Saturday, August 28, 2010

Mt Shasta - andligt mecka

Många indianstammar har bott i Mt Shasta området - Shasta, Okwanuchu, Modoc, Achomawi, Atsugewi, Karuk, Klamath, Wintu, och Yana. De allra flesta har ansett att Mt Shasta är ett heligt berg. I slutet av 1800-talet skrevs en bok som heter "A Dweller on two Planets" och där talas det bland annat om en svunnen kontinent som hette Lemurien. Överlevande från kontinenten sades ha kommit till Mt Shasta och lär bo på och i berget. En andlig rörelse som heter "I AM" har ett kontor i Mt Shasta och varje år spelas en pjäs, som baseras på de böcker som skrevs av upphovsmannen till I AM-rörelsen, på den teater som de har i Mt Shasta.

Mt Shasta vimlar av andliga sökare och människor som söker inåt. Det ser man överallt i staden. Affärer, yogalokaler, behandlingscenter osv finns i massor. Jag tror inte att jag sett så många affärer som säljer kristaller på en så liten yta som "downtown" Mt Shasta.

Idag när jag var inne i Mt Shasta för att handla tog jag några bilder på en del av de affärer som finns. Tyvärr blev det litet reflektioner i glasfönstren/dörrarna - hoppas det fungerar bra att se bilderna trots allt.


Anaflora som säljer så kallade "flower essences" för djur.


Rainbow Angels som bland annat säljer kristaller, dream catchers och tydligen har ett galleri.


Soul Connections som bland annat säljer kristaller, rökelser, musik, kläder, kort osv.


"The Crystal Room" som säljer kristaller. De har det största utbudet jag någonsin sett.

8 comments:

camilla said...

spännande blogg! :)

Tord said...

Känner en kille (ja medelålders då da) som har varit några gånger i Kalifornisk hos någon guru som skall söka sitt inre eller vad det nu var. Kanske det var i dina trakter då? Jag får ta och fråga honom nästa gång jag träffar han.

Katarina said...

Kul att läsa om. Jag har märkt av dessa affärer också i Sacramento området. Där finns förresten även ett rätt schysst museum om indianerna.

Anne-Marie said...

Camilla: Välkommen hit! Kul att du gillar bloggen. :)

Tord: Jag tror att det finns väldigt många andliga sökare i just Kalifornien. Det är en stat med många fritänkande människor.

Katarina: Som jag skrev till Tord tror jag Kalifornien kryllar av den här typen människor. Kommer jag till Sacramento får jag ta och kolla upp museet.

Anonymous said...

När man har varit i usa i 3 månader vilket är det längsta man får vara i landet utan visa. Hur länge måste man vara från landet innan man kan åka tillbaka till usa. Räcker det med att åka till kanada eller mexico i 5 dgr dagen innan man varit i usa i 3 månader och sen åka tillbaka och få 3 månader till!

Anne-Marie said...

Anonym: Om du varit i USA genom visa waiver (nar man reser in utan visum med giltigt pass och returbiljett) får man inte stanna längre än 3 månader. Då måste du åka ut. Jag skulle helt avråda från att lämna landet under så kort tid. Det kanske gick innan 11 september men jag tror inte att det går nu. Jag skulle stanna utanför USA minst 1 månad, kanske längre.

Anonymous said...

LOL! Är med i en vetenskapsförening som granskar just verksamheter som dessa då många "sökare" dessvärre kan bli allvarligt lurade i sin iver och önskan att finna Sanningen. ( www.vof.se )

Dock så kan jag se det med religionshistoriska ögon också och tycka det är rätt skoj med den pluralism det finns inom en sådan sak som just religion. Det går ju inte att komma ifrån paradoxen att det som är destruktivt för någon faktiskt kan vara en mycket positiv upplevelse och "insikt" för någon annan.

Kram!

Anne-Marie said...

Maria: Jag vet att du har en rätt "down to earth" inställning när det gäller den andliga biten. Och jag vet att många människor låter sig bli lurade och slutar tänka själva. Jag tror att det finns något mer än det vi kan se med våra fysiska ögon. Jag är helt emot att vara med i någon rörelse utan ser det mer som att jag är "privatandlig". Kram!