Friday, August 13, 2010

Middag på Hi-Lo Café


Igår träffade jag min vän och tidigare granne C (från Lake Shastina). Vi åt middag på Hi-Lo Café i Weed. Det finns inte många restauranger i Weed men den här har funnits i mer än 50 år.

De servererar rätt typisk amerikansk mat och självklart har de stora portioner. :) Det är en så kallad "family-style" restaurang, dvs den har en viss slags meny och ägs av en familj. Många som är på väg antingen norr- eller söderut på I-5 stannar i Weed och äter t ex på den här restaurangen.

Är man på resande fot behöver man kanske fylla på bensin. Hi-Lo Café ligger på gatan som man kommer till när man svängt av från I-5 och det är på den gatan som en del av Weeds bensinstationer finns. Bensinen gick precis upp häromdagen till $3.29/gallon - givetvis fortfarande billigare än vad det är i Sverige - men genomsnittspriset på bensin i USA ligger på ca $2.76/gallon.

Hi-Lo ägs av ett av de företag som hör till bensinstations"maffian" här i Mt Shasta området. Deras bensinstation brukar faktiskt ligga "hela" 2 cent under de andra!!! ;) Min bil är rätt bensinsnål men ofta när jag tankar ser jag summor på $60-70 dollar för den som tankat före mig. Det blir dyrt i längden. Tur att jag har nära till jobbet eftersom vi betalar mer för bensinen än vad många andra gör.



Hos Chevron får man betala $3.29 medan Spirit "bara" tar $3.27.

6 comments:

Lisa said...

Hej Anne-Marie, försökt att räkna ut literpriset på bensin hos dig, det blir 6,58 kr per liter hos dig och 5,40 per liter i övriga USA om jag räknat rätt. Vi har "billig" bensin just nu, 12.58 kr per liter. I vintras låg den på ca 13.48 för det mesta. De undrar på mitt jobb om det blir något över på lönen eftersom jag pendlar..
Hur går det efter flytten? Kommer du att trivas tror du?

Lisa said...

Glömde skriva att det "billiga" priset är på en obemannad station, som jag alltid tankar på, de andra tar 26 öre mer per liter..såg en undersökning som visar att svenskarna kör mycket mindre nu än förut per år, och det är ju inte så konstigt..
Vi har haft en liten värmeböja igen, inatt var det 29,7 i sovrummet, men nu är det mer normala temperaturer...

Lisa said...

Glömde skriva att det "billiga" priset är på en obemannad station, som jag alltid tankar på, de andra tar 26 öre mer per liter..såg en undersökning som visar att svenskarna kör mycket mindre nu än förut per år, och det är ju inte så konstigt..
Vi har haft en liten värmeböja igen, inatt var det 29,7 i sovrummet, men nu är det mer normala temperaturer...

Anne-Marie said...

Lisa: Visst är det fortfarande mycket billigare här i USA jämfört med Sverige men vi betalar mer - alltid. Det finns en obemannad station på vägen till Yreka och de brukar vara billigare. Pratade med mamma igår och hon sade att det hade varit mycket varmare igen. Min nya bostad var en okej lösning i en konstig situation. Vi får se vad som händer framöver. Det är allt jag kan säga just nu. :)

Tord said...

Vad kommer att hända i US när bensinpriset kommer att stiga i framtiden? Hela samhället är ju uppbyggt kring bilen. Läste i dag att i Peking tillkommer det 10000 bilar i veckan! Detta lär driva bensinpriset uppåt i framtiden. Kanske fler dubbelcyklar ;-)

Anne-Marie said...

Tord: Det kommer nog att bli kaotiskt eftersom människor använder bilar i så stor utsträckning. Och i områden som mitt finns det knappast någon kollektivtrafik och man är ännu mer beroende av bilarna. Det var inte dåligt att Kina tillverkar så många bilar. Vem vet, dubbelcykeln har kanske en stor framtid. ;)