en kaffe någonstans, så kan man inte stå och räkna ihop allting i kön till kassan och bara lämna fram rätt summa direkt. åh, stör mig.

Taina said...

Vi har "tax free" denna vecka på alla kläder och skor under 300 dollar! Delstaten förlorar mycket pengar men köplusten väcks till liv...

Mimmi said...

Här i MA är det inte Sales Tax på kläder, och mat. I början tyckte jag att det var jobbigt att behöva tänka på att det tillkommer en liten summa, men nu tänker jag inte ens på det.

Vår Sales Tax höjdes från 5% till 6.25% för ca ett år sen, och det är visserligen inte så stor skillnad, men jag gör allt jag bara kan för att inte köpa nåt som ger staten några pengar (är väldigt anti vår nuvarande statsregering, eller vad det nu heter). Är det nåt jag kan köpa online, och slippa moms, så gör jag det helt klart. ;o)

Många åker upp till NH och handlar när de skall köpa nåt dyrt - maken har åkt upp dit ett par gånger för datorköp bl.a.

Lollo; förstår inte riktigt hur du kan störa dig på något så banalt, det är ju inte så att du MÅSTE räkna ut vad slutsumman blir, eller? ;o)

Katarina said...

Oj, vilka regler och vilken tid man kan lägga ner för att leta prispressar köpen! Hela kupong systemet ogillar jag,morgon tidningen var ju tjock pga av all reklam inte nyheter!

SOFIAS DAGLIGA ღ PEAK DESIGN said...

Jag bodde i San Francisco i ett år och fick aldrig riktigt kläm på skatten :)

totta said...

Hejsan! Vill bara säga att jag älskar din blogg! är själv helt USA-fanatisk och var på en härlig road trip där förra sommaren, från Denver till San Fransisco via Los Angeles. (bilder finns i mitt arkiv, se juni 2009). Otroligt land. Tack för en bra blogg, fortsätt skriv. / Totta

Annika said...

Hej A-M!! Back again from Norden!!!
Det där vänjer man sig vid, tycker jag. man kommer snabbt in i det tänket med pålagd skatt, och allra oftast betalar jag med kort, tom på s-bucks och liknande ställen.
Kram!!

El Sueco said...

Jag tyckte att det var grymt irriterande i Florida med alla momsfria prislappar. En barista förklarade det med att momsen ändras hela tiden och att det är dyrt att göra om skyltarna. Själv är jag nöjd med att momsen är i priset här i Sverige, särskilt som momsen är lägre på vissa saker, som böcker - även om bokpriserna börjat återgå till nivån före sänkningen... :P

Signe said...

Hej. Följt dit blogg ett tag nu och tycker det är spännande att höra om livet over there när man känner sig feg och trygg i gamla svedala. Men en sak jag undrat över, kanske har du skrivit det tidigare, men vad är det som gör att du stannar i USA, vari ligger tjusningen för dig?

Heather Lundquist said...

Jag undrar samma som Signe... varför finns du kvar i USA och inte flyttat tillbaka till Sverige?

Jag hoppas innerligt att flytta tillbaka till Dalarna i framtiden, kanske om 5-10 år... Får se!

Ha det så bra!

Här i WNY har vi 8.075% sales tax.

Rune said...

Enda fördelen som jag ser det är att man som konsument får klart för sig hur stor skatten är när den läggs på i efterhand. Man reagerar inte så mycket när skatten är mellan 0-8,25%. Hade man gjort samma i Sverige, lagt till 25% i kassan hade det nog blivit skatteuppror. Nu döjer man skatten i Sverige och övriga Europa.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Det var en riktig "deal" du fick. :) Ibland har man tur.

Lollo: Jag brukar alltid vänta tills jag är framme i kassan. Det går ju knappast att räkna fram exakt belopp såvida du inte har en miniräknare med dig.

Taina: Det låter ju super att ha en vecka utan skatt. :) Antar att du kanske passar på att köpa något.

Anne-Marie said...

Mimmi: Så ni har färre saker det är sales tax på. Håller helt med dig om att kan man komma undan skatten så självklart gör man det. Men det är klart att vissa saker får man bara ta och betala för - sådant man behöver mer dagligen och inte egentligen vill köpa via nätet.

Katarina: Jag letar aldrig kuponger egentligen via tidningar utan det är hemsidor som har rabattkuponger. Man kan faktiskt spara en hel del pengar ibland. Men visst är det litet omständligt.

Sofia: Antagligen har San Francisco en annan procentsats än vad vi har här i den allra nordligaste delen av Kalifornien.

Anne-Marie said...

Totta: Välkommen hit och vad trevligt att du gillar bloggen. :) Får ta och kolla in dina bilder vid tillfälle. Skriver så länge jag har något att skriva och känner inspiration.

Annika: Vad roligt att du är hemma i USA igen. Får ta och kolla din blogg oftare nu. :) Visst vänjer man sig men i början var det litet konstigt tyckte jag. Kram!

El Sueco: 25% vid kassan skulle nog bli litet smått dramatiskt. :) Vet faktiskt inte hur ofta momsen ändras i olika stater. Kalifornien fick väl höja beroende på den dåliga ekonomin.

Anne-Marie said...

Signe: Du är inte ensam om att fråga varför jag bor här. Och jag undrar litet också varför folk undrar. Hmmm. Det får nog bli ett inlägg. Håll utkik efter det. Blir för långt att skriva i en kommentar så här.

Heather: Samma svar som till Signe. Och jag undrar - varför undrar du? ;)

Rune: Jag vet inte varför egentligen som skatten inte ingår. Finns nog flera förklaringar. Skriver samma som till El Sueco - 25% i kassan skulle nog få mer än en person att dra efter andan.

Freedomtravel said...

Oj, vad krångligt! Det har jag inte varit med om i nåt annat land heller... När det gäller sånt som företag köper anges ju ofta priser exkl. moms, men det är ju inte riktigt samma sak...

Anonymous said...

Känner igen det där och att det är förvirrande i början. Men på ett sätt tycker jag faktiskt det är bra. I Sverige är ju momsen "inräknat" i priset och man tror att det är vad försäljaren faktiskt tjänar på varan, då företagaren i själva verket är skyldig att själv betala in momsen/skatten till Skatteverket varje månad. I USA så förstår man på ett annat sätt vad en vara kostar samt vad staten ska ha betalt. Kanske man borde köra som man gör i Sverige då man som företagare köper saker, dvs att priserna står både exlusive och inklusive moms/skatt? Kram!

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Man vänjer sig. :) Men man kan spara en hel del pengar om man kan köpa via nätet. En hel del människor i mina trakter åker till södra Oregon och handlar - tar bara ca 1-1,5 timme med bil och klarar sig undan skatten.

Maria: Har inga bra kommentarer till din kommentar. ;) Alla länder fungerar olika. Vet faktiskt inte vilket system som är bäst. Kram!