Saturday, January 2, 2010

Baka med vanilj

Att baka med vaniljsocker är självklart i Sverige och andra länder i Europa. Massor med bakrecept innehåller vaniljsocker - som ger kakor och bakverk en mycket god vaniljsmak. Tänk på prinsesstårtan, vad vore den utan vaniljsocker (och vaniljkräm)? :)

I USA hittar man inte vaniljsocker i "vanliga" mataffärer. Är man lyckligt lottad och bor nära en IKEA finns det att köpa där vad jag har förstått. Här i USA är det "vanilla extract" som gäller. Blir inte riktigt lika gott som när man bakar med vaniljsocker men man får ta vad man har.

Eftersom mitt jullov lider mot sitt slut tänkte jag att jag skulle prova att baka en sockerkaka medan jag fortfarande är ledig. Har faktiskt aldrig bakat sockerkaka under alla mina år här i USA.

Min mamma gav mig ett recept hon använt många gånger och som varit lyckat. Alla ingredienser fanns i affären i Mt Shasta, förutom vaniljsocker. Men de hade vanilla extract och jag tog ungefär samma mängd som jag skulle ha använt av vaniljsockret och kakan blev riktigt god.

Trots att det inte alltid går att hitta samma ingredienser som i Sverige verkar det fungera trots allt. Kokade risgrynsgröt på julafton för några dagar sedan (också för första gången i USA) med arborioris och gröten blev minst lika lyckad som risgrynsgröt jag ätit i Sverige.

25 comments:

em said...

Som regel ska man nog ta' lite mindre av extraktet än av vaniljsockret.
Förr fanns faktiskt extrakt även i Sverige, men det är länge se'n nu.
Extraktet är ju upplöst i alkohol och jag har hört historier om alkisar som i brist på annant försökt döva suget med det.
Du kanske kan få tag på vaniljstång om du inte gillar extraktet.
Margaretha

Katarina said...

Ha ha,, du har nog blivit riktigt amerikaniserad! Flera av mina svenska vänner har också slutat baka sedan de flyttat till USA då det inte är helt enkelt att få tag på bakingredienser..

Vaniljsocker köper jag alltid med mig hem från Sverige. Likaså färsk jäst är svårt att få tag på.

Lycka till med baket hoppas det luktar vanilj!

Ha ett gott bakår!

olgakatt said...

Det här med vanilj är allt litet lurt! Det vi kallar vaniljsocker är i själva verket vanillinsocker och innehåller ett konstgjort smakämne - vanillin - tillverkat av rötad barrved! Vi är, i alla fall i Sverige, så tillvanda vid den smaken från glass och allt vi bakar att den äkta vaniljsmaken från vaniljstång inte tycks oss lika god! Jag har hittat ekologiskt äkta vaniljpulver men tycker ibland att vanillinsocker ger "bättre" smak.

Matildas fikarum said...

Jag har samma problem i Australien. Använder ibland vaniljextrakt men det är så vansinnigt lätt att ta för mycket. Någon droppe räcker långt!

Mamaya said...

samma har om att raka ta litet for mycket extract.
Det ar speciellt jobbigt om du forsoker gora vaniljkram, inte bara kan det bli for mycket men aven fargen ar helt off och fel, mer brun an gyllengul/creme fargad som vi ar vana vid.

(Gott Nytt ar fran Missouri! )

Annika said...

Jag bakar aldrig, men har vänner som gör minst lika goda kakor som de bakade i sverige. Allt går ju att göra om, och anpassa.
KUL med gröten! Tänkte prova att göra morotslåda nästa jul och då ska man ju ha grötris, men jag tror däkert det går lika bra med det ris du använde.
GOD fortsättning, A-M. Nu är ajg tillbaks i DC igen efter en helt underbar jul i Sthlm!
Kram!!!

Anonymous said...

ÅÅåå, jag brukar faktiskt köpa vanil-extract ibland också. Jag kollade för ett par år sedan alldels för mycket på Martha Stewart och hon använde det var och varannan dag :)

kram!!

Mrs Clapper said...

Tack för summeringen!
Det är så skönt att läsa en blogg med lite substans och ser fram emot att fortsätta följa dig.

God fortsättning!

Anne-Marie said...

Margaretha: Min sockerkaka smakar faktiskt riktigt gott - trots extraktet. :) Kanske att jag kunde ha tagit litet mindre, får prova det nästa gång jag bakar. Intressant liten "detalj" om alkisarna. De här små flaskorna är rätt dyra. Hittade min i en av hälsokostaffärerna "on sale" för runt $4 men de verkar kosta runt $6-8 annars.

Katarina: Tack för dina bakhälsningar. :) Det luktade väldigt gott av vanilj faktiskt. Att köpa vaniljsocker idag och ta med sig på flyget verkar litet osäkert tycker jag. Färsk jäst saknar jag verkligen. Tar du med det på flyget också? Jag bakade faktiskt alltid mitt eget matbröd i Sverige men sedan jag kom till USA blev det för bökigt.

Anne-Marie said...

Olgakatt: Du verkar veta hur mycket som helst. Du skulle kunna knäcka extra som "uppslagsgumma. :) Rötad barrved låter inte särskilt gott. Har aldrig hört talas om det tidigare. Tack för den informationen! Det verkar som om vanilj ingår i allt möjligt sött i Sverige. Vaniljglass har man ju ätit sedan barnsben. Kanske det är med vaniljstången som med "äkta" kakao som väl inte alls egentligen är särskilt söt i sitt naturliga tillstånd (om jag inte helt fått det om bakfoten).

Matilda: Det verkar som om vaniljsocker är vanligt i Europa men inte utanför den delen av världen. Jag blev förvånad att mitt vaniljextrakt inte blev starkare än vad det var. Du kanske har någon IKEA i närheten av där du bor och kan köpa vaniljsocker där?

Anne-Marie said...

Mamaya: Gott Nytt År från Kalifornien! Misstänkte att du hade något att bidra med, du som kan det här med bakning. :) Vaniljkräm har jag aldrig provat att göra. Läste litet recept på internet och det stod att man skall ha maizenamjöl. Vet du om det finns här i USA? Antar att det inte finns men tänkte att du om någon borde veta.

Annika: Som jag skrev till Katarina bakade jag allt matbröd i Sverige men allt som har med bakning att göra har blivit "lidande" här i USA. Nu när jag varit ledig har jag gjort litet annat än vad jag annars har tid med när jag jobbar. Såg på din blogg (och kommenterade som "siste man") om din flygning tillbaka till USA. Usch vad jobbigt med alla extra kontroller. Kram!

Maria: Så det finns att köpa i Sverige. Martha Stewart kan nog vara litet lätt vanebildande misstänker jag. :) Kram!

Malin: Vad kul att du hittat hit och gillar bloggen. :) Tack! Planerar att fortsätta så länge som jag har inspiration.

em said...

Så många svenskar säger precis detsamma som du om jäst och bakning.
Jag tycker torrjästen är jättepraktisk - särskilt som man i U.S.A. kan köpa storförpackning och ha i frysen. Jag använder den på samma sätt som svensk torrjäst och har aldrig haft problem med den. Många amerikaner gör ju en fördeg (sponge) på gammeldags vis - dessutom löser de först upp jästen i vatten (proofing) för att se att den är aktiv. Kanske ger det bättre resultat - du kan ju prova.
Margaretha

Anne-Marie said...

Margaretha: Jag har använt torrjäst i bakmaskin och det fungerade rätt så bra men har aldrig bakat för hand. Har du något bra recept som du kan dela med dig av - med mått och allting? Vore trevligt att baka bröd någon gång.

em said...

Recept kommer - senare i dag eller i morgon. Eftersom vårt svenska bröd är lika förfärligt som det amerikanska, om man inte bor i en stad med större utbud vill säga, så bakar jag allt vårt bröd. Fast jag bakar nästan alltid på fri hand, men jag har några recept som jag minns var bra, så jag ska rota fram dem.
Margaretha

Anne-Marie said...

Margaretha: Ser fram emot dina recept. Du kanske kan skicka det/dem till min email adress? Vi har faktiskt riktigt bra bröd i våra hälsokostaffärer i Mt Shasta men någon gång vore det roligt att baka hembakat bröd.

LindaH said...

Går det inte att beställa vaniljsocker via nätet för er som bor utomlands? Angående hembakt bröd- finns det bikarbonat i USA? Med bikarbonat kan man baka bröd som bara rörs ihop. Snabbt &enkelt.

Anne-Marie said...

Linda: Jag vet inte om de internetaffärer som säljer svensk mat också säljer vaniljsocker. Får lov att kolla upp det. Jag vet att de säljer pärlsocker men vet inte om jag sett vaniljsocker. Bikarbonat kan man köpa i vanliga mataffärer. Har inga recept med bikarbonat. Har du det?

LindaH said...

Jag kan maila recept på bröd med bikarbonat till dig.

em said...

Anne-Marie,
När amerikaner talar om bröd, så avser de ofta "quick bread" bakat på bikaarbonat eller bakpulver eller båda delarna. Det är ju en smaksak om man gillar det eller ej - men vill du prova så finns det mer recept på nätet än du hinner prova i tio livstider. Du kan börja här.
www.allrecipes.com
eller
http://www.myrecipes.com/
Själv tycker jag att det är dåligt substitut för matbröd.
Margaretha
som inte tycker att du ska göra dig av med bakmaskinen - den har oändliga möjligheter

Anne-Marie said...

Linda: Tack för ditt mail. Hade inte hunnit skriva tillbaka till dig.

Margaretha: Jag kanske får bli bagare på heltid. :) När jag bakade med bakmaskinen tyckte jag att brödet inte alls blev lika bra som bröd jag bakat för hand. Men det kanske är en vanesak och beror på vilka bröd man bakar. Finns troligen alldeles för många recept - känner mig redan litet överväldigad. :)

Basic Cooking said...

Hej!
Trevligt att läsa på din blogg. Jag är svensk och amerikansk och bor i Sverige nu...

Själv har jag köpt med mig vanilla extract när jag är i usa... Fast jag har upptäckt att det finns på ica. Så finns det en mexikansk vanilj som lär vara nåt extra, och den har jag hållit utkik efter. Men mer och mer har jag gått över till att använda bara vanilj - skrap ur stång eller pulveriserad stång som jag hittat på burk.

Och man kan göra eget vaniljsocker. Antingen skrapa ur kärnorna från en vaniljstång i lite florsocker (confectioner's) eller det här receptet som jag inte provat:
Lägg strösocker (3dl) och en vaniljstång (delad i några bitar) i en mixer och kör ca 3 minuter. Häll upp i en burk met tätt lock. (Från Under valnötsträdet av Anna och Fanny Bergenström).

Lyckat till och fortsätt med en bra blogg!
/Katarina

Anne-Marie said...

Katarina: Välkommen hit och kul att du gillar min blogg! Jaha, så ICA har också extraktet. Jag visste inte att det fanns så mycket att känna till om vanilj innan jag skrev det här inlägget. :) Tack för din information!

Anonymous said...

Här bidrar jag med en massa bra recept :) http://www.bakmaskin.com/bakmaskin-recept/

Anne-Marie said...

Anonym: Tack för den länken - får kolla in den när jag kommit igenom alla mina email och annat som kommit under min semester.

Anonymous said...

Det går göra eget vaniljsocker.. mixa vaniljstång och socker i en matberedare, sila några gånger så inget större bitar av stången kommer med!