Sunday, June 13, 2010

Utflyktstips - Vattenfallen Burney Falls

Igår gjorde C och jag en utflykt till Burney Falls. Det var en riktigt trevlig dag med perfekt väder för en utflykt. Solen sken och det var runt +25.

Burney Falls ligger i en av Kaliforniens så kallade "state parks". Kalifornien är den stat som har flest state parks - 278 stycken. Förra sommaren sade guvernör Schwarzenegger att han ville stänga ca 200 av de här parkerna på grund av den dåliga ekonomin i Kalifornien. Hur många som faktiskt har stängts vet jag inte i skrivande stund. Hur som helst, både C och jag sade flera gånger att de här vattenfallen var väl värda ett besök. De är mellan 40-45 meter höga och lär ha lika mycket vatten året runt. När vi var där igår var det ett ordentligt tryck på vattnet. Det var väldigt vackert med grönska, dånande vatten och en frisk, härlig luft. Givetvis hade jag kameran med mig.

Den anlagda promenadstigen börjar i samma nivå som parkeringsplatsen och har sedan en rätt brant sluttning ner till den nivå där vattnet samlas i en liten "sjö" för att sedan porla iväg i en bäck/mindre flod. Man kan därför se vattenfallen i olika vinklar och från att ha tittat ner på dem avslutar man med att titta upp på vattenmassorna som forsar nerför bergsbranten.















6 comments:

Saltistjejen said...

OTROLIGT VACKRA BILDER!!! Häftiga fall!!! Just sådana här naturupplevelser är verkligen helt fantastiska. jag tycker att man efter sådana utflykter kan känna att man verkligen laddar batterierna och har massvis med energi ett bra tag framåt.
Tack för att vi fick se lite av den vackra State Park. Hoppas att inte så många som 200 har stängts för det vore så himla synd.
Kram och ha en fin vecka!

Anonymous said...

Det är så vackert! Och för mig ser det så nordiskt ut.

Freedomtravel said...

Vackert! Det är så mäktigt med vattenfall! Lite långt bort för en utflykt för vår del dock... ;)
Men vi kanske åker förbi Sveriges högsta (Njupeskär) och Sveriges största (Tännforsen) vattenfall på vår Sverigeresa i sommar!

Annika said...

Vattenfall är sååå mäktiga!
OCH du har verkligen dramatisk och mäktig natur i den del av landet där du bor.
Rikigt häftigt.
Tack för att vi fick se!
Kram!

Anne-Marie said...

Saltis: TACK! De var faktiskt häftiga. Det är så sällan man ser litet större vattenfall. Att vara nära vatten tycker jag alltid känns uppiggande och rogivande på samma gång. Nej, vi får verkligen hoppas att Arnold inte stänger så många parker men man vet aldrig eftersom Kalifornien har en urusel ekonomi. Kram!

Mathilda: Det hade faktiskt någon slags nordisk känsla. Det var också väldigt lummigt runtomkring vattenfallen och det är vi inte bortskämda med här i Mt Shasta området.

Anne-Marie said...

Freedomtravel: Vattenfall är verkligen mäktiga. Jag tänkte att man nog kunde generera en hel del elkraft med tanke på hur mycket vatten som forsade fram. Ser fram emot fler vattenfallsbilder på er blogg.

Annika: Kul att du tyckte om bilderna. Ja, nog har vi dramtisk natur. Och samtidigt är jag litet avundsjuk på din grönska och lummighet. Det kan jag verkligen sakna där jag bor. Ibland känns det kargt här uppe i bergen. Men vattenfallen var verkligen fina och imponerande. Kram!