Monday, August 9, 2010

Adressändring hos USAs immigrationsverk

Har man "bara" ett grönt kort i USA måste man meddela USCIS (USAs immigrationsverk) när man flyttar. Är man amerikansk medborgare behöver man självklart inte meddela adressändring.

Så nu var det dags igen att meddela min nya adress. Numera kan man göra det på USCIS hemsida vilket är mycket enklare än när man bara kunde skicka blanketten per post. När man gjort adressändringen får man ett "kvitto" på att man gjort ändringen och man kan också skriva ut blanketten så att man har den som bevis.

Det är nämligen olagligt i USA att inte meddela sin nya adress inom 10 dagar efter en flytt. Om man avsiktligt inte meddelat sin nya adress anses det vara en så kallad "misdemeanor crime" och blir man upptäckt (vet inte hur det egentligen skulle gå till) kan man få betala böter (upp till $200) eller bli dömd till fängelse upp till 30 dagar. Det är alltså säkrast att meddela adressändringen.

Det gäller att hålla koll på sina adresser eftersom man, om man ansöker om att bli amerikansk medborgare, måste uppge sina adresser för de fem senaste åren. På samma ansökan skall man också ange arbetsgivare för de fem senaste åren och även alla resor man gjort till och från USA från det att man blivit "permanent resident", dvs fått sitt gröna kort. För resorna vill de också att man skall uppge ungefärliga datum när man gjorde resorna. Jag tror att jag har kvar alla mina biljetter jag haft från det att jag fick mitt gröna kort. Bäst att spara dem om jag någon gång skulle ansöka om att bli amerikansk medborgare.

Några gånger har jag undrat om det skulle väcka frågetecken med mina många olika adresser men ännu har jag inte hört från USCIS. ;)

10 comments:

Ms Spider said...

Ja, men varför gör du inte det, söker om medborgarskap? Det skulle ju vara mycket enklare för dig, och du har ju bott där tillräckligt länge. Sedan 1 juli 2001 tillåter ju Sverige dubbelt medborgarskap så du skulle ju ändå kunna fortsätta vara svensk. Också.
Och det är ju ingen risk att du blir inkallad i det militära heller.

Anonymous said...

Vad kallt ni har där bara 10 grader står det här!

Caroline said...

Hej, jag brukar läsa din blogg lite då och då och tänkte att jag skulle säga hej! :)
Har du en länk till var jag kan ändra min adress hos USCIS?

Kram/Caroline

Anonymous said...

Oj, vilket regelverk och byråkrati det är i Frihetens land. Undrar om det är likanande krav på immigranter som flyttar till Sverige och som bara har uppehållstillstånd men inte medborgarskap? Har aldrig tänkt på det...

Kram!

Anne-Marie said...

Ann-Katrin: Jag har funderat på att ansöka men inte känt mig tillräckligt motiverad faktiskt. Litet har det nog att göra dels med kostnaden (kostar runt $700 nu) och dels att man måste göra tre olika resor - som för mig skulle bli längre resor eftersom jag inte har några USCIS kontor i närheten. En resa för att lämna fingeravtryck, en resa för att ha intervjun och sedan ytterligare en resa för att bli insvuren. Vi får se.

Anne-Marie said...

Anonym: Du såg nog nattemperaturen. Här i bergen blir det kallt ibland på nätterna. Igår var det runt +30 på dagen.

Caroline: Välkommen hit och hej! Om du gör adressändringen online är det här länken:
https://egov.uscis.gov/crisgwi/go?action=coa
Självklart kan du fortfarande skicka blanketten med posten.

Maria: Kan faktiskt ingenting om vad som gäller för utlänningar i Sverige. Man känner sig litet påpassad faktiskt att de måste veta var man bor. Kram!

Mimmi said...

En kommentar gällande Maria Byströms kommentar - I Sverige har man ju personnumret, så där är det väldigt lätt att hålla koll på folk. Man kan ju inte göra något utan att ange PNR, så där är det lätt som en plätt.

I USA finns det inget som helst nationellt register, så det går inte att hålla reda på folk (och det är så de vill ha det i här).

:o)

LillAnna said...

Nej men oj da: jag har ju aldrig gjort det! Jag ar en residential alien med green card och social security card och har bott har i atminstone 20 ar. Skulle jag ha gjort det ocksa?! Trodde att eftersom jag har bade Amerikanskt korkort och betalar skatt har i USA sa var jag okej- dom vet var dom kan hitta mej. Men kanske inte alltsa?!

Caroline said...

Jag hade ingen aning om att man måste skicka in sin nya adress, så det är väl bara att skynda sig och hoppas att det är lugnt! :)

Kul blogg!

Anne-Marie said...

Mimmi: Givetvis skiljer det sig mellan Sverige och USA även om det ju finns SSN här i USA. Men det finns ingen nationell "kontroll" på samma sätt som i Sverige. Troligen därför det inte finns någon nationell eller ens statlig adressändringsservice.

LillAnna: Ja, har du flyttat skall du meddela USCIS. Körkort och skatt spelar ingen roll för immigrationsverket. Litet sent kanske nu ;) för dig att skicka in adressändring men flyttar du på nytt bör du nog göra det. Och skall du bli amerikansk medborgare måste du ange olika dina adresser. Har du inte meddelat flyttar vet jag inte hur de skulle se på det hela. Kan tyvärr inte tillräckligt om det.

Caroline: Tror att det är en information som man får när man får sitt gröna kort men det är nog en hel del som missar det. Kul att du gillar bloggen. :)