Monday, August 2, 2010

Andliga lastbilar

Idag skulle jag haft min kamera med mig när jag var ute och tog en promenad efter jobbet. Som jag skrivit om tidigare här på bloggen är USA och amerikaner ett mycket mera religiöst land än till exempel vad Sverige är. I Sverige är många privatandliga men här i USA går väldigt många i kyrkan och har en aktiv, religiös tro.

När jag var på väg att svänga in på vägen till lägenhetshuset passerade en lastbil på I-5 som fick mig att höga på ögonbrynen. Det stod "Jesus Christ is Lord - not a swear word". Det finns många olika lastbilsföretag men det här hade jag aldrig sett tidigare.

Min vana trogen googlade jag när jag kom hem och fick upp deras hemsida, ShipWithSam.com. De startade sin affärsverksamhet 2007 och har sin bas i San Diego i Kalifornien. Det finns även ett Jesus Christ is Lord Travel Center som verkar kunna utnyttjas av lastbilsförare. De vill sprida budskapet att Jesus är världens räddare.

Jag har svårt att tänka mig att man skulle se något liknande i Sverige. Här i USA kansket det är litet ovanligt men fullt möjligt. :)



Bilden från ShipWithSam.com hemsida (eftersom jag glömt min kamera) ;(

8 comments:

Freedomtravel said...

Haha, TOTALT omöjligt i Sverige! Fast vi såg lite liknande saker (hmm, ja, mindre ekipage dock) nere i Europa förra sommaren. Kan ha varit i Italien?

olgakatt said...

Om du efter 13 år höjer på ögonbrynen så är det nog inte helt vanligt i USA heller med den här sortens något grälla budskap! Mina ögonbryn hade nog åkt bak i nacken och risken är stor att att jag mellan tänderna mumlat "herre gud, giv mig styrka..."
Nej, i Sverige hade detta inte gått an, ingen hade tagit det på allvar.
Amerikaner har en för mig väldigt demonstrativ religiositet. En mig närstående mötte sin granne som var alldeles smutsig i ansiktet och hade på tungan att diskret tala om det men hejdade sig. Grannen är katolik och det var askonsdag eller nåt liknande. Människan hade smort in nunan med aska och gick ut sån. Obegripligt för mig.

Heather Lundquist said...

Jag älskar detta!!! :)

Jag är romersk katolsk kristen :) Djupt troende :)

Tack för bilden!

Freedomtravel said...

Tänkte bara säga att du precis fått en Award på vår blogg :)

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Tack för utmärkelsen! Jätteroligt. :) Nej, tror inte att det skulle funka i Sverige.

Olgakatt: Jag hade aldrig sett det här lastbilsföretaget tidigare. Du hade sagt precis det de inte vill att folk säger. ;) Visst är det något svårförståeligt över amrisarnas religiositet. Aska i ansiktet! Tror inte att någon i Sverige skulle ens komma på tanken.

Heather:
Kul att du gillade bilden. :)

Anonymous said...

Ja, USA är verkligen kontrasternas land. Inget ljummet alls, liksom.

Själv gillar jag när folk står för vad de är, gör, tror om de respekterar mig på samma sätt.

Underbar bild! Budskapet går liksom fram ;-)

Kram!

Anonymous said...

Oj vilken lastbil :-))
Ja allt är möjligt i usa hihi...
Hoppas man har möjlighet att ta sig dit igen nån gång.

Anne-Marie said...

Maria: Amerikaner har helt klart en känsla för hur de skall få fram sitt budskap. :) Ingen Jantelag där inte. Kram!

Ninni: Ja, jag hajade till när jag såg den här lastbilen - har aldrig sett någon liknande tidigare. Du får ta en liten resa över "pölen". :)