Monday, January 11, 2010

Plugga i USA

Fick ett önskemål nyligen att jag skulle berätta litet om att plugga i USA och hur jag upplevde att vara elev här.

Under fyra år var jag internationell elev på skolan där jag nu arbetar. Att ha ett studentvisum är ett av de bättre sätten att lagligt vara i USA under en längre tid. Man får en bra inblick i hur det är att leva i USA och kan bestämma sig för om man verkligen bo här permanent.

Det finns några olika visum som gör att man kan studera i USA. Vill bara nämna redan nu att det tyvärr har blivit svårare att få dessa visum efter 11 september 2001. Jag fick mitt redan 1998.

F-1 visum för akademiska studier
M-1 visum för yrkesmässiga studier
J-visum - exchange visitors

Jag hade ett F-1 visum och det är nog det allra vanligaste visumet för de som pluggar här i USA. Se länkar till hemsidor i slutet av inlägget för dessa visum.

Det finns många college och universitet i USA som antar internationella elever. Det första steget är alltså att hitta en skola som man vill studera vid och se vilka bestämmelser de har. Numera måste skolan vara SEVP certifierad (SEVP = the Student and Exchange Visitor Program - det här är något som the Department of Homeland Security har hittat på). För att bli antagen till skolan krävs olika prov, bland annat i engelska (TOEFL = test of English as a foreign language). Man måste också kunna visa att man har tillräckligt med pengar för att kunna finanisera sina studier eftersom utländska elever oftast inte kan ansöka om olika slags stipendier. Riktlinjerna hos "min" skola för internationella elever är $19,500 för ett helt läsår - det är ca SEK 140.000 (inkluderar avgifter för kurser, mat och logi)! Mycket pengar alltså och det är bara för ett år. Större skolor i storstäder brukar vara ännu dyrare.

Om man blir antagen av skolan ställer de ut ett dokument som heter I-20. Informationen från det dokumentet läggs in hos SEVIS (the Student and Exchange Visitor Information System). Både SEVP och SEVIS kom till, vad jag känner till, efter 11 september. När I-20 dokumentet väl ställts ut kan man ansöka om visumet hos Amerikanska Ambassaden i Stockholm. Numera får man genomgå en intervju (det behövde inte jag) och man skall även fylla i några andra blanketter som heller inte fanns 1998. Se länk nedan. Förhoppningsvis blir man godkänd och visumet sätts in i passet.

CSN (Centrala Studiestödsnämnden) ger studielån för utländska studier. De har en lista på alla skolor som är godkända. Till och med min skola fanns med så jag tog ett studielån hos CSN. Såvida man inte är miljonär är det nog bra att ta ett studielån eftersom man är otroligt begränsad var man kan arbeta med ett F-1 visum. Egentligen får man bara arbeta "on campus", dvs inom skolan. Jag jobbade som "tutor" och "note taker", dvs jag hjälpte "svagare" elever på olika sätt. Det jobbet betalade minimilön men det var i alla fall litet hjälp.

Något som alla utländska elever också måste ha är en sjukförsäkring. När jag var elev kostade den bara $50-60/termin. Nu lär den kosta runt $1000/år.

En storvinst hos Lotto kanske inte är helt fel innan man funderar på att plugga i USA. :) Jag hade arbetat i ca 15 år i Sverige efter det att jag slutat min utbildning och hade nog aldrig ens tänkt tanken att sätta mig på skolbänken igen. Men det var ett bra sätt att kunna vara här lagligt och samtidigt lära mig mer om det amerikanska samhället. Det kanske var litet annorlunda för mig eftersom jag levde med en amerikan - hade vi kunnat gifta oss redan 1997 eller 1998 hade vi nog gjort det men det gick inte pga en skattetvist som Michael hade med IRS (skattemyndigheten i USA). Så det blev ett studentvisum i stället.

Jag hade nog en fördel av att vara litet äldre än de flesta andra elever. Jag kunde använda min arbetslivserfarenhet när jag skrev olika uppsatser. Man skriver MÅNGA uppsatser i amerikanska skolor. Sedan fick jag hjälp hemma också med redigering eftersom Michael bland annat var författare. :)
Jag lärde mig massor under min tid som elev och om jag inte varit elev vid skolan hade jag nog inte haft det jobb jag har idag.

Bra länkar för mer information om studentvisum:

http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1270.html
http://travel.state.gov/visa/temp/types/types_1268.html
http://educationusa.state.gov/

12 comments:

Katarina said...

Det är dyrt att vara student i USA, att utbilda sig är inte till för alla.

Vad läste du i USA?

Annika said...

ja, det är därför många fldrar redan från den dagen telningen föds börjar spara till college i olika fonder och konton. Det har vi gjort och många, många, många med oss.
Kram

Lina said...

Ja visst är det dyrt, men personligen ångrar jag inte ett öre jag spenderat på min utbildning i USA!:)

Det enklaste sättet att bevisa att man kan finansiera sin utbildning i USA är att be CSN skicka ett papper där det står att man är studiemedelsberättigad. Pappret skickar man sedan skicka till den amerikanska skolan. Detta kan man göra även om man till slut inte väljer att ta ut studiemedel. Mycket lättare än att prata med sin bank!

Vad gäller visum är det sant att man måste gå på "intervju" på amerikanska ambassaden i Stockholm - det vill säga man står i kö jättelänge och får sedan gå fram till en lucka där det sitter en amerikan som ställer några enkla frågor om vad man tänkte göra i USA egentligen. Inget att vara nervös över, men visst är det en del pappersarbete! Jag hade ett F-1 visum, vilket alla andra svenskar på min skola också hade.

Ett annat tips är att kolla in skolans information för internationella studenter. I mitt fall var min skola i Santa Barbara de mest hjälpsamma!

Susanna said...

Intressant! Det var dyrare än jag trodde, man inser vilken fördel det är med avgiftsfriheten i Sverige. Har Amerikanerna något studiemedelssystem eller får dom spara själva till levnadskostnaderna också?

Är det sant det det jag hört att man ska gå på Amerikanskt College för att kunna få nåt jobb överhuvudtaget eller funkar examen från annat land?
:)

Anne-Marie said...

Katarina: Eftersom jag egentligen pluggade mest för att kunna vara i USA (eftersom Michael och jag inte kunde gifta oss) hade jag faktiskt bara inriktningen General Education. Det är en bra blandning av olika kurser som leder till en Associate of Arts till exempel. Så jag har en Associate of Arts inom General Education.

Anne-Marie said...

Annika: Det verkar vara det som gäller här i Staterna med sparande under många, många år. Min chef har tvillingar och de kommer att plugga vid en större skola om något år. Hon nämnde någon otrolig summa - runt $100,000 för båda killarna och deras utbildning. Kram!

Lina: Jag minns inte om jag använde mig av CSN-"metoden". Jag minns att jag pratade med min bank och de var rätt snabba att fixa något som skolan kunde godta. Nej, jag ångrar inte heller att jag pluggade. Men jag gjorde det mer som en "sekundär anledning". När jag hämtade upp mitt pass hos ambassaden fick man bara hämta det och så var det bra med det. Låter ju nästan litet töntigt med den "intervju" som nu gäller.

Anne-Marie said...

Susanna: En hel del elever på min skola får så kallad "financial aid" eftersom det bor så många som har det dåligt ställt i mitt område. Och det finns "scholarships" och andra "bidrag". Det är ju inte riktigt som studiestöd osv men liknar det litet grand. Men det är ju inte alla som får.
Det beror nog litet på vad du söker för jobb. För vissa jobb kan nog en utländsk examen vara okej men många, många jobb kräver en amerikansk utbildning. Jag har egentligen ingen amerikansk utbildning mer än "general education" och en Associates of Art degree. Jag har min utbildning från Sverige där jag gick en chefssekreterarkurs och sedan jobbade på två internationella företag. Men, som jag skriver i inlägget, jag hade nog inte haft det jobbet jag har idag om jag inte varit elev vid skolan.

Thy said...

Glöm inte att de flesta svenska universitet har utbytesprogram där du betalar terminsavgift till ditt hemuniversitet (dvs nästan ingenting!). Så kom jag till Kanada från Lund...

Thy said...

Glöm inte att de flesta svenska universitet har utbytesprogram där du betalar terminsavgift till ditt hemuniversitet (dvs nästan ingenting!). Så kom jag till Kanada från Lund...

Anne-Marie said...

Thy: Det visste inte jag. Tack för den informationen! Det var länge sedan jag såg dig i bloggvärlden. :)

plugga i usa said...

Kan rekomendera att plugga i USA med idrottsstipendium. Om du idrottar i Sverige sa finns det manga mojligheter att fa stipendium och behova betala for skolan.

Anonymous said...

Hej, jag skall snart ta studenten och funderar skarpt på att plugga i USA. Jag tycker att landet är ett väldigt intressant land och vill gärna veta mer. Om jag lyckas få fram en plan så vill jag helst studera i närheten av New York City. Och mitt största intresse ligger inom Biologin.
Dock har jag ett par frågor som någon här kanske kan svara på.

Gäller de krav på betyg som högskolor i Svergie har, tex Godkänt i Svenska A+B?, låter lite konstigt att man måste kunna svenska för att bo i USA.

Jag har hört att det oftast är dyrare att studera i USA som utläning, upp mot $5-7000. Är det så?

När det gäller översättning av betyg så har jag gått och frågat om hjälp hos min SYV. Hon sa till mig att skolan inte kan hjälpa mig med själva översättningen men att de kan godkänna min översättning. Det låter bara korkat tycker jag men hon sa till mig att översätta betygen själv. Jag undrar då hur jag skall gå till väga eftersom jag inte har någon aning om man gör.

Mina betyg är väl inte de bästa men kommer ge järnet den sista terminen och och även hoppas på bra resultat på SAT och TOEFL när jag då gör de.

Jag hoppas detta inte är alls för svåra frågor. Skulle verkligen uppskatta hjälpen.

Tack på förhand

/USA tokig student :D