Friday, January 15, 2010

"Slummen" i Weed

Bara namnet Weed kan ju ge vissa associationer. :) Men staden är bara uppkallad efter sin grundare, Abner Weed, som startade ett timmerbruk här. Eftersom det blåser så mycket var det en bra plats för att torka timret.

Weed är en liten stad, bara runt 3000 personer bor här permanent. Många är fattiga och har missbruksproblem och det märks. Hus och trädgårdar är inte alltid i bästa skick. Det som gör att Weed inte är en totalt bortglömd "håla" är skolan jag jobbar på. Om inte skolan fanns skulle Weed troligen vara en stad som de flesta bara passerade genom på sin väg norrut eller söderut.

Som sagt, "slummen" i Weed är påtaglig på vissa ställen. Här kommer några ögonblicksbilder från min promenad igår. Givetvis finns det också trevliga och fina hus i Weed - får återkomma till dessa en annan gång.


Ett gammalt nedgånget hus som jag inte förstår att någon kan bo i. Trädgården inbjuder kanske inte riktigt till utesittarstunder.

Det här staketet finns utanför mitt gamla lägenhetshus där jag bodde för 1,5 år sedan. Många staket ser ut så här i Weed och tidningar ligger ofta kvar på marken.











En pittoresk toalett utanför ett hus. :)














Många människor i USA bor i så kallade mobile homes i trailerparks. Det är platser där de här rullande hemmen ställs och sedan används de som vanliga bostäder. Den här trailerparken är riktigt nedgången och jag skulle inte ens vilja gå där på kvällen.

Det här är en vanlig syn i Weed - skräp bredvid soptunnan i stället för i soptunnan.

17 comments:

em said...

Så deppigt det är att promenera i slumkvarter - eller åka med låsta bildörrar, vilket kanske är säkrare på en del ställen.
Gapet mellan fattig och rik är ofattbart...
Margaretha

Anonymous said...

Ser ut som rena krigzonen.........

Magnus från Flygtid.se said...

Att det finns villaområden som är slummiga är inte direkt en vanlig syn i Sverige...

Mamaya said...

Uj uj.
En syn allt for vanlig har borta med i Sedalia.
Vi har minst tva trailer parks, bada ser lika risiga ut och manga missbrukare bor i dem.
Sedan har vi slum hus litet var stanns i stan, folk ger bara upp pa att hand om deras hem samt landlords som gor likadant, for att inte tala om alla "condamned houses" dvs hus som fatt order om rivning och ingen far infinna sig i dem, dom har helt enkelt forfalligt sa mycket att dom ar en halsofalla.
Det finns jattemanga overgivna hus som inte ar domnda till rivning an men star som overgivna trasiga spokhus litet varstanns i stan.

Sorgligt.
Fast mest jobbigt ar alla missbrukare och drogsaljare som springer omkring hoga pa gatorna.

Anne-Marie said...

Margaretha: Weed har en "slummig känsla" på många håll. Givetvis finns det trevligare områden och jag får visa bilder därifrån också. Bilder kommer också från Lake Shastina och Mt Shasta (bara vädret samarbetar :)) och de två områdena har en helt annan känsla. Weed är fattigt helt klart och det visar sig. Skolan är en ljusglimt som tur är.

Anonym: Ja, litet den känslan kan man faktiskt få. Det konstiga är att de här bilderna är tagna i helt vanliga villakvarter där det finns små "fickor" av slum. Huset bredvid den första bilden ser hur "normalt" ut som helst.

Magnus: Nej, det är nog rätt ovanligt i Sverige. Och jag som växte upp i Danderyd var inte alls van vid att se sådant här när jag först kom hit.

Anne-Marie said...

Mamaya: Trailerparks verkar ofta dra till sig litet småsuspekta och mysko typer. Har nog bara sett någon enstaka trailerpark där jag skulle kunna tänka mig att bo. Låter deprimerande med alla utdömda hus hos dig. Det har vi inte direkt här utan folk till och med bor i de riktigt nedgångna husen. De är givetvis inte i majoritet. Jag tyckte bara det kunde vara intressant att dela med mig av bilder av hur vissa kvarter kan se ut. Ja, det finns en hel del drogmissbrukare och de som säljer droger även i Weed. Sorgligt är det - kan bara hålla med dig.

emelie said...

hej jag har en liten fråga. :) när man åker till USA och ska skaffa ett amerikanst nummer, kan man använda det nummret i sin mobil som man har här hemma nu i sverige eller måste man köpa en "amerikansk mobil"?

ha det bra!

Rune said...

Emelie; En del telefoner som säljs i Sverige fungerar även i USA/CAN
Kolla vilka frekvensband den har i typspec. Den skall ha GSM 1900 och eller 850. 1900 går bäst. 3G fungerar även. Det svenska SIM kortet fungerar även. KOm ihåg att Du betalar även för ingående samtal om Du inte har specialla avtal.

Rune said...

Ursäkta en del felstavningar... det gick för fort.

Anne-Marie said...

Emelie och Rune: Tack Rune för att du klargjorde vad som gällde! Jag hade inte haft en aning. Har en mobil som jag använder bara när jag måste så min kunskap om mobiltelefoner är inte vad den borde vara. :) Emelie, hoppas att Runes svar hjälper.

Anonymous said...

Jag har faktiskt sett områden här i Arkansas som ser mycket värre ut. Om man åker utanför storstads områdena så kan hela städer se ut som den värsta slumförorten. Ibland vill jag ta bilder på det som du gjorde men man vet aldrig om någon då skulle komma utrusande med en hagelbössa så det var 'modigt' av dig att fotografera:-)

Jag tror nog att detta med otroligt nedgångna hus var det som chockade mig mest när jag första gången kom till Arkansas. Man ser helt enkelt inte sådant någonstans i Sverige. Det märkliga är också att trots att husen ser ut som att de skall falla ihop i vilket ögonblick som helst, så står oftast nya och skinande bilar utanför. Jag får inte riktigt ihop det.

Detta är ett intressant fenomen och jag fick nog lite av en ide om att skriva om detta på mig egen blogg. Hoppas du inte tycker jag 'stal' din ide om du ser det i framtiden :-)

Anne-Marie said...

Lars: Jag tror det här är ett amerikanskt "fenomen" med slummiga områden. Det skulle man väl i stort sett aldrig se i Sverige. Jag var litet nervös faktiskt att någon skulle komma ut men jag tänkte att litet "farligt" får man väl leva. :) Jag blev också litet chockad när jag först kom hit och såg "slummen" i Weed. Mt Shasta och Lake Shastina är som sagt helt annorlunda. Håller med dig om motsatserna mellan nya, fina bilar och husen som verkar kunna säcka ihop vilken sekund som helst. Går inte ihop alls. Helt okej att "stjäla" idén - får kolla in din blogg och se när "slummen" dyker upp hos dig. :)

LindaH said...

När finanskrisen smällde till i USA var det många med stora huslån som bara tog sina saker och stack.Husen stod tomma och ingen ville flytta in. Är det så att skulden/lånen hör ihop med huset?

Annika said...

Visst finns det såna områden i varje stad.
I washington DC där jag bor skulle jag nog säga att slummen och getthona är värre.
Men det är en stor stad och därför inte alls konstigt.
I Reston finns inget jag kan kalla slum.
Men sätt dig på Amtrak och ¨åk från DC till NYC. DÅ ser man USAs verkliga baksida. Ofattbart vilka slumoråden som tågen åker igenom. krigszoner? verkligen!
Baltimore, Philly, Wilmington, delar av Jersey och för att inte tala om när tåget svänger ut genom the Bronx och andra ställen i NYC.
Skrämmande.
Här vet man exakt vcilka områden man INTE ska vistas i. det går liksom osynliga men så klara gärnser.
PÅ ena sidan gatan kan området vara fint, och på den andra börjar slummen.
Märkligt.
JA, visa gärna fler bilder från Weed!!
Kram!

Anne-Marie said...

Linda: Jag kan faktiskt inte svara exakt på hur det fungerar eftersom jag aldrig ägt ett hus här i USA. Men det stämmer att många har tvingats lämna sina hus. Här i Lake Shastina där jag bor finns det många hus som står tomma och har stått tomma under lång tid.

Annika: Har bara varit i den delen av Washington som heter Arlington (om jag minns rätt) men New York var nergånget på vissa ställen. Harlem vågar man sig absolut inte in i. Det konstiga med Weed är att bredvid fina, trevliga hus kan det ligga ett ruckel och det är inget konstigt med det. USA har en baksida som är helt ovan för en svensk tror jag. Slum och mycket misär. Bilder kommer från Weed men först blir det bilder från Lake Shastina (troligen i morgon). Kram!

Viktoria said...

Oh.. vad mysigt det ser ut. En riktig idyll.

Anne-Marie said...

Viktoria: Antar att du har en litet sarkastisk ton nu. :)