Monday, February 22, 2010

House Sitters

Mitt internet är fortfarande lika med noll hemma - jag hoppas, hoppas att mitt nya modem kommer idag eller imorgon. Och att det fungerar. Och att det inte är något fel på min telefonledning. Jag ber om ursäkt att jag inte kunnat skriva till de som skickat mail till mig. Jag ligger efter och skall försöka svara innan jag åker till Sverige.

Eftersom min tillvaro sedan i slutet av januari till största delen har bestått av att tänka på en bostad och allt som rör den kom jag att tänka på ett "fenomen" här i USA som även blir mer och mer populärt i andra länder. Har inte hört talas om att det direkt finns i Sverige, men det kanske kommer.

I USA finns det något som heter "house sitters" och "professional house sitters". Det är folk som bor i andra personers hus medan ägaren är bortrest under en längre eller kortare tid. I utbyte mot fritt boende skall personen se till bostaden, ta hand om en eventuell trädgård och husdjur. Jag har hört talas om folk i mitt område som lever som house sitters. Och jag har sett annonser om att folk vill ha en house sitter eller erbjuder sina tjänster som house sitter.

Den här livsstilen passar säkert vissa människor som av olika anledningar inte vill ha ett eget hem under en tid. Eftersom det finns house sitting uppdrag i olika länder kan man, som house sitter, få se delar av världen som man annars kanske inte skulle få se. Dessutom finns ju chansen att man kan få bo i riktiga lyxhem.

Även om jag har flyttat mycket under de senaste två åren tror jag att jag föredrar mitt eget hem. Att bo i andra människors hem kanske kunde vara roligt att prova på men i längden känns det som om det är viktigt att kunna ha sin egen bostad.

Man kan, som sagt, få bo i lyxhem. Här är ett hus i Atlanta Georgia. Ser inte helt fel ut. :)



Bilden från LuxuryHouseSitting.com

9 comments:

Anonymous said...

Hoppas att ditt modem kommer idag eller imorgon. För det är väldigt roligt att läsa din blogg. :)

I Sverige kan man hyra i andra hand men det är nog inte precis samma sak som "house sitters", och jag vet inte om det är så populärt.

Själv tror jag att jag inte skule vilja bo så, för man vill ju ha sina egna saker och sitt egna hem. men det är ju vad jag tycker. :)

Katarina said...

Hoppas du kan använda ditt internet snart!

Jag har hört fantastisk stories då jag vistades i USA om folk som varit House sitters!

Tja, varför inte, det är ju inte för evigt!

em said...

Jag föredrar nog att ha folk jag känner i huset när jag behöver husvakter. Precis som jag har lite svårt att tänka mig att byta hus med en okänd familj under semestern.
Vi hoppas alla att ditt modem kommer snart!
Margaretha
som tycker att huset i Atlanta ser helt fel ut - inte bara fult, brackigt dessutom!

Lana Morin said...

Wow, vad coolt att vakta andras hus. Att de törs

Mrs Clapper said...

Hittade ett hus i Malibu, låter ju helt fantastiskt!

Anne-Marie said...

Anonym: Att hyra i andra hand är något helt annat än att vara "house sitter". Som house sitter är man i den andra personens hus och bor en kortare tid - i stort sett gratis i utbyte mot att ta hand om huset, ev. husdjur, trädgård osv. Kul att du gillar bloggen. Det skall väl bli några inlägg innan jag åker - sedan blir det nog litet tunt under resan.

Katarina: Nu är jag igång igen. Känns bra! Att komma till lyxhus kan ju vara en upplevelse och spännande under en period. Här i Mt Shasta området blir det inga lyxhus - alldeles för få rika personer här.

Anne-Marie said...

Margaretha: Jag skulle ha svårt att ha okända personer i min bostad. Nej, det passar inte mig. Men att göra det i en annan persons bostad under en kortare tid kanske vore en erfarenhet. Jag har sett trevligare hus. Bara ett exempel på hus man kan bo i som house sitter.

Lana: Det verkar nästan vara litet av en livsstil här i USA. Hade aldrig hört talas om det när jag först kom hit.

Malin: Malibu verkar inte helt fel. Helt klart varmare än Weed. :)

Lena said...

Jag skulle vara rädd att bli rånad i mitt hem. Fast de flesta kanske är seriösa. Intressant blogg. Ha en bra dag.

Anne-Marie said...

Lena: Välkommen hit! Kul att du gillar bloggen. :) Jag skulle inte vilja ha en främmande person i mitt hem, men de flesta är säkert helt okej. Kan ju vara praktiskt om man är borta en längre tid och behöver ha någon som ser till huset.