Friday, May 8, 2009

Man med orm

Idag tog jag bussen till skolan. Efter det att jag slutat hade jag litet tid fram tills dess att bussen skulle gå och jag bestämde mig för att ta en promenad i det fina vädret till "downtown" Weed. Jag skulle gå till banken och posten och bussen stannar alldeles i närheten.

När jag gick på en av gatorna såg jag en man komma gående och han hade något gult kring halsen. Till att börja med tyckte jag det såg ut som ett gult tyg men när han kom närmare såg jag att det gula rörde sig! När jag kom ännu litet närmare såg jag att det var en rätt så stor orm! som han hade kring halsen. Hmmmm. Jag tog ett par steg ut i gatan eftersom trottaren inte alls var bred. Måste erkänna att jag har litet svårt för ormar. Jag har ju ingen aning om vad det var för slags orm, men efter litet efterforskning på internet undrar jag om det inte var en så kallad "Albino Burmese Python". De kan tydligen bli väldigt stora som vuxna, den jag såg var mindre men såg ut som på den här bilden.

Weed är onekligen en litet underlig stad - man kan se alla möjliga sorters människor här. Många har det nog litet dåligt ställt och tyvärr finns det en hel del droger och brott. Man skulle ju kunna tro att namnet Weed har något med droger att göra :) men den som grundade staden hette Abner Weed.

När jag kom hem kunde jag sitta ute i det fina vädret på mitt däck. Äntligen verkar det som om våren/försommaren har kommit och det känns härligt att kunna sitta utomhus. Utsikten är ju inte helt fel heller. Synd bara att det är så litet vatten i sjön. Den kommer säkert att ha torkat ut innan sommaren är slut.

Bilden från Wikipedia.

10 comments:

olgakatt said...

Hu, jag håller med om att ormar är litet läskiga, även om jag inte får panik av dem. En gång hade vi en obehaglig, om än litet komisk, upplevelse på vårt akutintag. En berusad man som skadat sig kom in medförandes en tårtkartong. När personalen ville ta hand om kartongen skrek mannen: Ge fan i min orm! Han blev inte trodd först men när någon gläntade på locket så visade det sig att det faktiskt låg en orm i kartongen. Fort på med locket och snören om! Vad göra? Vi kunde ju inte precis skriva in ormen tillsammans med mannen. Så polis tillkallades. Konstaplarna skrattade först på sig men fick ju bevisat ormens existens när dom oxå kaxigt tog av locket på tårtasken. Lock och snören fort på! Så ormen fick åka med till finkan istället. Antar att mannen fick lösa ut sitt husdjur när han kom hem från sjukhuset.
Udda typer finns tydligen överallt, i skånska småstäder likaväl som i Kalifornien!

Adam said...

Hej Anne-Marie! gud vilken fantastisk idé du fick angående bloggen! jag är 16 år och bor på södermalm i stockholm. Jag har tänkt att flytta till USA. Jag har släktingar runt om i Kalifornien(san fransisco, woodlandhills LA), men hur är det med lagar där? är det några strikta lagar som inte finns i sverige? Jag är evigt tacksam för din fina blogg Anne-Marie!

det vore bäst om du kunde svara mig på mailen! : Adam222222@hotmail.com

Anonymous said...

Å, vilken grej att se en sån orm. Det är ju så sällan man ser någon här i Sverige. Tycker dom är enormt vackra men såklart har jag respekt för dem.

Hoppas allt är bra med dig!

Anonymous said...

I Sverige sände dom en amerikansk serie för ett tag sedan som hette Weed och utspelade sig i en liten stad.. och handlade om en ensamstående mamma som dealde weed. Ja det finns många weed.

Lena said...

Hej Anne-Marie,
Har med stor behållning läst dina inlägg med jämförelser mellan USA och Sverige. Eftersom jag själv skriver en blogg om det typiskt svenska, var det roligt att läsa dina reflektioner. Kolla gärna in
typisktsvenskt.wordpress.com!
Hälsningar
Lena

Anonymous said...

vad skall du med ormar till låt dem vara ifred de är farliga och skall inte finnas där människor är tacka vet jag glass det är gott och läskande och inte läskigt som ormar

http://experienceno1.blogspot.com/

Anonymous said...

Hej vad roligt att hitta din blogg, jag kommer absolut att lägga till din blogg på min.
www.trollydolly.se

Bor själv i Florida mvh Åsa

Anonymous said...

kan namnet weed möjligtvis ha något att göra med att det är en underlig stad !?!?! hehehe

Anonymous said...

kan namnet weed möjligtvis ha något att göra med att det är en underlig stad !?!?! hehehe

houseofchandeliers and vintage said...

Hejsan
Nu var det ett tag sen jag tittade in här, och nu ska vi till stan så det får bli kort, men jag tror det där med ormar är så att i Sverige skulle man ringa polisen om någon gick omkring med en orm.I USA har man nog större frihet, på gott och ont.
Vi har också nu äntligen vår, vi har små gröna musöron i träden här i Norr.
Jag skriver bättre sen när jag har tid, sköt om dig.
kram Zara