Friday, July 30, 2010

Okej så jag flyttar...

Fick häromdagen en kommentar på ett inlägg att jag skulle kunna skriva en bok om att flytta här i USA. ;) Tro inte att jag flyttar på grund av att jag tycker det är kul. Nej, jag är egentligen en person som gillar att rota mig. Jag bodde 25 år i samma hus i Enebyberg utanför Stockholm, ägde en bostadsrätt i Sollentuna under 10 år, Michael och jag bodde i ett och samma hus under 7 år. Men efter det har det gått "utför". Vårt år i Hawaii var ett "äventyr" som vi inte trodde skulle ta slut så snabbt, min korta tur till Oregon innan Michael dog var något jag aldrig kunnat förutse osv. Och att bli utkastad på grund av en "foreclosure" har tyvärr blivit vardagsmat i Kalifornien - jag trodde väl inte att jag skulle drabbas av det. Naivt kanske.

Den lägenhet jag flyttade in i, när jag fick brevet i januari i år att jag var tvungen att flytta från Lake Shastina på grund av ägarens ekonomiska bekymmer, var en nödlösning. Det fanns helt enkelt inte tillräckligt med tid att hitta något riktigt bra. Tidigare i våras och somras tittade jag på andra bostäder eftersom mitt 6 månaderskontrakt skulle gå ut nu i slutet av juli. Ingenting blev av. Det var som om det inte var meningen att jag skulle flytta. Jag tror att saker och ting ofta sker av en anledning och det här var ett sådant tillfälle. Går inte in på några detaljer eftersom det är alltför personligt.

Så jag gav upp och sade att jag skulle fortsätta hyra där jag bodde även om det innebar att jag var tvungen att skriva på ett årslångt kontrakt. För litet drygt två veckor sedan flyttade det in två unga killar i lägenheten under mig och på den korta tiden insåg jag att det troligen skulle bli ohållbart att bo här ett helt år - framför allt när alla lägenheter fyllts. Mina hyresvärdar har ett fristående hus i Weed och jag visste att det stod tomt. Det är ett äldre hus med vissa brister, som t ex enkelglasfönster (det är inte alldeles ovanligt här i Mt Shasta området och i övriga USA) men att bo själv utan ungdomar runt omkring mig verkade som en lösning. Jag behövde inte bryta mitt kontrakt, vilket kunde ha blivit väldigt dyrt utan jag fortsätter att hyra från samma personer men det kommer troligen att bli ett helt annat slags liv att bo själv i ett hus. Det kommer att bli dyrare så jag får leva sparsamt framöver.

Flytten går redan nästa vecka eftersom mina hyresvärdar ville ha tillgång till min lägenhet nu när skolan börjar snart igen. Packlådorna får göra en tur igen och min adressändringslista börjar bli en trotjänare. Det finns inget bolag här i USA som t ex motsvarar Svensk Adressändring som gör att man enkelt kan meddela många företag och myndigheter utan man får själv kontakta alla olika ställen som har ens adress.

Det vore härligt att kunna hitta ett "perfekt" boende men det tror jag inte ens finns i det här området. Tankarna på att inte bo kvar här har funnits ett tag men ännu finns inga konkreta planer. Nu får det bli ett hus i Weed tillsvidare.

8 comments:

Tord said...

Lycka till med det nya nu. Jo jag märkte att detta med isolering mellan lägenheter inte verkar vara en så stor grej. När jag var hos dottern så hörde man de boende runtomkring oxå...

Malin said...

Lycka till med flytten!

Katarina said...

Lycka till med flytten. Jag kan förstå att du börjar bli trött på att packa upp och ned igen alla grejerna.

Hoppas du får trivsel i huset,,

Kram

Marie said...

Det tar på krafterna att flytta omkring. Hoppas det nya huset kommer kännas som hemma! Skönt att slippa studenterna :)

Anne-Marie said...

Tord: Tack! Isoleringen är faktiskt rent bedrövlig i USA. Papperstunna väggar och golv som gör att man hör vad folk säger till och med. Fattar inte varför inte amrisarna kan bygga bättre.

Malin: Tack! :)

Katarina: Ja, det börjar bli litet tjatigt faktiskt med alla flyttar. Känns ibland som om jag har det här med flyttandet som hobby. :) Kram!

Marie: Jag tror att jag inte alls kommer att sakna eleverna. I våras kände jag att ha dem runtomkring mig i skolan och även hemma var alldeles för mycket. Man behöver en "frizon".

Saltistjejen said...

Men himmel! IGEN!!!!!!!!! Otroligt.
Lycka till nu iallafall!
Kram!

olgakatt said...

Du kanske SKA skriva en bok om att flytta ofta! Du har säkert massor med bra tips om olika knep och sätt att förenkla processen. Så sätt igång! I dagens ekonomiska situation bprde många har användning för dina råd. Hoppas det blir bättre i det nya huset i alla fall!

Anne-Marie said...

Saltis: Ja, nu IGEN! ;) Nej du, det här är inget jag egentligen vill men det verkade som om "ungdomshuset" (där jag bor nu) inte skulle funka ett helt år för mig. Jag tror att en ort som Weed är knepig av olika anledningar. Det bor väldigt många ungdomar här och de har en helt annan dygnsrytm och tänker inte på hur högljudda de är. Om jag hade råd med högre hyra skulle jag kunna hitta ett rätt fint hus men som ensamstående är det kärvt. Problemet här är att hyrorna inte gått ned men lönerna har stått stilla. Alla andra kostnader har också gått upp. Tack! Kram!

Olgakatt: Ja, vem vet. Kanske mina flytterfarenheter vore till nytta. En "Moving for Dummies" bok. ;) Jag vet att många i Mt Shasta området har problem att hitta ett boende som de har råd med. Som jag skrev till Saltis har hyrorna inte gått ned men alla andra kostnader har gått upp.