Monday, February 1, 2010

Fika

Nu får det bli några andra slags inlägg som handlar om annat än min "bostadskris".
Vad vore Sverige utan fika och vad vore arbetsplatser utan fikarasten. Den där "heliga" stunden på förmiddagen och eftermiddagen då arbetsplatser stannar upp och man fikar. Enligt Wikipedia är till och med "fika en social institution i Sverige och centralt i svensk kultur".

När jag jobbade i Stockholm hade vi alltid fikarast både på för- och eftermiddagarna. Och det var inte bara 10 minuter utan kanske 20-30 minuter. Och vi hade en timmes lunch. Man kan ju undra hur mycket vi fick gjort egentligen. :) I USA har man ofta bara en halvtimmes lunch och många äter vid sitt skrivbord. Organiserade fikaraster är också rätt sällsynta.

Mitt andra jobb i Sverige var på ett mindre kontor och vi hade som sagt rätt långa fikaraster. Det bjöds dessutom på bullar, tårtor och kakor titt som tätt. Jag går inte upp i vikt särskilt lätt men där gjorde jag det. Jag insåg snabbt att det var bäst att börja ta med sig frukt i stället och bara äta bullarna och kakorna någon gång då och då.

Eftersom amerikaner redan är mycket överviktiga skulle organiserade fikastunder troligen inte alls vara bra. Populära amerikanska fikatillbehör är doughnuts, muffins, brownies, chocolate chip cookies osv. De godaste muffins jag ätit kommer från en affärskedja som heter Costco. Deras chocolate muffins är förrädiskt goda och man går garanterat upp i vikt. De är stora och ger alla kalorier man behöver under dagen. :) Det var många år sedan jag åt någon Costco muffin men jag minns hur de smakar.

Fika i Sverige och USA är inte riktigt samma sak. Här kanske man går till Starbucks och köper "coffee to go". I Sverige tar man en paus och umgås med andra.

Costcos stora, mumsiga muffins. :) Bilden från grasscity.com

16 comments:

em said...

Eller också skulle det vara bättre med två fikapauser om da'n istället för oräkneliga snacks & läsk!
Margaretha

olgakatt said...

I NY finns det ett svenskt kafé som heter just det - FIKA!
Mysigast tycker jag det är att gå på ett riktigt konditori, dricka kaffe i porslinskopp med fat till en liten god kaka eller en maffig bakelse. Mmm..

Katarina said...

Fikastunder saknar jag jättemycket!
Det 'r en del av livet! Jag brukar kalla det en social ritual, att umgås, och de som inte kom till fikabordet i Sverige, sågs nog ibland rätt udda.

Jag går på coffeshops varje dag här i Filippinerna, men jag är alltid ensam, då jag inte har någon väninna här. Filippinarna går inte på coffeshops, det är vi utlänningar som häckar där.

Trillingnöten said...

Grattis till rekordsnabb lägenhet förresten :) I Sverige är "fika" det första ord utbytesstudenter lär sig :) Ett faktum! Och det är ju fantastiskt! Fika är ett så bra ord. Det betyder inte bara att dricka kaffe, utan allt...asbra!

Anne-Marie said...

Margaretha: Håller helt med dig. Alla dessa "soft drinks" som folk dricker jämt och ständigt. Och allt godis och alla potatischips som äts överallt. Inte konstigt att folk är överviktiga här i USA.

Olgakatt: Det låter som ett härligt ställe att gå till i NY. Kul att de tagit namnet "fika". Jag gillar Sturekatten i Stockholm. Har du varit där? Det ligger i ett mycket gammalt hus på Östermalm och är i flera plan. Alla rum är olika och de har både mat och fika.

Anne-Marie said...

Katarina: Eftersom jag inte dricker kaffe kände jag mig ibland litet udda i Sverige. Men det gick ju bra ändå. Fika är nog mer av en ritual än vad jag har tänkt på tidigare. Intressant att människorna i Filippinerna inte fikar utan att det är utlänningarna som "hänger". :) Finns det många svenskar i Filippinerna? Kan ingenting egentligen om "ditt" land.

Trillingnöten: Tack! Jag tyckte själv det gick snabbt men tur var väl det. Fika verkar vara ett sådant där bra ord precis som "lagom". Jag gillar engelskan eftersom det finns många fler ord för samma sak jämfört med vad vi har i svenskan men vissa ord saknar engelskan. :)

em said...

Aaaaaahhh, Sturekatten. Det var där jag var när jag skolkade - om jag var stadd vid kassa vill säga.
Margaretha

Mamaya said...

Jag saknar fika jag med, jag forsoker annordna fika litet da och da nar en vaninna kommer over (hon brukar ha med sig starbucks kaffe/te, kaffet i USA ar ju helt annorlunda fran svenskt kaffe, hon testade svenskt och lyckades fa sig knappt en tredje del av det innan hon var tvungen att sluta, for starkt for henne.). Sen nar vadret tillater sa brukade jag baka en hel del och ga over till makens jobb och bjuda hans avdelning pa bakverk, blir dock litet mindre nu nar vi flyttar ut till landet och jag ar med barn igen.

olgakatt said...

Jag känner till Sturekatten men har brukat frekventera Vetekatten. Har för mig att dom har nån gemensam förhistoria, eller? Nu är det några år sedan men Vetekattens krabbmacka glömmer man inte i första taget!

Anne-Marie said...

Margaretha: Så du har bott i Stockholm. Sturekatten kanske jag skulle ta och besöka när jag kommer till Stockholm.

Mamaya: Låter trevligt att du försöker uppehålla litet svenska "fikatraditioner". Jag dricker inte kaffe så kan inte uttala mig om varken svenskt eller amerikanskt kaffe. Du kanske kan lära dina barn hur man fikar "på riktigt". :)

Olgakatt: Känner inte till Vetekattens och Sturekattens koppling (om det finns någon) men har varit på Vetekatten några gånger. Mysigt med gamla hus - det finns inte här i USA.

Katarina said...

A-M. Jag tror att FIKA också finns i SF, numera..

Anne-Marie said...

Katarina: Tyvärr är det lång till SF från Mt Shasta. Det tar ca 4-5 timmar att köra bil dit. Så är det att bo på landet.

Anonymous said...

Jag gillar ju Starkbucks och köper ofta kaffe på 7eleven som jag sedan dricker gående för mig själv och funderar samt lyssnar på musik. Tycker bara om spontana fikapauser med kompisar då och då, men är jag på en arbetsplats där det är dålig stämning så struntar jag i rasten och slösurfar den för mig själv istället. En liten ensamvarg är jag allt...

Kram!

Heather Lundquist said...

Jag tycker Fika ar detsamma i bada lander. Jag aldrig tar kaffe to go... bara sitta pa Tim Hortons o njuter med familj o vanner...

Anne-Marie said...

Maria: Starbucks finns väl inte i Stockholm? Har aldrig provat något från 7-eleven. På mitt jobb i Stockholm var det alltid vi "flickor" (som min chef sade) som kokade kaffe - tills vi protesterade och det blev allas uppgift. :) Inget fel att vara ensamvarg. :) Kram!

Husmodern: Intressant att höra. Kanske det skiljer sig från olika delar av USA. Såg att du bor i Sverige nu om jag förstod det rätt.

Heather Lundquist said...

Nej jag bor i Buffalo, New York. Jag bodde i Sverige for 12,5 ar...i Borlange. :) Vi flyttade forra sommaren till USA.