Saturday, December 26, 2009

Sjöutsikt - ibland

Lake Shastina är en konstgjord sjö som används för att bevattna åkrar. Eftersom Kalifornien har befunnit sig i torka de senaste 2-3 åren har sjön i stort sett försvunnit. Hade sjön varit fylld (vilket den var när jag bodde här 2005-06) skulle vattnet ha gått ända fram till "mitt" hus och det hade gått att åka båt, vindsurfa och fiska på sommaren. Nu ser jag i stället vattnet på avstånd och man kan promenera på sjöbottnen.














Mitt hus sett från sjösidan. Vattnet skulle ha gått fram till de stora stenarna om sjön varit fylld.



En kvarlämnad båt. Det lär dröja innan den går att använda.








Här är jag på väg till det som finns kvar av sjön. Bergskullarna ser ut så här året runt - torra med mest bara buskar och mindre träd. Lake Shastina är en så kallad "high desert".

















Framme! Det är bara att hoppas att det kommer att regna och snöa i vinter så att sjön kan fyllas på.

4 comments:

Anonymous said...

Men det snöar väl inte i californien heller

Anne-Marie said...

Anonym: Jodå, uppe i bergen där jag bor snöar det varje vinter. Och det kan komma mycket mer snö än vad det till exempel gör i Stockholm. Om du tittar på den sista bilden med berget, vad är det vita. Jo, snö. :)

Anonymous said...

Å, vad fint med sjön, och jag förstår att du vill ha mer vatten där. Håller tummarna för att det ska regna och snöa mycket (Det är snöblandat regn just nu i Stockholm) Kram!

Anne-Marie said...

Maria: När jag bodde i det här området 2005-06 var det så fint med allt vatten i sjön. Folk åkte båt, fiskade och vindsurfade. Inte alls samma sak att promenera på sjöbottnen. :) Kram!